۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
سهامداران برنده در آبان بورس تهران

در ماهی که به گفته مرکز آمار تورم ۲.۱ درصدی ثبت شد، سهامداران ۴۲۲ نماد از تورم ماهانه سبقت گرفتند و در مقابل ۴۸ سهم با وجود رشد قیمت، از تورم‌ جاماندند.

فردای اقتصاد: در ماهی که شاخص کل بورس تهران با رشد حدود ۷.۷ درصدی همراه شد، مرکز آمار ایران از ثبت تورم ماهانه ۲.۱ درصدی در این ماه خبر داد. در این میان بررسی‌ عملکرد ماهانه ۷۰۷ نماد معاملاتی نشان از پوشش تورم ماهانه از سوی ۴۲۲ سهم (معادل ۵۹.۷ درصد) دارد و در مقابل سهامداران ۲۸۴ نماد از تورم آبان‌ماه جاماندند.

برندگان بورسی آبان ۱۴۰۱

بورس تهران در حالی معاملات هشتمین ماه سال را به پایان رساند که نماگرهای اصلی این بازار پس از ۵ ماه افت متوالی و کاهش ارتفاع بیش از ۱۷ درصدی در این مدت، مجددا مسیری صعودی را در پیش گرفت و در مجموع دادوستدهای آبان، شاخص کل ۷.۷ درصد و نماگر هم‌وزن ۶.۷ درصد افزایش ارتفاع دادند. ضمن آنکه سبزترین آبان بورس تهران از سال ۸۸ رقم خورد.

آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این ماه از ۷۰۷ نماد مورد بررسی، ۴۷۰ سهم بازدهی مثبتی داشتند و در مقابل ۲۳۶ نماد با افت ماهانه قیمت مواجه شدند. با این حال در صورتی که سود واقعی سهامداران را در نظر بگیریم، حدود ۹۰ درصد (معادل ۴۲۲ سهم) از نمادهای سبز بورس آبان‌ماه، با رشد قیمت بیش از ۲.۱ درصدی موفق به پوشش تورم در این ماه شدند و در مقابل ۴۸ نماد با وجود رشد قیمت اسمی، اما از تورم آبان‌ماه جاماندند. به این ترتیب در مجموع شاهد باخت ۴۰ درصد از نمادهای معامله شده در تالار شیشه‌ای در هشتمین ماه سال از تورم ماهانه بودیم.

در صدر نمادهای سبز بازار سهام در آبان‌ماه، سهام شرکت تهیه توزیع غذای دنای فدک رشدی ۵۷.۴ درصدی را تجربه کرد. «گدنا» در آبان‌ماه تنها سه روز با افت قیمت مواجه شد و بقیه روزهای کاری خود را عموما در صف خرید سپری کرد. این شرکت که در گروه هتل و رستوران بازار اول فرابورس ایران جای گرفته است، در میانه آبان‌ماه با انتشار یک اطلاعیه شفاف‌سازی از دلایل رشد قیمت سهام خود متذکر شد که تغییر بااهمیتی در رویدادهای موثر در وضعیت مالی و عملکردی این شرکت رخ نداده و افزاش قمیت سهام عمدتا از تحرکات بازار و افزاش تقاضای سهام شرکت حاصل شده است.

مقام دوم پربازده‌ترین سهام در دومین ماه پاییز از آن یک نماد بازار پایه‌ای شد. نماد شرکت دلیجان طلایی شکوه پارس که در تابلوی زرد بازا پایه فرابورس ایران معامله می‌شود، با وجود محدودیت دامنه نوسان ۳ درصدی، آبان‌ماه را با رشد ۵۵.۵ درصدی سپری کرد. «حگردش» نیز در این ماه شرایط مشابهی داشت و در ماه مورد بررسی با رشد قیمت ۵۴.۹ درصدی همراه شد.

کدام سهم‌ها تورم آبان را پوشش دادند؟
سهام با بیشترین رشد قیمت ماهانه (آبان ۱۴۰۱)

در آنسوی بازار نیز سهام شرکت لیزینگ خودرو غدیر با نماد «ولغدر» که در تابلوی فرعی بازار اول بورس معامله می‌شود، بیش از ۲۳ درصد کاهش قیمت داشت و پس از آن دو سهم بازار پایه یعنی «تمحرکه» و «ورازی» حدود ۲۰ درصد ارزان‌تر شدند.

کدام سهم‌ها تورم آبان را پوشش دادند؟
سهام با بیشترین افت قیمت ماهانه (آبان ۱۴۰۱)

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار