۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
 چرا ارزندگی به بورس تهران کمک نمی‌کند؟

برنامه شمارش معکوس شنبه با حضور مهدی کارنامه حقیقی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند آتی سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با مهدی کارنامه حقیقی رئیس هیات مدیره سبدگردان امید نهایت‌نگر به بررسی روند آتی سهام آن هم در شرایطی که بسیاری از ارزندگی قیمت‌ها سخن می‌گویند و در انتظار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه هستند، پرداخته شد. وی معتقد است به دلیل وجود ابهامات موجود در مباحث مختلف، گزارشات ۶ ماهه نیز نمی‌تواند اتفاق مثبت و چشم‌گیری را رقم بزند اما برخی شرکت‌ها که جریان نقدی مناسبی دارند شرایط بهتری را در تابلوی معاملات خواهند داشت. این کارشناس بازار سرمایه همچنین بر این اعتقاد است که بورس تهران در میان مدت و بلندمدت در صورت احیای برجام یا عدم احیای آن، در دو مسیر متفاوت تورمی و بنیادی، روندی صعودی به خود خواهد گرفت. 

بررسی ارزندگی بورس تهران

مهدی کارنامه حقیقی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزندگی بورس تهران بیان کرد: مبحث ارزندگی یک مفهوم ذهنی است و باید به صورت کلی به آن نگاه کرد، این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد و زمانی که ارزندگی نسبت به قیمت سهام بالا باشد سرمایه‌گذار خرید سهام را انجام می‌دهد. یکی از عواملی که باید به آن توجه کرد ریسک‌های ناشی از کسب سودآوری است و به دیدگاه بلندمدت و کوتاه مدتی سهامداران بستگی دارد و صرفا p/e را نمی‌توان به عنوان معیار ارزندگی در نظر گرفت.
وی ادامه داد: بازده مورد انتظار باید در کنار ریسک آن دیده شود، در حال حاضر ابهامات زیادی در بازار وجود دارد که سودآوری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این موضوع در نظر افراد متفاوت است چراکه ریسک‌ها نرخ تنزیل سودهای آینده را افزایش می‌دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را کم می‌کند. 

رابطه نرخ بهره بدون ریسک و p/e بازار سرمایه 

یکی از عوامل تاثیرگذار بر p/e بازارها نرخ بهره بدون ریسک است و با توجه به نرخ بهره غیررسمی بالاتر از ۲۰ درصد که p/e حدود ۵ را نتیجه می‌دهد، مهدی کارنامه در پاسخ به این سوال که نباید باتوجه به شرایط موجود و مطابق با بازارهای پیشرفته p/e بازار سرمایه بالاتر از اعداد فعلی باشد؟ اعتقاد داشت: ریسک نقدینگی یکی از ریسک‌هایی است که سرمایه‌گذاران با ورود به بورس با آن مواجه هستند و افق سرمایه‌گذاری نیز یکی از موارد حائز اهمیت است چراکه این ریسک‌ها در کوتاه مدت نمود بیشتری پیدا می‌کند. در اقتصادی که نرخ تورم بسیار بالاتر از نرخ بهره اسمی است، دارایی‌های بدون ریسک را نیز در معرض ابهام و ریسک قرار می‌دهد و با معیار p/e نمی‌توان قضاوت کلی نسبت به بازار داشت و به نظر می‌رسد بازار بیشتر برآیند رفتار سرمایه‌گذاران با دیدگاه‌های متفاوت است.

تغییر روند بورس با گزارش‌های ۶ماهه؟

رئیس هیات مدیره سبدگردان امید نهایت‌نگر در پاسخ به این سوال که با گزارش‌های ۶ ماهه می‌توانیم انتظار تغییر روند در بورس تهران را داشته باشیم؟ تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد گزارش‌های ۶ ماهه تحول شگرفی در بازار سرمایه ایجاد کند چراکه ریسک‌هایی که بازار سهام در معرض آن قرار دارد از جانب p/e نبوده و از این لحاظ بورس تهران شرایط مطلوبی دارد و ریسک‌های اقتصاد کلان بر بورس سایه افکنده است.
وی ادامه داد: امنیت اقتصادی به واسطه تعیین تکلیف برجام می‌تواند کمک شایانی به بازار کند و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز و تورم می‌تواند به تشکیل روند صعودی بورس تهران کمک نماید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار