۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
کدام بازار در پایان تابستان بازدهی بیشتری داشت؟

سرمایه‌گذاران در شهریورماه شاهد افت شاخص کل بورس در مقابل رشد نرخ دلار و سکه بودند. در میان بازارهای خارجی نیز بیت‌کوین با بیشترین افت ماهانه مواجه شد.

فردای اقتصاد: آخرین ماه از گرمترین فصل سال در حالی سپری شد که در میان بازارهای داخلی، بورس قعرنشین شد. آن هم در شرایطی که دلار و سکه با افزایش نرخ به استقبال پاییز رفتند. دلسرد شدن صاحبان سرمایه از احیای زودهنگام برجام موضوع مشترک همه بازارهای داخلی بود. در این میان بورسی‌ها نیم‌نگاهی نیز به تحولات جهانی و بازار کامودیتی‌ها داشت. جایی که تداوم سیاست‌های سختگیرانه بانک‌های مرکزی برای مقابله با مقابله با تورم، فشار فزاینده‌ای به قیمت‌ کالاهای پایه تحمیل کرده است. این مهم سایه خود را بر گزینه‌های خارجی سرمایه‌گذاری گسترده است. ماه گذشته بیت‌کوین، به عوان پادشاه رمزارزها با نزول حدود ۱۱ درصدی مواجه شد. پس از آن بیشترین میزان افت از آن شاخص S&P۵۰۰ با کاهش ارتفاع ۹ درصدی شد.

تابستان سرخ بورس تهران

آخرین ماه تابستان سپری شد. در شهریور ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران افتی ۴.۹ درصدی را ثبت کرد اما نماگر هم‌وزن به کاهش ۰.۴ درصدی بسنده کرد. حالا چهارماه متوالی است که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای به نزول ادامه می‌دهد و پس از آنکه در میانه خردادماه توانست هر چند موقت اما سری نیز به ابرکانال ۱.۶ میلیون واحد بزند، در روزهای پایانی شهریورماه، محدوده ۱.۴ میلیون واحد را نیز از دست داد و تا یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد عقب نشست.

در این ماه خروج سرمایه‌های خرد نیز ادامه پیدا کرد. حالا ۱۴ ماه متوالی است که سهامداران خرد به خروج سرمایه‌های خود از جریان دادوستد سهام ادامه می‌دهد. در شهریورماه سهامی به ارزش ۳۵۶۲ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. تداوم سردرگمی‌های برجامی و البته چشم‌انداز نه چندان مطلوب بازارهای جهانی از مهمترین دلایل تداوم افت قیمت‌ سهام در تالار شیشه‌ای بود.

داغی بازار دلار و سکه در شهریور

قیمت دلار و سکه در شهریور پس از دو ماه کاهش، به مدار صعودی بازگشت. به طوری که بازده ماهانه دلار و سکه به ترتیب ۷.۶ و ۵.۷ درصد بود. بازده شش ماهه آن‌ها نیز به ۲۱ و ۱۵ درصد رسید. بن‌بست دوباره مذاکرات برجام موجب شد نرخ ارز تمام آنچه در ماه مرداد با خوشبینی به احیای برجام از دست داده بود دوباره پس بگیرد.

در همین حال، علت بازدهی کمتر سکه نسبت به دلار افت قیمت طلای جهانی ارزیابی می‌شود. نرخ تورم سالانه آمریکا در انتهای ماه آگوست به ۸.۳ درصد رسید که کمی بیشتر از انتظارات بود. بازار جهانی به شدت به این موضوع واکنش نشان داد و پیش‌بینی‌ها را دستخوش تغییر کرد. در واکنش به این اتفاق شاخص دلار آمریکا به سقف ۵۲ ماهه و قیمت طلای جهانی نیز که از حوالی ۱۷۴۰ دلار به حدود ۱۶۷۰ دلار بر اونس نزولی کرد، به کمترین سطح در ۵۲ هفته رسید.

بیت کوین مغلوب شرایط اقتصاد کلان شد؟

در یک ماهه گذشته بیت کوین چندین بار سطح ۱۸ هزار دلار لمس کرد و به پایین‌ترین میزان در سه ماه گذشته رسید. خوشبینی که به دلیل کاهش نرخ تورم در ماه‌ گذشته ایجاد شده بود، به همراه هیجان ناشی از مرج اتریوم سبب شد بیت کوین تا حوالی ۲۲ الی ۲۳ هزار دلار افزایش پیدا کند اما در ادامه به دلیل نرخ تورم بالاتر از انتظارات و احتمال شدت گرفتن سیاست‌های انقباضی ترس مجدد در بازار افزایش یافت و بیت کوین دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت. همچنان بازار رمزارز  همبستگی زیادی با شاخص‌های سهام داشته و با ریزش آنها چندین برابر افت را تجربه کرد. از طرف دیگر روند صعودی شاخص دلار به ضرر این دارایی محسوب می‌شود.

بیت کوین همچنان تحت تاثیر مسایل اقتصاد کلان قرار داره و مجموع ریزش‌ها و رشدهای آن به این مهم وابسته‌ است. تنها عاملی که می‌توانست که قیمت بیت کوین را به سمت بالا حرکت دهد مرج اتریوم بود که یه اپدیت بی سابقه در کل بازار کریپتو محسوب می‌شود اما این موضوع نیز تحت تاثیر نرخ تورم و افزایش نرخ بهره نتوانست کمک بزرگی به این بازار کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار