۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
آیین نامه استخراج رمزارزها تصویب شد

در این مصوبه که استخراج رمزارزها به عنوان استخراج رمزدارایی مطرح شده است، هرگونه فعالیت مربوط به استخراج رمزدارایی اعم از واردات، تولید، فروش و تعمیرات تجهیزات صرفا با دریافت مجوز از وزارت صمت و از طریق رویه قانونی تجاری و گمرکی مجاز است.

فردای اقتصاد:  هیات وزیران  آیین نامه استخراج دارایی‌های رمزنگاری شده را تصویب کرد. در این مصوبه که استخراج رمزارزها به عنوان استخراج رمزدارایی مطرح شده است، هرگونه فعالیت مربوط به استخراج رمزدارایی اعم از واردات، تولید، فروش و تعمیرات تجهیزات صرفا با دریافت مجوز از وزارت صمت و از طریق رویه قانونی تجاری و گمرکی مجاز است.

در این مصوبه آمده  هرگونه واگذاری به غیر و یا تغییر در تعداد و نوع تجهیزات استخراج رمزدارایی برای دارندگان مجوز مرکز استخراج باید به صورت دوره‌های سه ماهه در سامانه وزارت صمت ثبت و مجوز مربوط نیز اصلاح گردد. همچنین استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد و همچنین استفاده از انشعاب برق یا گاز که برای دیگر مصارف درنظر گرفته شده، ممنوع است.

بر اساس این مصوبه مراکز استخراج برای برق مصرفی خود مجاز به استفاده از چند روش هستند. احداث نیروگاه تجدیدپذیر و یا خرید برق از این‌گونه نیروگاه‌ها یکی از روش‌های مورد تایید است. سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و یا استفاده از گواهی صرفه‌جویی انرژی تخصیص یافته در چهارچوب دستورالعمل بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و سرمایه‌گذاری در احداث و بهره‌بردای از نیروگاه حرارتی تولید برق با تامین سوخت از محل گاز فلر از دیگر راه‌ های مجاز برای تامین انرژی لازم در جهت استخراج است.

همچنین هزینه برق مصرفی در صورتی که از شبکه سراسری برق خریداری شود، برابر با قیمت متوسط صادراتی به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود.

هیات وزیران در این مصوبه بانک مرکزی را مصوب کرده  با همکاری وزارت صمت حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه زیرساخت‌های عرضه رمزدارایی توسط مراکز استخراج و دستورالعمل شرایط تعهد ارزش و دریافت و بهره‌مندی از تعرفه‌های حمایتی را تدوین و ابلاغ نماید. همچنین وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند زمان‌های محدودیت شبکه برق و گاز را برای استخراج کنندگان در هر سال تعیین و ابلاغ کنند.

کشف و شناسایی واردات تولید فروش نصب تجهیزات و مراکز استخراج غیرمجاز، مشمول دریافت پاداش و حق‌الکشف از دستگاه اجرایی ذی‌ربط در چهارچوب قوانین و مقررات خواهد بود.

مراکز استخراج در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را بر اساس ضوابط بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور وارد کنند مشمول مزایا در قوانین و مقررات مالیاتی خواهند شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار