۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
این خودرو علت مرگ ۱۸ درصد تصادف‌هاست

رییس پلیس راهور کشور گفت: ۱۸ درصد کشته های تصادفات حاصل تصادف با خودروهای سنگین است و از ابتدای دی ماه از تردد کامیون های بدون حفاظ جانبی جلوگیری می‌شود تا این آمار کاهش پیدا کند و در مرحله بعدی تریلی ها را تجهیز می‌کنیم.

ایسنا: سردار حسن مومنی سه شنبه ۱۰ آبان در جلسه شورای راهبری تصادفات استان مرکزی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما حفظ جان مردم است، افزود: موضوع تصادفات و جان باختگان حاصل از آنها بسیار مهم است و مسئولین اندازه سر سوزنی راضی نیستند کوچکترین آسیبی به هموطنان برسد .

وی اظهار کرد: متاسفانه تصادفات استان مرکزی برخلاف تصادفات کشور نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی کاهش این آمار را نیازمند پیگیری بیشتر توسط مسئولین دانست و گفت: در استان مرکزی میانگین سرعت تقریبا ۱۰ کیلومتر بالاتر از کشور است و ۶۰ درصد فوت شدگان تصادفات در صحنه فوت می کنند که ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر و بیانگر شدت بالای تصادفات در استان است.

مومنی گفت: یکی از علل تصادفات، عدم توجه راننده به جلو است که در سال ۹۴ حدود ۳۵ درصد بوده و در سال ۱۴۰۱ در شش ماه به ۴۱ درصد رسیده است. علت اصلی افزایش آمار عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه است که باید در این حوزه فرهنگ سازی جدی صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهند که ۸۲ درصد تصادفات به عللی همچون سرعت، سبقت، عدم توجه به جلو و خستگی راننده است و بخشی از علل تصادفات به ایمنی خودرو و ایمنی راه برمی گردد که بسیار مهم است. ایمنی راه بخصوص خط کشی معابر و گاردریل ها در استان مرکزی بسیار ضعیف است. پلیس راه و حلال احمر و اورژانس باید هم افزایی بیشتری داشته باشند و حضور نیروها در ساعات پر تصادف بیشتر باشد .

سردار مومنی با اشاره به فرهنگ سازی پویش ۳۰-۶۰ در کشور افزود:  ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری اطراف شهرها رخ می دهد که امیدواریم آمار تصادفات با اطلاع رسانی این پویش کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تا ابتدای دیماه ۱۸۸ هزار کامیون و کامیونت را با حفاظ ایمنی جانبی تجهیز کنیم، افزود: ۱۸ درصد کشته های تصادفات حاصل تصادف با خودروهای سنگین است و از ابتدای دی ماه از تردد کامیون های بدون حفاظ جانبی جلوگیری می‌شود تا این آمار کاهش پیدا کند و در مرحله بعدی تریلی ها را تجهیز می‌کنیم ‌. در بحث واژگونی هم استان مرکزی درصد بالایی دارد که با شیارهای لرزاننده عرضی می شود از اینگونه حوادث جلوگیری کرد .

سردار هادی رفیعی کیا فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز گفت: بعضی از عوامل ریشه ای باید حل شوند و این طرح هایی که در جلسات تصویب می‌شوند باید هرچه زودتر اجرایی شوند. ‌در حوزه فرهنگ سازی نیز باید اقدامات بهتری صورت گیرد .

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی نیز با تاکید بر برگزاری جلسات متعدد برای کاهش تصادفات در استان گفت: ما جلسات شورای ترافیک و کمیته ایمنی و حوادث را به صورت منظم در ۱۲ شهرستان استان برگزار می کنیم و هم افزایی خیلی خوبی بین دستگاه های استان ایجاد شده و تلاش خواهیم کرد همه مصوبات را اجرایی کنیم .

وی افزود: ما اولین پروژه شبانه روزی در تاریخ استان مرکزی را در طرح پل سنجان اجرایی کردیم و با همدلی که با مجموعه شوراهای شهر و شهرداری های استان داریم امیدواریم که تمامی پروژه ها به صورت شبانه روزی انجام شوند و هرچه زودتر پروژه های نیمه کاره به پایان برسند .

سرهنگ سید علی حسینی رییس پلیس راهور استان مرکزی نیز گفت: متاسفانه تعداد تصادفات راه های برون شهری استان در ۷ ماهه نخست امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در ۷ ماهه نخست امسال در استان ۲۱ درصد افزایش فوتی داشته ایم و تعداد تخلفات کنترل شده ۹ درصد افزایش داشته است . در سال ۱۴۰۱ در تصادفات درون شهری ۷۵ نفر و در تصادفات برون شهری ۳۴۷ نفر فوت شده اند که با افزایش آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بوده ایم . در سال ۱۴۰۱ از لحاظ محل فوت ۶۴ درصد در بیمارستان ، ۳۵ درصد در صحنه و یک درصد در حین انتقال فوت شده اند. ‌ میانگین سرعت در استان مرکزی ۶۳.۸ کیلومتر بر ساعت است در حالیکه در کشور ۶۰.۶ کیلومتر بر ساعت است .

مهدی زندیه وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در رابطه با تصادفات استان مرکزی افزود: استان مرکزی یکی از استان های پر تردد کشور است که از لحاظ تردد خودروهای سنگین رتبه اول را داریم و از لحاظ تصادفات در رتبه سوم هستیم ولی اگر از لحاظ تردد بخواهیم حساب کنیم در رده های میانی در کشور قرار می گیریم .

وی افزود: علت اصلی بخش عمده ای از تصادفات، راننده است، از طرفی در استان ما بیش از ۷۰ درصد فوتی های برون شهری مربوط به خودروهای غیربومی هستند بر این اساس باید فرهنگ سازی در سطح ملی صورت بگیرد . در ارتباط با تصادفات درون شهری هم بیشتر فوتی ها عابران پیاده و موتورسواران هستند که بر این اساس باید شبکه های پیاده راهی مانند پل عابر پیاده را در شهرها افزایش دهیم، همچنین در استان مرکزی امداد هوایی را در تمام شهرستان ها ایجاد کردیم تا در رسیدن به سانحه سریع تر عمل کنیم .

در ادامه این جلسه مسئولین شهری و استانی به اقدامات و راه های پیشگیری برای کاهش تصادفات و فوتی ها در استان مرکزی پرداخته و راهکارهایی را پیشنهاد دادند .

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها