۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
رویای ترامپ برای قدرت دوباره نابود شد؟

انتخابات سه‌شنبه گذشته مسکو و پکن را که به دنبال افول آمریکا بودند، ناامید کرد.

فردای اقتصاد: آخرین طرح روی جلد مجله اکونومیست به بررسی انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات‌متحده اختصاص داشت. این مجله در مطلبی تحت عنوان «اثر ترامپ» نوشت که نتیجه انتخابات اخیر حاکی از کمرنگ شدن نقش و نفوذ سیاسی او در آمریکاست. به نوشته اکونومیست این اتفاق می‌تواند مسکو و پکن را که مشتاقانه به دنبال افول آمریکا بودند، ناامید کند.
نویسنده تیتر اصلی اکونومیست در ادامه می‌نویسد: «ایالات‌متحده با یک انفجار سیاسی مواجه نشد.» او با اشاره به تاریخچه انتخابات میان‌دوره‌ای در این کشور یادآوری می‌کند که حزب رییس‌جمهور همواره در انتخابات میان‌دوره‌ای شکست خورده اما پس از پایان جنگ‌های داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۵، سه استثنا در این زمینه وجود داشته‌است. به نظر می‌رسد رای‌دهندگان از حکومت یکپارچه خوششان نمی‌آید و این موضوع از سال ۱۹۷۰ به طرز فاحشی خود را در انتخابات نشان داده‌است. آنها هر حزبی را که کاخ سفید، مجلس نمایندگان و سنا را در کنترل خود داشته باشد، مجازات ‌می‌کنند، این اتفاق در سال ۲۰۱۰ برای باراک اوباما و در سال ۲۰۱۸ برای دونالد ترامپ رخ داد و تیم جو بایدن، رییس‌جمهوری مستقر در کاخ سفید هم باید انتظار آن را داشته باشند. با این همه به نظر نمی‌رسد که هیچ حزبی موفق شود کنترل کنگره را به گونه‌ای قدرتمندانه در دست بگیرد که بتواند همه برنامه‌ها و قوانین مورد نظر خود را به پیش ببرد.
در ادامه این مقاله آمده‌است: «بسیاری از مردم، دموکرات‌ها را در رسیدن تورم به هشت درصد مقصر می‌دانند. سیاست‌های آنها در مورد جرم و جنایت دچار سردرگمی است. این حزب تمرکز خود را بر موضوع تهدیداتی که از جانب حزب جمهوری‌خواه، دموکراسی را تهدید می‌کند متمرکز و از این موضوع غافل شده‌است که رای‌دهندگان تا چه اندازه می‌توانند عجیب و غریب عمل کنند.»
در ادامه این مطلب آمده‌است: «با وجود آنکه حزب جمهوری‌خواه ایده‌های بهتری برای مهار مشکلات آمریکا نداشته، این موضوع هدیه‌ای برای این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای به شمار می‌رفت.»
با این وجود اکونومیست تاکید می‌کند که ترامپ همچنان بر حزب جمهوری‌خواه تسلط دارد اما درباره غلبه بر شکستی که هفته گذشته در انتخابات میاندوره‌ای متحمل شد، تردیدهایی جدی وجود دارد و او اکنون آسیب‌پذیرتر از قبل به نظر می‌آید. در سال ۲۰۲۰ ترامپ اولین رییس‌جمهور پس از جیمی کارتر بود که پس از یک رییس‌جمهور از یک حزب دیگر به روی کار آمد و تنها چهار سال در قدرت بود و شکست خورد. این در شرایطی است که محبوبیت عمومی ترامپ و آرای عمومی او در انتخابات ۲۰۱۶ از رقیب دموکراتش کمتر بود.
اکونومیست تاکید می‌کند که انتخابات امسال نیز می‌تواند به فهرست ناکامی‌های رییس‌جمهور پیشین اضافه شود.
این مجله در ادامه می‌نویسد: نامزدهای مورد نظر ترامپ از ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا و نوادا رقابت بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. در پنسلیوانیا نامزد مورد نظر او متحمل شکست سختی شد، انتخابات جورجیا به دور دوم رسید، در آریزونا دموکرات‌ها پیشتازند و و تنها در نوادا نامزد مورد نظر او هنوز شانس پیروزی دارد.
داگ ماستریانو و تیم مایکلز، نامزدهای مورد نظر ترامپ برای رقابت‌های فرمانداری، هر دو شکست خوردند. در میشیگان و پنسیلوانیا نامزدهای جمهوری‌خواهی که قسم خورده‌بودند در انتخابات سال ۲۰۲۰ تقلب رخ داده‌است، ناکام مانند. در کلورادو که معمولا جمهوری‌خواهان از حفظ کرسی خود مطمئن بودند، نامزدی که تئوری‌ توطئه را مطرح کرده‌بود شکست سنگینی متحمل شد.
اکونومیست در پایان به این نتیجه رسیده که به نظر می‌رسد آمریکا و حزب جمهوری‌خواه در حال عبور از دونالد ترامپ است. اما در آن سو نیز درباره نامزد شدن دوباره بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ نیز تردیدهای جدی وجود دارد.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
عبور حزب جمهوری‌خواه از ترامپ؛ خبری از «موج قرمز» نبود

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار