۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
ماجرای چرخش اردوغان به سمت نتانیاهو

اردوغان و نتانیاهو توافق کردند تا برای آغاز دوره جدیدی از روابط با یکدیگر همکاری کنند.

فردای اقتصاد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آینده اسراییل، روز پنجشنبه در اولین تماس تلفنی خود از سال ۲۰۱۳ با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفتگو کرد.
به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، اردوغان هفته گذشته پیروزی نتانیاهو در انتخابات را تبریک گفت و افزود که معتقد است از دولت جدیدی که قرار است نتانیاهو تشکیل دهد، انتظار می رود که «به همکاری بین اسرائیل و ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ادامه دهد.»
اردوغان در اوایل ماه جاری گفت که می‌خواهد روابط با اسرائیل بر اساس تفاهم متقابل و بدون ارتباط با نتایج انتخابات اخیر در اسراییل ادامه یابد. او افزود: ـترکیه علاقه مند به حفظ روابط با اسرائیل بر اساس منافع مشترک است، نه فقط منافع اسرائیل و ترکیه، بلکه منافع کل منطقه.»
به گفته دفتر نتانیاهو، او در این تماس، ضمن تسلیت کشته شدن شهروندان ترکیه در حمله تروریستی هفته گذشته در استانبول، پیشنهاد کمک اسرائیل به ترکیه برای مبارزه با تروریسم را ارائه کرد.
اردوغان نیز در مقابل در مورد قتل اسرائیلی‌ها در «آریل» که هفته گذشته رخ داد، با نتانیاهو ابراز همدردی کرد.  دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای نوشت: «اردوغان و نتانیاهو توافق کردند تا برای آغاز دوره جدیدی در روابط ترکیه و اسرائیل با یکدیگر همکاری کنند.»
نامه ای که اردوغان برای نتانیاهو ارسال کرد و همچنین گفتگوی دو طرف حاکی از تمایل رئیس‌جمهور ترکیه برای حفظ روابط طرفین است. بحران بین اسرائیل و ترکیه با رویارویی سال ۲۰۱۰ در دریای مدیترانه بین نیروی دریایی اسرائیل و ناوگان ترکیه‌ای که تلاش می‌کرد محاصره نوار غزه – که تحت کنترل حماس است -را بشکند، تشدید شد. اسراییل در آن زمان نوار غزه را در محاصره قرار داده بود. در درگیری‌های شدید بین سرنشینان یکی از کشتی‌ ترکیه‌ای ماوی مرمره، و کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل، ۹ مسافر کشته شدند و یک نفر دیگر به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داد.
روابط پیش از این در دوران یاییر لاپید، نخست وزیر مستعفی، که در ماه سپتامبر در نیویورک با اردوغان دیدار کرد، رو به بهبود بود. این دیدار، نخستین دیدار بین سران دو طرف طی ۱۴ سال گذشته به شمار می‌رفت. در پی این دیدار، سایر اقدامات طرفین برای بهبود روابط نیز اعلام شد. در تماس تلفنی دو رهبر در سال ۲۰۱۳، نتانیاهو از رئیس جمهور ترکیه به دلیل کشته شدن شهروندان ترکیه در حمله ماوی مرمره عذرخواهی کرد. در تماس تلفنی نتانیاهو و اردوغان در سال ۲۰۱۳، نتانیاهو از رئیس‌جمهور ترکیه به دلیل کشته شدن شهروندان ترکیه در حمله به کشتی ماوی مرمره عذرخواهی کرد.
اردوغان جمعه هفته گذشته با اعزام سفیر جدید به اسرائیل موافقت کرد. ساکر اوزکان تورونلار، دیپلمات کهنه کار و سفیر سابق ترکیه در فلسطین، در تل آویو مستقر خواهد شد. آخرین سمت او به عنوان عضویت هیئت مشاوران سیاست خارجی ترکیه بوده‌است.
اردوغان هفته گذشته و به دنبال پیروزی نتانیاهو در انتخابات، نامه‌ای تبریک‌آمیز برای ارسال کرد.
سخنگوی نتانیاهو گفت که اردوغان در این نامه نوشته‌است: «پیروزی شما در انتخابات را تبریک می‌گویم و معتقدم دولت جدید به همکاری بین طرفین در همه زمینه ها ادامه خواهد داد، به گونه ای که صلح و ثبات را در منطقه ما به ارمغان آورد.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
چرخش اسرائیل به سمت فاشیسم
اسراییل در تونل تاریک
لاپید شکست را پذیرفت؛ نتانیاهو به قدرت باز می‌گردد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار