۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
بیلان واسطه‌های بورسی در پایان تابستان

عملکرد ۱۰۹ کارگزاری فعال در بازار سرمایه از ثبت ۱۸۴ همت دادوستد در شهریورماه حکایت می‌کند که نسبت به سال گذشته نصف شده است.

فردای اقتصاد: عملکرد ۱۰۹کارگزاری فعال در بازار سرمایه طی شهریورماه ۱۴۰۱ حکایت از ثبت ۱۸۴ هزار میلیارد تومان دادوستد در این ماه دارد که هر چند در مقایسه با مردادماه از رشد بیش از ۳ درصدی حکایت می‌کند اما نسبت به یک سال گذشته نصف شده و در قیاس با رکورد آن در تیر ۹۹ کاهش ۷۶درصدی را نشان می‌دهد. طولانی شدن دوره نزولی بازار سهام و رکود معاملات موجب شده استتا با وجود پتانسیل‌های بنیادی و تاکید کارشناسان بر ارزندگی بازار، شاهد کاهش انگیزه سهامداران باشیم. سرمایه‌گذارانی که ترجیح می‌دهند متظر تعیین تکلیف برخی ابهامات در فضای سیاسی و اقتصادی کشور و البته روشن شدن چشم‌انداز بازارهای جهانی بمانند و فعلا دست به خرید سهام جدید نزنند. حتی در سمت فروش نیز فعالیت چندانی مشاهده نمی‌شود. انجمادی که سبب شده تا ارزش معاملات از سقف‌های تجربه شده در سال ۹۹ فاصله‌ای جدی بگیرد و حتی در برخی روزها به زحمت سطوح دو هزار میلیارد تومانی را تجربه کند.

روند نزولی قیمت سهام همچنان ادامه دارد و حالا بعد از گذشت بیش از ۲۵ ماه از آغاز نزول قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای، همچنان نقطه پایانی برای بازار نمی‌توان متصور بود. سایه انداختن برخی ابهامات و بلاتکلیفی‌ها در حوزه برجام و همزمان با آن چشم‌انداز نه چندان مطلوب اقتصادی جهانی و فشاری که تداوم سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا بر قیمت کامودیتی‌ها وارد کرده، سبب شده تا فضایی منفی توام با انتشار تالار شیشه‌ای را در بربگیرد تا همزمان شاهد افول حجم دادوستد سهام نیز باشیم. به این ترتیب ارزش خرید و فروش‌های ثبت‌شده در شرکت‌های کارگزاری که در بهار ۱۴۰۱ توانسته بود مجددا به کانال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بازگردد، در تابستان مجددا کاهش یافت. آمارها نشان می‌دهد مجموع ارزش دادوستدهای ثبت‌شده در ۱۰۹ کارگزاری فعال بازار سرمایه با افزایش ماهانه اندک ۳ درصدی در شهریور ۱۴۰۱ به ۱۸۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به‌نظر می‌رسد ادامه اصلاح قیمت سهام با وجود پتانسیل‌های بنیادی و تاکید کارشناسان بورسی بر ارزندگی بازار، موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران شده است. شرایطی که سبب شد تا شاخص‌کل بورس تهران شهریورماه را با افت ۴.۹ ‌درصدی و تابستان را با عقبگرد ۱۲ درصدی پشت‌سر بگذارد. آمارها نشان می‌دهد در این‌ فصل متوسط ارزش معاملات روزانه با افت حدود ۴۸ ‌درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۱ به ۲۹۲۲ میلیارد تومان رسید. آماری که به‌وضوح دلیل کاهش ارزش دادوستدهای ثبت شده در کارگزاری‌ها و در نتیجه افت درآمد واسطه‌های بورسی را نیز نشان می‌دهد. تیرماه سال ۹۹ بود که با افزایش تب سهامداری و حضور گسترده صاحبان سرمایه برای دریافت کدهای معاملاتی، ارزش دادوستدهای ثبت شده در سامانه کارگزاری‌ها نیز رکوردشکنی کرد و از ۷۷۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

جزئیات بیشتر از عملکرد شهریورماه

بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در آخرین ماه تابستان در حالی خرید و فروش ۱۸۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند که ۱۰۸ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان یعنی معادل ۵۸‌درصد از این رقم در اختیار مبادلات آنلاین بوده است.  همچنین ۷۴ هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات در این نهادهای مالی به‌صورت عادی بوده است. در این میان طبق روال دوره‌های قبل، ‌درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود، به‌طوری‌که نیمی از معاملات این‌ماه تنها از کانال ۱۰ کارگزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها نیز همچنان کارگزاری مفید به‌عنوان برترین واسطه‌ بورسی قرار دارد، به‌طوری‌که ارزش دادوستدهای ثبت شده در کارگزاری مفید در ‌ماه گذشته به حدود ۲۴ ‌هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان رسید تا این کارگزاری به تنهایی ۱۳.۴ ‌درصد از کل معاملات این نهادهای مالی را در شهریورماه به خود اختصاص دهد. در ادامه این روند نیز کارگزاری پاسارگاد با پشت سر گذاشتن رقبایش توانستن از رتبه ششم در مردادماه به رده دوم کارگزاری‌ها با بالاترین ارزش دادوستدهای ثبت شده در شهریورماه برسد. این واسطه بورسی در آخرین ماه تابستان توانست بیش از ۸ درصد از کل معاملات کارگزاری‌ها را به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خرید و فروشی بیش از ۱۴هزار و ۷۷ میلیارد تومانی بود. کارگزاری آگاه نیز در ماه گذشته دادوستد ۱۳ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومانی را تجربه کرد و در رتبه سومین کارگزاری برتر شهریورماه قرار گرفت. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به ۷.۳ درصد رسید.

نگاهی دقیق به برترین‌ها

همان‌طور که عنوان شد کارگزاری مفید در شهریورماه همچنان برترین کارگزاری از لحاظ ارزش دادوستدها بود. کارگزاری مزبور بیشترین فعالیت را در معاملات آنلاین داشت، به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی ۲۶.۵ درصد از کل معاملات آنلاین را در بازار سرمایه به خود اختصاص داد. ارزش این دادوستدهای الکترونیک رقمی معادل ۲۲ ‌هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود که ۹۰ درصد از کل خرید و فروش‌های کارگزاری مفید است. در همین راستا ۲ هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان از معاملات این‌ماه کارگزاری مفید (معادل ۹.۹درصد) به معاملات عادی تعلق داشته است.

بررسی عملکرد کارگزاری پاسارگاد نیز نشان می‌دهد این نهاد مالی در ماه گذشته بخش عمده‌ای از معاملات را به خرید و فروش‌های معمولی اختصاص داده است، به‌طوری‌که حدود ۸۴ ‌درصد از کل دادوستدهای صورت‌گرفته توسط‌ این کارگزاری به‌صورت عادی بوده که رقمی بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود. این حجم از دادوستدهای عادی ۱۲.۵ درصد از کل را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار