۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
بازگشت بورس پس از ۶ افت

سهامداران در معاملات امروز بورس تهران با وجود تداوم فضایی کم‌رمق و ادامه یافتن خروج سرمایه‌ها، شاهد رشد ۰.۴۸ درصدی شاخص کل بودند.

فردای اقتصاد: بورس دوشنبه با عبور از خاطره تلخ روز شنبه توانست برگشت غیرمنتظره‌ای را از دومین ریزش سنگین سال ۱۴۰۱ بزند و در نهایت بازاری سبزرنگ را به سهامداران تقدیم کند. شاخص کل بورس توانست به مدار مثبت بازگردد و یک بازدهی مثبت ۰.۴۸ درصدی را به ثبت برساند تا پس از ۶ روز کاهش، شاهد روند صعودی در آن باشیم. در سمت دیگر نماگر هم‌وزن نیز شرایط خوبی را تجربه کرد و اگرچه ضعیف‌تر از شاخص کل اما ۰.۳۹ درصد بر ارتفاع خود افزود. ارزش معاملات اما همچنان در محدوده‌های رکودی در نوسان است و امروز نیز با ثبت عدد ۲۲۱۹ میلیارد تومانی بار دیگر در کانال ۲همتی آرام گرفت. خروج پول نیز همچون روزهای گذشته ادامه داشت و شاهد خروج ۱۴۲ میلیارد تومانی کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

بازگشت بورس پس از ۶ افت

شاید کمتر کسی انتظار داشت که باتوجه به ریزش ۲ درصدی بازار در روز شنبه، امروز بورس تهران بتواند از همان ابتدا رنگی سبز به خود بگیرد اما این موضوع با افزایش تقاضا در صنعت خودرو شروع شد و به مرور به دیگر صنایع نیز سرایت کرد. با وجود کم‌رنگ شدن امیدهای برجامی، افت قیمت محسوس کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، ابهامات در موضوعاتی مانند نرخ خوراک و حامل‌های انرژی، بودجه سال آینده و...، به نظر عواملی وجود دارند که می‌توانند حداقل در کوتاه‌مدت جهت حرکت نماگرهای اصلی بورس تهران را تغییر دهند.

برگشت بورس از سنگر تکنیکالی

پس از ریزش‌های اخیر بازار طی روزها و هفته‌های گذشته، حمایت‌های تکنیکالی مهمی از جمله مرز ۱.۴ و ۱.۳۶ میلیون واحدی شکسته شد و شرایط را برای برگشت سخت‌تر کرد. در این میان اما تکنیکالیست‌ها مدتی است که محدوده ۱.۳۲ میلیون واحد را به عنوان حمایت مستحکمی عنوان می‌کردند که به عنوان آخرین سنگر بورس تهران شناخته می‌شد و شکست آن می‌توانست تا مدت‌ها بازار سرمایه را مدت‌ها در روند نزولی نگه دارد.

همانطور که در تصویر زیر نیز پیداست، محدوده‌ای بین ۱.۳۲ تا ۱.۳۳ میلیون واحدی از لحاظ تکنیکال کلاسیک، محدوده مهمی از لحاظ حمایت استاتیک و داینامیک است که کندل‌ها نیز پس از ریزش روز شنبه به آن رسیدند و امروز شاهد برگشت از این ناحیه بودیم. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این حمایت حداقل در کوتاه‌مدت بتواند مانع از ریزش بیشتر شود و شاخص کل بورس را با بازدهی مثبت همراه کند.

بازگشت بورس پس از ۶ افت
وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

کدال؛ محرک جدید بورس تهران؟

پس از گذشت دو فصل از عملکرد شرکت‌ها در سال جاری، بورسی‌ها در انتظار انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه و وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها در فصل تابستان هستند. اگرچه انتظارات برای عملکرد برخی از شرکت‌ها در دومین فصل سال به دلیل وجود مشکلاتی همچون قطعی برق، ریزش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و... به خوبی فصل بهار قلمداد نمی‌شود اما همچنان می‌توان انتظار شناسایی سودهای خوبی را برای آن‌ها داشت. در آخرین گزارش اجماع تحلیلگران، پیش‌بینی شده است که اکثر شرکت‌های خارجی با کاهش سودآوری نسبت به فصل گذشته مواجه شوند اما در شرکت‌های داخلی شرایط بهتری انتظار می‌رود.

در سمت دیگر می‌توان به نسبت قیمت به سود کلیت بازار نیز اشاره کرد. نسبت P/E ttm که از حاصل تقسیم قیمت به سود چهار فصل گذشته تشکیل می‌شود، با انتشار صورت‌های مالی تابستان با کسر بزرگتری مواجه خواهد شد که این نسبت را به سمت اعداد پایین‌تری هدایت می‌کند. نسبت P/E ttm بورس تهران در حال حاضر ۶.۱ واحد است و P/E forward نیز طبق آخرین گزارش هفتگی کیان در محدوده ۵.۳ واحد قرار گرفته است که هردو از لحاظ تاریخی در محدوده‌های جذابی قرار گرفته‌اند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که سهامداران و فعالان بازار سرمایه حتی زودتر از انتشار صورت‌های مالی به پیشواز خرید سهامی بروند که هم از لحاظ این نسبت در محدوده جذابی قرار دارند و هم چشم‌انداز سودآوری خوبی را برای ادامه سال خواهند داشت.

بازگشت بورس پس از ۶ افت
نسبت قیمت به درآمد بورس تهران از ابتدای ۹۶ تا کنون

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار