۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
شرط نجات دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه درکمای عمیق به سر می برد و به گفته سید سلمان ذاکرنماینده ارومیه اگر باران نبارد این دریاچه می میرد. دریاچه ارومیه، چه زمانی از کما خارج می شود ؟

فردای اقتصاد: اگرباران نبارد دریاچه‌ ارومیه به زودی می میرد. هرچند بارش باران در دو هفته قبل ‌دریاچه را ازمرگ دورکرده است اما هنوز دریاچه ارومیه در کمای عمیق به سر می برد. سیدسلمان ذاکرنماینده ارومیه و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه درگفتگو با فردای اقتصاد از وضعیت  ناگوار دریاچه ارومیه خبرداد وگفت: وضعیت دریاچه خوب نیست. یک بارش داشتیم که موثر نبوده است. درحقیقت بارش اخیر در ارومیه، دریاچه را از مرگ نجات داد ولی اگر بارشی در کار نباشد به از بین رفتن دریاچه ارومیه منجر می شود.

ذاکر با اشاره به تخصیص اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی برای ترمیم کانال آبرسان ازسد کانی سیب به دریاچه ارومیه ابراز امیدواری کرد تا با اراده ای که وزارت نیرو برای اتمام پروژه دارد تا بهمن ماه آب از سد کانی سیب منتقل و دریاچه آبگیری شود .  

به گفته عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه ، به تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب سدکانی سیب  آسیب رسیده بود. بنا به اطلاعات موجوداین تونل قرار است سالانه ۶۰۰ میلون متر مکعب آب  به دریاچه ارومیه از دریاچه پشت سد کانی سیب منتقل کند تا دریاچه ارومیه از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

 ذاکردر پاسخ به اینکه  چرا برای احیای دریاچه ارومیه فقط به انتقال آبهای سطحی و ذخایر پشت سد ها فکر می کنید و تفاهم نامه ای با دانشگاه ها برای تولید آب  و استفاده از روش های نوین  وکم هزینه تر منعقد نمی کنید به تدوین ۲۷ راهکار برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد.

  وی گفت: انتقال آب از رودخانه زاب یکی از راهکارها است که بیش از چند هزارمیلیاردتومان هزینه برای آن گذاشته اند. به گفته ذاکر ۲۷ راهکار دیگر از جمله بارور کردن ابرهای مصنوعی ،  تغییر الگوی کشت  و موارد این چنینی  هم هست که جزو مصوبات شورای برنامه ریزی استان آذربایجان غربی  است  که تصویب کردند تا بتوانیم از ین طریق دریاچه ارومیه را احیا کنیم .

 ذاکر از کندی در تامین اعتبار پروژه های احیای دریاچه ارومیه هم گفت: برای تخصیص اعتبار مشکل داریم  ولی تقریبا ۳۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم تونل انتقال آب سدکانی سیب  تخصیص پیدا کرده و مابقی هم به تدریج با  اراده آقای رئیسی تخصیص خواهد یافت.  

به گفته وی، نزدیک به  هزار و۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه احیای دریاچه ارومیه نیاز است که باید به سهولت در اختیار این ستاد قرارگیرد زیرا تخصیص این رقم مصوبه دولت است و باید انجام شود.

بنا به اطلاعات موجود، اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی احیای دریاچه ارومیه برای اتمام تصفیه خانه تبریزو ارومیه، پرداخت مطالبات کشاورزان به دلیل زیرآب رفتن زمین های کشاورزی و مطالبات پیمانکاران هزینه خواهد شد. دولت مقرر کرده است تا این اعتبار را تامین کند اما نماینده ارومیه معتقد است که  اعتبارات به کندی در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه و دستگاه های اجرایی قرار می گیرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار