۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
هدیه پوتین به اردوغان

روس‌ها در خرید خانه در ترکیه رکوردشکنی زدند. جنگ فرسایشی و شکست‌های پیاپی روسیه در جنگ خروج پول از این کشور را تشدید کرده است.

فردای اقتصاد: روس‌ها در ماه گذشته با خرید بیش از ۲ هزار خانه در ترکیه، رکورد تاریخی معاملات ماهانه شهروندان یک کشور خارجی در ترکیه شکسته شد. در ماه گذشته میلادی دیگر کشورها حدود ۱۵ درصد خریدهایشان در ترکیه کم شد. اما روس‌ها با جهش ۷۰ درصدی در خرید، ضمن جبران کردن کاهش خرید دیگر کشورها رکوردی تاریخی در خرید خانه در ترکیه ثبت کردند.

رونق ملک‌بازی در ترکیه

طبق گزارش مرکز آمار ترکیه در ماه اکتبر (معادل ۹ مهر تا ۹ آبان) خارجی‌ها ۵۴۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به ماه قبلی رشد ۶.۵ درصدی داشته است. البته نکته جالب این که در بین ۱۰ کشور نخستی که بیشترین خرید را داشتند تنها روسیه و اوکراین بودند که در اکتبر تعداد خریدهایشان بیشتر از ماه آخر تابستان (سپتامبر) بوده است. روس‌ها ۷۰ درصد بیشتر و اوکراینی‌ها هم ۵ درصد بیشتر از ماه قبل خرید داشتند. بقیه کشورها از جمله ایران اما در ماه گذشته افت خرید ملک در ترکیه را تجربه کردند. ایرانیان با خرید حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در ترکیه، حدود ۱۴ درصد کمتر از سپتامبر خرید داشتند. این عدد تقریبا یک سوم ۱۴۶۲ ملکی است که ایرانیان در اوج خریدهای خود یعنی در دسامبر سال گذشته خریداری کردند.

در ماه گذشته روس‌ها رکوردی تاریخی از خود به جای گذاشتند. به طوری که پیش‌تر رکورد خارجی‌هایی که در یک ماه بیشترین خانه را در ترکیه خریدند برای ایرانیان بود که در آخرین ماه میلادی پارسال نزدیک به ۱۵۰۰ ملک خریدند اما یک بار این رکورد توسط روس‌ها در ماه‌های اخیر شکسته شد. حال روس‌ها در ماه گذشته بیش از ۲ هزار واحد مسکونی در ترکیه خریدند و دوباره رکوردی عجیب ثبت کردند. این اعداد در حالی است که پیش از حمله روسیه به اوکراین، روس‌ها ماهانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد در روسیه خرید می‌کردند اما در ماه گذشته این عدد به ۲ هزار واحد رسید؛ هدیه‌ای بزرگ از سوی پوتین به اردوغان بحران‌زده.

کوچ روس‌ها

تا سال پیش برای دریافت اقامت دائم و شهروندی ترکیه نیاز بود که حداقل ۲۵۰ هزار دلار در بازار مسکن این کشور سرمایه‌گذاری شود. اما بعد شروع جنگ روسیه علیه اوکراین و هجوم روس‌ها به ترکیه برای خرید ملک، اردوغان در فروردین امسال این رقم را به ۴۰۰ هزار دلار افزایش داد.

آخرین آمار قیمتی از املاک ترکیه مربوط می‌شود به ماه سپتامبر (دو ماه پیش) که متوسط قیمت مسکن در این کشور به حدود متری ۹۰۰ دلار رسید. عددی که نشان می دهد قیمت ملک در ترکیه سقف‌شکنی کرده و وارد محدوده‌های جدیدی شده است. حال اگر متوسط متراژ خانه‌های خریداری شده توسط روس‌ها را ۱۰۰ متر در نظر بگیریم، این نشان می‌دهد که روس‌ها تنها در یک ماه ۱۸۰ میلیون دلار از روسیه به مقصد املاک ترکیه خارج کرده‌اند. این خروج پول شدید نتیجه بی‌ثباتی اقتصاد این کشور در پی تصمیمات پوتین برای جنگ و بحران‌سازی است.

ناامیدی روس‌ها از پوتین؟

روسیه در اواخر فوریه جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد. جنگی که پوتین با اعتماد به نفس تمام اعتقاد داشت که تنها ۳ روز طول می‌کشد و به سرعت کل اوکراین را اشغال می‌کند. در ماه بعدی یعنی مارس روس‌ها مانند چند ماه قبل از آن حدود ۵۵۰ واحد مسکونی در ترکیه خریدند. یک علت عدم رشد جدی خرید روس‌ها آغاز ناگهانی جنگ و زمان بردن انتقال پول بود. اما به نظر می‌رسد یک علت دیگر خریدهای کم در ابتدای جنگ امید روس‌ها به پیروزی زودهنگام بود.

در آوریل یعنی بعد از افزایش حداقل مبلغ مورد نیاز برای دریافت شهروندی ترکیه از ۲۵۰ هزار به ۴۰۰ هزار دلار، جهش نخست خریدهای روس‌ها رخ داد و تعداد معاملات با جهش ۱۰۰ درصدی به بیش از ۱۱۰۰ واحد رسید و روس‌ها جایگاه ایران به عنوان اصلی‌ترین مشتری املاک ترکی را گرفتند. برای حدود ۶ ماه تعداد خانه‌هایی که روس‌ها در ترکیه خریدند همین حدود بود تا این که در ماه میلادی گذشته یک جهش دیگر در خرید روس‌ها رخ داد و به بیش از ۲ هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد جهش دوم در پی ناامیدی بخش بیشتری از روس‌ها از شکست اوکراین آن هم بعد از انتشار اخباری مبنی بر ته کشیدن تسلیحات روسیه بود. از اوایل مهرماه اخباری غیررسمی منتشر شد از ته کشیدن اسلحه های روس‌ها و روی آوردن به ایران برای خرید پهپاد و برخی دیگر از تسلیحات نظامی بود. به نظر می‌رسد نیازمند شدن روسیه به کشورهای دیگر برای مقاومت در جنگ در کنار شکست‌های پیاپی و عقب‌نشینی‌های مداوم ارتش این کشور منجر شده تا بخش بیشتری از روس‌ها از پوتین ناامید شوند و خروج سرمایه از ابرقدرت شرق شدت بگیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
    این بار استانبول با یک همه پرسی ضمیمه خاک روسیه می شود

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار