۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
رویکرد جدید اروپا به توافق هسته‌ای با ایران

دیروز صحنه بین‌الملل مملو از اخبار منفی علیه ایران بود. علاوه بر موج جدید تحریم‌ها و احتمال رفتن پرونده ایران در شورای حکام، مکرون مواضع جدید اروپا در خصوص برجام را اعلام کرد.

بورس تهران در روز دوشنبه نزولی و منفی دنبال شد.  شاخص کل با افت  ۱۰،۹۶۹ واحدی (معادل ۰.۷۷ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط مشابهی داشت و با افت ۰.۷۵ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد  به ۳،۷۴۵ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی و  در بین نمادها پالایش، شپنا و خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

در روز دوشنبه حدود ۷۶۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای غدشت و غاذر بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و شبندر داشتند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: سیاست های بانک مرکزی در خصوص ارائه اوراق سکه در بورس، باعث شد قیمت ارز و طلا در کانال نزولی قرار گیرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی جداگانه‌ای برای افزایش فوق‌العاده ویژه احکام حقوقی کارکنان دولت در قانون ترمیم حقوق‌ها پیش‌بینی شده است.

بورس کالای ایران اعلام کرد تا اطلاع بعدی، خرید از همه گریدهای پلی استایرن انبساطی همه عرضه‌کنندگان، به صورت بهین یابی و ماهانه در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند.

گروه صنعتی ایران خودرو ۳۰ آبان ماه ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید را در بورس کالا عرضه می کند و با این رویداد ۲۰۷ نیز به جمع خودروهای بورسی می پیوندد. از نکات قابل توجه عرضه ۲۰۷ در بورس درصد پیش پرداخت سفارش خرید آن است که ۱۰۰ درصد درنظر گرفته شده است.

امروز ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز مدعی شد که احتمالا برای توافق هسته‌ای با ایران نیاز به چارچوب جدیدی است. وی همچنین افزود که هیچ پیشنهاد جدیدی به احیای برجام کمک نخواهد کرد. اما در سوی مقابل، وزیر امور خارجه فنلاند امروز اظهار کرد «برجام موضوعی است که باید جدا از چیزهایی که الان اتفاق می‌افتد در نظر گرفته شود».

در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات ایران و آژانس برای حل اختلافات قدیمی دوباره سرعت گرفته و پس از سفر هفته گذشته یک هیات ایرانی به وین، قرار است به زودی هیاتی از آژانس به تهران بیایند.

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: من فکر می‌کنم برجام مسئله دیگری (مجزا از وضعیت داخلی ایران) است. برجام راجع به هسته‌ای شدن ایران است و بهترین راه جلوگیری از آن،‌ کار کردن روی برجام است. برجام در مسیر درستی نیست؛ در یک بن‌بست است اما کار بر روی آن ادامه دارد.

یکی از مشاوران «ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد وی قصد دارد روز سه‌شنبه نامزدی خود برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کند.

اتحادیه اروپا ۲۹ شخص و سه نهاد ایرانی را به بهانه حمایت از اغتشاشگران تحت تحریم‌های خود قرار داد.از جمله اشخاصی که در این فهرست قرار گرفته‌اند فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، رئیس پلیس سایبری، فرماندهان نیروی انتظامی استان‌ها، وزیر کشور و همچنین شبکه خبری برون مرزی پرس‌تی‌وی بوده است.

دولت انگلیس اعلام کرد به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و در حمایت از اغتشاشگران ۲۴ فرد و نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد. نام «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات ایران هم در میان تحریم شدگان دیده می‌شود.

وزیر خارجه عراق در تماس تلفنی، موضع کشورش را در خصوص حملات تلافی جویانه ایران به مواضع گروه‌های تروریستی ضد انقلاب مستقر و فعال در شمال عراق ابلاغ کرد. فواد حسین مدعی شد این حملات تعدی آشکار به حاکمیت عراق و  امنیت شهروندانش است.

نماینده آمریکا در امور ایران ضمن تلاش برای مقصر نشان دادن تهران برای عدم پیشرفت مذاکرات وین، گفت که تمرکز آمریکا نه روی احیای برجام بلکه روی اغتشاشات داخل ایران است.

وزیر امور خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلفنی گفت‌وگو کردند.

نرخ دلار در بازار آزاد دیروز تا بیش از ۳۵ هزار و ۹۰۰ تومان رشد کرد. 

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار