۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
هزینه قیمه نذری چقدر می‌شود؟

اگر قصد پخت خورشت قیمه برای ۱۰۰ نفر را داشته باشیم، هزینه آن در حداقلی‌ترین حالت به حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. یعنی قیمت هر پرس قیمه نذری حدود ۴۲ هزار تومان تمام می‌شود.

فردای اقتصاد: یکی از رسوم مذهبی پخت نذری در ماه محرم است. البته با تورم‌های سنگین سال‌های اخیر و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی که منجر به رشد قیمت بسیاری از کالاهای اساسی شد، نذری دادن هم کار پرخرجی شده است.

در این گزارش به این سوال پرداخته شده که اگر بخواهیم برای ۱۰۰ نفر خورشت قیمه نذری تهیه کنیم، حداقل هزینه آن چقدر خواهد بود و قیمت هر پرس قیمه نذری چقدر تمام می‌شود؟

هزینه گوشت و برنج قیمه نذری چقدر می‌شود؟

گوشت گران‌ترین مواد اولیه مورد نیازمان است. اگر تنها ۵ کیلو گوشت گوساله خورشتی بخواهیم بخریم، فقط ۱.۵ میلیون تومان هزینه گوشت می‌شود. هم می‌توان برنج هندی استفاده کرد و هم برنج ایرانی. اگر قصد داشته باشیم با حداقل هزینه نذری را آماده کنیم باید سراغ برنج هندی برویم. به نظر می‌رسد ۱۲ کیلوگرم برنج هندی برای ۱۰۰ نفر حجم معقولی باشد. برای خرید این ۱۲ کیلو برنج هندی باید حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنیم؛ البته اگر قصد استفاده از برنج باکیفیت‌تر ایرانی را داشته باشیم بیش از یک میلیون تومان فقط هزینه برنجمان می‌شود.

لپه به کیلویی حداقل ۶۰ هزار تومان رسیده است، یعنی برای خرید ۵ کیلو لپه هم باید حدود ۳۰۰ هزار تومان کنار بگذاریم. سیب زمینی سرخ‌کرده جز جدایی ناپذیر خورشت قیمه است. برای این مورد هم به حدود ۸ کیلوگرم سیب‌زمینی احتیاج داریم که حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌شود. پخت ۸ کیلو سیب زمینی و ۱۲ کیلو برنج در مجموع نزدیک به ۳ لیتر روغن نیاز دارد که آن هم ۲۰۰ هزار تومان دیگر هزینه دارد.

۵ کیلو پیاز حدودا ۵۰ هزار تومان هزینه دارد و نیم کیلو لیمو عمانی هم حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. قوطی‌های یک کیلویی رب گوجه حداقل ۶۰ هزار تومان قیمت دارند و برای خرید ۳ قوطی باید حدود ۱۸۰ هزار تومان دیگر هم کنار گذاشت. هر مثقال زعفران حداقل ۱۷۰ هزار تومان است و دو مثقال آن دستکم ۳۵۰ هزار تومان می‌شود. این حجم از غذا به مقدار زیادی ادویه‌جات مثل زردچوبه، نمک و فلفل نیاز دارد که انتظار می‌رود حدود ۱۰۰ هزار تومان هم خرج آن‌ها شود. ظرف یکبار مصرف اگر از نوع ماکروویوی باشد هر عدد حدود ۱۰ هزار تومان می‌شود اما یونولیتی‌ها هر کدام تقریبا ۲ هزار تومان هستند و مجموعا ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

هزینه آشپز قیمه نذری چند؟

اما پختن این حجم از غذا کار هر کسی نیست و به آشپز نیاز است. دستمزد یک روز یک آشپز خوب هم حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب برای پخت خورشت قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر حداقل ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد یعنی هر پرس حداقل ۴۲ هزار تومان.

البته باید توجه شود که این هزینه‌ها برای غذایی با کیفیت و کمیت کاملا متوسط است و اگر قصد استفاده از برنج باکیفیت‌تر یا گوشت بیشتر داشته باشیم، هزینه تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر به بیش از ۶ میلیون تومان هم می‌رسد. همچنین با افزایش تعداد قیمت تمام شده هر پرس ممکن است کمی کاهش داشته باشد زیرا برخی اقلام با افزایش حجم تخفیف و کاهش قیمت دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار