۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
اینستاگرام فیلتر شد؟

از ساعتی قبل دسترسی کاربران اینترنت ثابت و موبایل در ایران به سایت اینستاگرام محدود شده است. مقامات رسمی هنوز در این زمینه خبری منتشر نکرده‌اند.

فردای اقتصاد - مقامات رسمی فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ در ایران را تایید کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده شورای امنیت کشور دستور به فیلترینگ این دو پلتفرم داده است.

یک روز قبل از آن کاربران اینترنت ثابت و موبایل در ایران از مسدود سازی اینستاگرام و واتس اپ خبر داده بودند.

سایت‌های تکنولوژی نیز  در ایران اعلام کردند که دسترسی به آی پی ایرانی به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایران مسدود شده است.

 سایت نت‌بلاکس که یک سایت تحلیل‌گر وضعیت ترافیک اینترنت است  فیلتر شدن اینستاگرام را تایید کرد. 

پس از اینستاگرام به نظر می‌رسد واتس اپ هم فیلتر شد 

در همین رابطه بخوانید: قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

بر اساس آخرین گزارشهای منتشر شده، اینستاگرام تا شهریور ماه امسال محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیان بوده و رشد استفاده از آن تنها در یک سال اخیر ۶۷ درصد بوده است. خبر فیلترشدن اینستاگرام در حالی منتشر می‌شود که تنها یک روز قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا به استارلینک برای ارایه سرویس اینترنت ماهواره‌ای به ایرانیان چراغ سبز نشان داد. با این حال کارشناسان معتقدند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چالش‌های زیادی برای توسعه در ایران پیش رو خواهد داشت. 

نزدیک به ۷۰ درصد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی عضو اینستاگرام هستند.

درآمد ایرانیان از طریق اینستاگرام

بر اساس گزارش مرکز پژوهشی بتا هم اکنون ۱ میلیون ۷۰۰ هزار کسب وکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند، تعداد کسب وکارهای بزرگ ۲۰۰ هزار و تعداد کسب وکارهای بومی و استانی ۵۰۰ هزار است. بر اساس این گزارش درآمد ۹ میلیون نفر به صورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است.

بخش پوشاک بیشترین تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی را به خود اختصاص داده به طوری که ۱۱۳ هزار فروشگاه اینستاگرامی فقط در زمینه پوشاک فعال هستند. فروشگاه‌های خوردنی و آشامیدنی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که ۷۳ هزار فروشگاه در این زمینه فعال‌اند. فروشگاه‌های آرایشی ، بهداشتی و سلامت ۴۲ هزار، فروشگاه‌های لوازم جانبی ۳۸ هزار و کیف و کفش ۳۲ هزار است.

همچنین کیف و کفش با ۳۲ هزار ، خانه و آشپزخانه با ۲۶ هزار ، دیجیتال ۸هزارو ۵۰۰ و سایر فروشگاه‌ها هم ۸۲ هزار هستند.

تعداد سفارشات ثبت شده در اینستاگرام به صورت روزانه به ۳۱۰ هزار تا ۴۷۰ هزار می‌رسد و اندازه بازار خرید و فروش محصول در اینستاگرام ۱۸ هزارمیلیارد تا ۳۲ هزار میلیارد تومان است.

اینستاگرام شبکه اجتماعی اول ایرانیان 
​​​​​

تاثیر اختلالات اینستاگرامی بر کسب و کارهای کوچک

اینستاگرام در حالی فیلتر می‌شود که اختلالات ماه‌های اخیر باعث افت قابل توجه درآمد کسب وکارهای اینترنتی فعال روی این پلتفرم شده بود. 

بر اساس یک گزارش فقط در مرداد ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد فروش خود را از دست داده‌اند. 

استارتاپ پادرو که در زمینه سوشال کامرس ( تجارت روی شبکه‌های اجتماعی) فعال است در گزارشی که از روی داده‌های موجود در این پلتفرم به دست آمده نوشته است: علی‌رغم رشد ۲۵ درصدی تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم پادروشاپ، در مرداد ماه مجموع فروش انجام شده توسط فروشندگان این پلتفرم تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که  با بررسی تک به تک ۱۰ فروشگاه برتر در تیرماه و مقایسه بازدید همان فروشگاه‌ها در مردادماه، بازدید آن‌ها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش علی‌رغم افزایش فعالیت‌های بازاریابی این فروشگاه‌ها از ابتدای مرداد هم‌زمان با شروع اختلالات اینترنت بوده است.

در دو سال گذشته کسب‌وکارهای اینستاگرامی و سهم بالای آنها در بازار فروش آنلاین ایران بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. تجارت اجتماعی در کشورهای دیگر نیز با رشد بسیار بالایی روبروست و برخی شبکه‌های مشابه دیگر مانند تیک‌تاک، تلگرام و موارد مشابه به عنوان یک کانال فروش جدید و کارآمد برای کسب‌وکارهای کوچک مطرح شده است .

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار