۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
عبور حزب جمهوری‌خواه از ترامپ؛ خبری از «موج قرمز» نبود

بسیاری از جمهوری‌خواهان ترامپ را مقصر شکست حزب در برخی ایالت‌ها می‌دانند.

فردای اقتصاد: انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده با دو غافلگیری بزرگ همراه بود. اول آنکه دموکرات‌ها بسیار بهتر از انتظارات عمل کردند و برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها خبری از موج قرمز جمهوری‌خواهان نبود. دومین غافلگیری، شکست نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ در انتخابات بود؛ موضوعی که بسیاری آن را فاجعه‌ای برای آینده سیاسی او تفسیر کردند. انتقادات از دونالد ترامپ تا جایی بالا گرفت که بسیاری از جمهوری‌خواهان او را متهم اصلی ناکامی این حزب در انتخابات توصیف کردند.
پس از پیروزی ستوان جان فترمن در پنسیلوانیا، مسیر جمهوری‌خواهان برای رسیدن به اکثریت سنا در ساعات اولیه صبح روز چهارشنبه دشوار شد.
این در شرایطی است که نامزدهای جمهوری‌خواه مورد نظر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده در انتخابات بسیار ضعیف‌ عمل کردند، موضوعی که مورد انتقاد شدید برخی عوامل حزب جمهوری‌خواه منجر شد و بسیاری از تحلیلگران آن را «عبور حزب جمهوری‌خواه از ترامپ» تفسیر کردند.
نیویورک‌تایمز هم در تحلیلی نوشت که برخلاف انتظارها مساله تورم، مساله اصلی انتخاب نبود و نامزدهای مورد نظر ترامپ بسیار کمتر از حد انتظار عمل کردند.
روزنامه واشنگتن‌پست نیز در یادداشتی، انتخابات روز سه‌شنبه را فاجعه‌ای برای ترامپ توصیف کرد. به نوشته واشنگتن‌پست، نامزدهایی که ترامپ از آنها حمایت کرده‌بود، رقابت بسیار سختی را گذراندند در حالی که به باور کارشناسان باید در آنجا به راحتی پیروز می‌شدند. به باور تحلیلگران، سرنوشت سیاسی ترامپ به نتیجه این انتخابات گره خورده بود.
این اولین تغییر کرسی سنا در انتخابات بود و فترمن دموکرات قرار است سمتی را که در حال حاضر سناتور بازنشسته پت تومی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت پنسیلوانیا در اختیار دارد، پر کند.
این پیروزی پس از پیروزی سناتور دموکرات ایالت نیوهمپشایر، هدف اصلی جمهوری‌خواهان در این ایالت بود. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در هفته اخیر، رقابت بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه به شدت تنگاتنگ شده‌بود. این در شرایطی است که پیروزی مایکل بنت، نامزد دموکرات ایالت کلورادو، یک ساعت پس از بسته شدن حوزه‌های رای گیری قطعی شد.
از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان موفق شدند کرسی‌های خود را در ایالت‌های فلوریدا، اوهایو و کارولینای شمالی حفظ کنند. اکنون و با فرض اینکه سناتور جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین، ران جانسون، کرسی خود در مجلس سنا را حفظ کند، جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن اکثریت سنا، باید در دو ایالت از سه ایالت در آریزونا، جورجیا یا نوادا پیروز شوند.
آخرین نتایج انتخابات ایالت جورجیا نشان می‌دهد که هرشل واکر و سناتور دموکرات رافائل وارنوک به شدت به یکدیگر نزدیک هستند و ممکن است انتخابات به دور دوم در ماه ژانویه کشیده شود. در آریزونا، سناتور دموکرات ایالت آریزونا، مارک کلی از بلیک مسترز، رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر است. و در ویسکانسین، جانسون، نامزد جمهوری‌خواهان اندکی از معاون فرماندار ماندلا بارنز از حزب دموکرات پیش است.
وارناک، بامداد چهارشنبه در جمع هوادارانش در ایالت جورجیا گفت: «مطمئن نیستیم که نتیجه انتخابات امشب نهایی شود. اما این را قاطعانه می‌گویم که پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، من از رقیبم رای بیشتری خواهم داشت.»
در ایالت نوادا، سناتور دموکرات کاترین کورتز پیشتاز شد، اما نتایج نهایی ممکن است چند روز دیگر اعلام شود زیرا ممکن است برخی از برگه‌های رای پستی در بزرگترین شهر این ایالت تا اواخر این هفته شمارش نشود.
در آستانه شب انتخابات، سناتورها اعلام کردند که انتخاباتی به شدت نزدیک و فشرده در راه است.
سناتور روی بلانت از ایالت میسوری که از رهبران حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌رود: «اگر مجبور بودم شرط ببندم، شرط می‌بستم که برنده می‌شویم. اما من از شرط بندی متنفرم.»
سناتور دموکرات ایالت مریلند، بن کاردین نیز گفت: «ما می دانیم که در رقابتی فشرده قرار داریم و کرسی‌های کافی برای رسیدن به اکثریت در اختیار داریم اما خطر همچنان وجود دارد.»
جمهوری‌خواهان تنها به یک کرسی نیاز دارند تا بتوانند اکثریت سنا را به دست آورند، مجلسی که در حال حاضر  به طور مساوی، یعنی ۵۰-۵۰ مساوی است و تنها به این دلیل که کامالا هریس، معاون دموکرات‌ها رئیس جمهور، حق مداخله دارد، توسط دموکرات ها کنترل می‌شود. با ورود به روز انتخابات، «پولیتیکو» رقابت‌ها در ایالت‌های پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا، آریزونا، نیوهمپشایر و ویسکانسین را به‌عنوان رقابت‌های نزدیک و فشرده معرفی کرد.
با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان احتمالا کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار خواهند گرفت، حزبی که اکثریت سنا را برای دو سال آینده در اختیار بگیرد، نقشی تعیین‌کننده در مناقشه‌های مهمی از جمله نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ و تعیین نامزدهای مورد نظر بایدن بایدن برای قوه قضاییه و قوه مجریه خواهد داشت. اما اگر جمهوری‌خواهان موفق شوند کنترل سنا را به دست آورند، می‌توانند از ابزارهای نظارتی از جمله کمیته‌های تحقیق و تفحص علیه دموکرات‌ها و دولت بایدن استفاده کنند. در غیر این صورت دموکرات‌ها تلاش خود را برای پیشبرد سیاست‌های بایدن و تایید قضات و دیگر نامزدهای خود برای پست‌های دیگر تشدید خواهند کرد.
این در شرایطی است که پیش از آغاز رقابت‌های فشرده در ایالت‌های کلیدی، جمهوری‌خواهان نگرانی خود را درباره نتایج احتمالی بروز داده بودند.
یکی از مشاوران انتخاباتی در سنا، با اشاره به شکاف اولیه آرا در پنسیلوانیا و به ویژه شکاف در نیوهمپشایر گفت: «اوضاع خوب نیست.»
او با اشاره به رییس کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان گفت: «شب خوبی برای ریک اسکات نبود.»
با وجود برتری آشکار حزب جمهوری‌خواه در ایالت کارولینای شمالی در اواخر روز سه‌شنبه، جمهوری‌خواهان در آنجا نیز اذعان کردند که شاهد هیچ سونامی ملی نخواهیم بود.
یکی از مشاوران حزب جمهوری خواه در ایالت گفت: «شب طولانی تر از آن چیزی بود که جمهوری‌خواهان انتظار آن و همچنین موج قرمز (رنگ رسمی جمهوری‌خواهان) را داشتند.»
عوامل حزب جمهوری‌خواه تا ساعت ۹ شب به وقت محلی، انگشت اتهام را به سمت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل ارتقای نامزدهای مورد نظر خودش در انتخابات مورد انتقاد قرار دادند.
اریک اریکسون، مفسر حزب جمهوری‌خواه، که دیدگاه‌هایش در مورد رئیس‌جمهور سابق در طول زمان تغییر کرده است، نوشت: «من فکر می‌کنم رای‌دهندگان آماده هستند تا از ترامپ عبور کنند.»
به طور سنتی حزب سیاسی که کنترل کاخ سفید را در اختیار دارد معمولاً در انتخابات میان دوره‌ای شکست می‌خورد زیرا رای دهندگان در انتخابات کنگره، رییس‌جمهور را به دلیل هرگونه نارضایتی تنبیه می‌کنند. جمهوری خواهان سعی کرده‌اند این انتخابات را به رفراندومی درباره عملکرد جو بایدن، ریییس‌جمهور دموکرات مستقر در کاخ سفید تبدیل کنند، رییس‌جمهوری که در حال حاضر محبوبیت بسیار پایینی دارد. جمهوری‌خواهان همچنین برای ضربه زدن به حزب دموکرات بر مسائلی همچون تورم بالا و افزایش جرم و جنایت و مساله مهاجران تمرکز کنند.
در نقطه مقابل دموکرات‌ها امیدوار بودند که لایحه سلامت، مالیات و آب‌وهوای مصوب در ماه اوت، و همچنین لغو قانون حق سقط جنین موسوم Roe v. Wade، که خشم گسترده‌ای برانگیحت بتوانند در برابر روندهای تاریخی علیه حزب حاکم ایستادگی کنند. پیش از آغاز انتخابات، دموکرات‌ها، افزایش ثبت‌نام رای‌دهندگان در میان زنان در برخی ایالت ها در تابستان را به عنوان یک نشانه مثبت ارزیابی کردند. در این ایالت‌ها نامزدهای حزب دموکرات از نامزدهای جمهوری‌خواه پیشی گرفتند.
با این حال، در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی وجود داشت که نشان داد توجه دموکرات‌ها به موضوع سقط جنین کاهش یافته و مسائلی مانند افزایش جرم و جنایت بر بحث‌های سیاسی غالب شده است. شکاف جنسیتی در میان ثبت نام رای‌دهندگان هم تا پاییز حفظ نشد و کاهش یافت.
در ایالات‌متحده رای‌دهندگان می‌توانند هفته‌ها زودتر برای انتخابات ثبت‌نام و آرای خود را به صورت پستی ارسال کنند.
این ممکن است یکی از پرهزینه‌ترین ف انتخابات میان‌دوره‌ای در تاریخ باشد. دو حزب هزینه‌های سنگینی برای این انتخابات کردند. بر اساس آمار موسسه «اد ایمپکت»، تا صبح روز سه‌شنبه، دموکرات‌ها ۷۷۳ و جمهوری‌خواهان ۶۷۴ میلیون دلار برای انتخابات هزینه کرده بودند.
این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۰، بایدن در همه ایالت‌های کلیدی و چرخشی یعنی ایالت‌های پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا، ویسکانسین، آریزونا و نیوهمپشایر پیروز شد. این ایالت‌های دقیقا همان ایالت‌هایی هستند در نتیجه انتخابات روز سه شنبه سنای آمریکا هم نقشی بسیاری مهم ایفا می‌کنند.
انتخابات برای دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۴ دشوارتر می‌شود، زیرا آنها باید از ۲۳ کرسی سنا، از جمله در ایالت‌های غالبا قرمز،مانند مونتانا و ویرجینیای غربی، و همچنین در اوهایو، نوادا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و آریزونا رقابت دشواری با رقبای جمهوری‌خواه خود داشته باشند.

آخرین نتایج شمارش آرای مجلس نمایندگان آمریکا



منابع: پولیتیکو، نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
ترامپ به کاخ سفید بازمی‌گردد؟
تصمیم عجیب آمریکایی‌ها برای انتخابات سنا
چرا ضد دموکراتیک شدن حزب جمهوری‌خواه طبیعی شده‌است؟
انتخابات آمریکا؛ اقتصاد مهم است یا دموکراسی؟
خطر بزرگ برای دموکراسی آمریکایی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار