۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
این سهم‌ها سود عجیبی دادند

مهر ۱۴۰۱ برای تمامی سهامداران مایوس‌کننده نبود. سهامی بودند که در این ماه جامه سبز به تن کرده و حتی با بازده دو رقمی همراه شدند.

فردای اقتصاد: نخستین ماه از فصل پاییز برای بورسی‌ها با افت ۳.۴ درصدی شاخص کل پایان یافت با این حال بودند سهامی که در این ماه توانستند جامه سبز به تن کنند. یافته‌ها نشان می‌دهد در مهر ۱۴۰۱، حدود ۲۰ درصد از نمادها با حرکت در مسیر عکس شاخص، با پشت سر گذاشتن تورم، سودی واقعی از آن سهامداران خود کرده‌اند.

در حالی اولین ماه نیمسال با افت ۳.۴ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام به پایان رسید که با توجه به آمار اعلامی از تورم ۳ درصدی مهرماه، میزان افت واقعی این نماگر ۶.۲ درصد برآورد می‌شود. در این ماه سه چهارم بازار همسو با شاخص کل حرکت کردند و سهامداران آن‌ها متضرر شدند اما این ماه منفی برای تمام سهامداران مایوس‌کننده نبود و شرکت‌هایی بودند که در این ماه توانستند جامه سبز به تن کنند و حتی با بازده دو رقمی همراه شوند. یافته‌ها نشان می‌دهد ۲۷ درصد از سهام معامله‌شده در اولین ماه پاییز، با رشد قیمت همراه شدند و در این میان ۷۴ درصد از نمادهای دارای بازدهی ماهانه مثبت، موفق به پوشش دادن تورم ماهانه و رشد بیش از ۳ درصدی قیمت شدند. ۵۰ سهم اما با وجود ثبت بازده مثبت، سودی کمتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کردند و نتوانستند در حفظ ارزش سرمایه این دسته از سرمایه‌گذاران موفق عمل کنند.

برندگان بورسی مهر ۱۴۰۱

مهرماه پنجمین ماه متوالی بود که نماگرهای بورسی روندی نزولی را طی کردند و نه تنها تمام سودی که بورس در دو ماه نخست سال کسب کرده بود، سوخت شود بلکه افت بیش از ۴ درصدی در کارنامه دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای از ابتدای سال تا پایان مهرماه نقش ست. با این حال این ماه پاییزی برای تمامی سهامداران مایوس‌کننده نبود. سهامی بودند که در این ماه توانستند جامه سبز به تن کنند و حتی با بازده دو رقمی همراه شوند. با این حال بیش از ۷۰ درصد نمادها بازار همسو با شاخص کل حرکت و سهامداران خود را متضرر کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد از ۷۱۹ نماد معامله‌شده در مهرماه، ۱۹۱ نماد معادل ۲۷ درصد مسیر عکس شاخص در پیش گرفتند و با رشد قیمت همراه شدند. در این میان ۱۴۱ نماد (معادل ۲۰ درصد از کل سهام دادوستد شده و ۷۴ درصد از سهام با بازده ماهانه مثبت) رشدی بیشتر از تورم تجربه کرده و به بازدهی واقعی رسیدند. براساس داده‌های مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته رشدی ۳ درصدی را تجربه کرده است. این تورم ماهانه ۰.۸ واحد درصد بیشتر از تورم ماهانه شهریور است. نرخ تورم نقطه‌ای نیز در مهرماه ۱۴۰۱ به عدد ۴۸.۶ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸.۶ درصد بیشتر از مهر ۱۴۰۰برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. از این رو شاخص کل بورس تهران که در اولین ماه پاییز با افت اسمی ۳.۴ درصد مواجه شده بود، با احتساب نرخ تورم ماهانه افت واقعی ۶.۲ درصد را ثبت کرد.

سهامی که تورم را پوشش دادند

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود بازده مثبت حدود یک چهارم از سهام بورسی و فرابورسی در نخستین ماه پاییز، اما همه این شرکت‌ها نتوانستند تورم مهرماه را پوشش دهند. به این ترتیب از ۷۱۹ نماد معامله شده در این ماه، ۱۴۱ نماد معادل ۲۰درصد موفق به پوشش دادن تورم ماهانه و رشد بیش از ۳ درصدی قیمت شدند.

این سهام اما عمدتا در زمره گروه‌های با ارزش بازار پایین جای می‌گیرند. نگاهی کوتاه به آمارها نشان می‌دهد، ۱۴۱ سهمی که توانستند تورم مهرماه را پوشش دهند، در مجموع ۱۴.۵ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار داشتند. به عبارتی میانگین سهم هر یک از این نمادها از ارزش کل بازار تنها ۰.۱ درصد بود. در ماه مورد بررسی همچنین ۵۰ سهم با وجود ثبت بازده مثبت، سودی کمتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کردند و نتوانستند در حفظ ارزش سرمایه این دسته از سرمایه‌گذاران موفق عمل کنند. در مجموع ۵۷۸ شرکت با در نظر گرفتن میزان تورم ماهانه بین صفر تا ۹۰ درصد زیان به سهامداران خود تحمیل کردند.

این سهم‌ها سود عجیبی دادند
سهام با بیشترین رشد قیمت در مهر ۱۴۰۱
این سهم‌ها سود عجیبی دادند
سهام با بیشترین افت قیمت در مهر ۱۴۰۱

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار