۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
آخرین وضعیت مذاکرات برجامی به روایت بورل

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‎گوید مواضع طرف‎های مذاکرات هسته‎ای هنوز به هم نزدیک نشده و اوضاع در جهت درستی پیش نمی‌رود.

بورس تهران در روز دوشنبه صعودی و مثبت دنبال شد.  شاخص کل با رشد  ۴۵،۰۷۳ واحد (معادل ۳.۳۵ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط مشابهی داشت و با رشد ۳.۴۹ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد به ۵،۸۰۱ میلیارد تومان رسید که از خرداد ۱۴۰۱ بی سابقه بوده است. در بین صنایع فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی در بین نمادها پالایش، شپنا و شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

حدود ۸۱۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شتران و شپنا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای فزر و زپارس داشتند.

شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد در مهرماه ۵۰.۱۹ بوده است که در مقایسه با ماه قبل با کاهش ۱.۸۹ واحدی، کندتر شدن میزان فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. در این ماه، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) نیز ۵۱.۶۶ به دست آمده که ۱.۵۹ واحد کمتر از ماه قبل است و از کاهش شیب رشد فعالیت‌های بخش صنعت نسبت به شهریورماه حکایت دارد.

بانک مرکزی: مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) یکشنبه مورخ ۱۵/ ۸ / ۱۴۰۱ معادل ۸۷۲ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ۱۶۰ میلیون دلار بوده است. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: حباب سکه هفته گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که ابتدای هفته جاری به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. 

وزیر ارتباطات: کسب و کارهای دیجیتال با ثبت نام در پلتفرم‌های داخلی، مجوز فعالیت را دریافت می کنند.

وزیر نفت: عملیات اجرایی ۱۳ پارک پتروشیمی در ۱۳ منطقه در ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به زودی شروع خواهد شد.

بانک مرکزی از عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی در روز سه‌شنبه (۱۷ آبان) در بورس کالای ایران خبر داد. اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثـر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

وزیر اقتصاد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عنوان متولی اصلی مدیریت بازار ارز برای سامان‌دهی این بازار برنامه‌های جدی دارد. ظرف روزهای آینده شاهد به ثمر نشستن نتیجه زحمات همکاران در حوزه مدیریت بازار ارز خواهیم بود.

معاونت پیشگری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی ضمن هشدار به کسانی که کارت ملی خود را برای خرید ۲۰۰۰ دلار به دیگران اجاره می‌دهند، هشدار داد، بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا: ایران مارس گذشته توافق هسته‌ای را نپذیرفته است و با سرکوب معترضان اوضاع پیچیده شده است. اقدامات ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند. تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرده‌ایم و در حال بررسی گام‌های بعدی با شرکا هستیم.

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‎گوید مواضع طرف‎های مذاکرات هسته‎ای هنوز به هم نزدیک نشده و اوضاع در جهت درستی پیش نمی‌رود.

سفیر نروژ در ایران در اعتراض به اظهارات غیر قابل قبول رییس پارلمان این کشور علیه کشورمان توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه: تهدیدهای ایران از منطقه فراتر رفته است. باید برای مقابله با تهدیدهای ایران تلاش کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم که مردم ایران تحت تاثیر تحریم ها قرار نگیرند. باید شیوه مقابله با تهدیدهای ایران در جهان را تغییر دهیم.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار