۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
پنج پیش‌بینی از بازار ارزهای دیجیتال

آیا تا ۵ سال آینده بیت‌کوین به عنوان ارز و پول رایج مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و متاورس جهان ما را شکل خواهد داد؟

فردای اقتصاد: شاید یک سال برای مشاهده تغییرات بنیادی و اساسی اندک باشد اما ۵ سال زمان کافی برای تغییرات عمده خواهد بود. یکی از سوالات مهمی که اکنون وجود دارد در مورد آینده بازار ارزهای دیجیتال و شرایط این بازار نوظهور است. در این گزارش سعی شده است ۵ پیش‌بینی از آنچه ممکن است تا سال ۲۰۲۷ رخ دهد، ارائه شود.

گرچه پیش‌بینی‌های بلند مدت دشوار است اما تحولات اخیر تاحدودی می‌تواند دورنمای مطلوبی از آینده را نشان دهد.

در این گزارش چند پرسش مهم مورد توجه قرار می‌گیرند از جمله اینکه  اینکه آیا تا ۵ سال آینده بیت‌کوین به عنوان ارز و پول رایج مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا خیر؟ آینده رمزارزهای برتر به چه صورت خواهد بود؟  متاورس و کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به چه سمت و سویی می‌روند و ... 

بیت‌کوین هم‌تراز دلار و  یورو خواهد شد؟

پول سه نقش اصلی دارد، که شامل وسیله‌ای برای پرداخت، ذخیره ارزش و یک واحد حساب است. بسیاری از ارزهای دیجیتال، عمدتاً استیبل کوین‌ها، به عنوان وسیله پرداخت استفاده می‌شوند. بیت‌کوین (BTC) و تا حد بسیار کمی اتریوم (ETH) به عنوان ذخیره ارزش در بین ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. اما دلار ایالات متحده همچنان واحد اصلی حساب در جهان است. همه چیز به دلار ارزش‌گذاری می‌شود، از جمله خود بیت کوین.

پیروزی واقعی برای پول سالم زمانی اعلام می‌شود که ارزهای دیجیتال نقش یک واحد حساب را بر عهده بگیرند. بیت‌کوین درحال‌حاضر نامزد اصلی این نقش است. چنین پیروزی نشان دهنده یک تغییر ذهنی بزرگ خواهد بود.

برای اینکه بیت کوین نقش یک واحد حساب را در پنج سال آینده داشته باشد چه اتفاقی باید بیفتد تا این امکان فراهم شود؟

در صورتی که اعتماد به یورو و دلار کاهش شدیدی داشته باشد، ممکن است مقدمات برای پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان یک واحد حساب فراهم شود.

مقامات غربی قبلاً با چاپ تریلیون‌ها دلار پول فیات، ایجاد تورم شدید، مسدود کردن صدها میلیارد ذخایر یک کشور مستقل و بسیاری اقدامات دیگر، سبب تضعیف اعتماد به سیستم مالی موجود شده‌اند.

در حال حاضر تورم، بحران اقتصادی، شیوع یک اپیدمی جدید، جنگ اوکراین و احتمال سرایت جنگ به دیگر کشورها، تهدیدهایی هستند که می‌توانند اعتماد به یورو و دلار را کاهش دهند.

در ۵ سال آینده متاورس رو به انحطاط می‌رود؟

 غیرمنتظره‌ترین و عجیب ترین اتفاقاتی که ممکن است در پنج سال آینده رخ دهد مربوط به متاورس است.

در یک سال اخیرمتاورس یکی از موضوعات داغ بود، اما بیشتر مردم حتی کوچکترین تصوری از آنچه در واقع شامل آن می‌شود ندارند. متاورس یک دنیای مجازی کل نگر است که به طور مداوم (بدون مکث یا تنظیم مجدد) وجود دارد، در زمان واقعی کار می‌کند، هر تعداد کاربر را در خود جای می‌دهد، اقتصاد خاص خود را دارد، توسط خود شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود، و با قابلیت همکاری بی‌سابقه توصیف می‌شود. برنامه‌های کاربردی مختلفی (در تئوری) می‌توانند در متاورس ادغام شوند، از جمله بازی‌ها، برنامه‌های ویدئو کنفرانس، خدمات صدور گواهینامه رانندگی و بسیاری چیزهای دیگر.

این تعریف نشان می‌دهد که متاورس آنچنان پدیده بدیع، بی‌همتا و جدیدی نیست. بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی که بیشتر ویژگی‌های ذکر شده در بالا را دارا هستند، مدتی است که وجود داشته‌اند. مسلما قابلیت همکاری مشکلی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. این یک ویژگی بسیار مفید است که با استفاده از می‌توان به راحتی دارایی‌های دیجیتال را بین بازی‌ها یا یک هویت دیجیتال، بدون اتصال به یک پلت فرم خاص منتقل کرد.

اما متاورس هرگز نمی‌تواند هر نیازی را برآورده کند. اصلاً دلیلی برای گنجاندن برخی خدمات در متاورس وجود ندارد. برخی از خدمات ایزوله باقی خواهند ماند چرا که مجریان و اپراتورهای آنان تمایلی برای تحت کنترل بودن، ندارند.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم معتقد است: متاورس قرار است اتفاق بیفتد، اما فکر نمی‌کنم هیچ یک از تلاش‌های شرکتی موجود برای ایجاد عمدی متاورس به جایی برسد.

در زمینه متاورس جنبه‌های تکنیکالی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. سایبرپانک در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۹۰ فرض می‌کرد که متاورس به معنای غوطه ور شدن کامل است. چنین غوطه وری اکنون تنها با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی امکان‌پذیر است. سخت افزارهای واقعیت مجازی (VR) هر سال بهتر می‌شود، اما آن چیزی نیست که ما انتظار داشتیم. VR حتی در بین گیمرهای هاردکور نیز یک پدیده خاص باقی مانده است. اکثریت قریب به اتفاق مردم عادی هرگز چنین عینکی را به خاطر تماس با مادربزرگ خود یا فروش مقداری ارز دیجیتال در صرافی نمی‌گذارند.

غوطه ور شدن واقعی نیاز به یک پیشرفت فناوریکی مانند لنزهای تماسی هوشمند یا Neuralink دارد. بعید است که این فناوری‌ها در پنج سال آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند.

آینده کیف پول‌های ارز دیجیتال 

یک کاربر فعال در حوزه مالی غیرمتمرکز یعنی دیفای (DeFi) این روزها مجبور است با ده‌ها پروتکل سر و کار داشته باشد. کیف پول‌ها، رابط‌ها، صرافی‌ها، پل‌ها، پروتکل‌های وام‌دهی و صدها مورد دیگر که هر روز در حال رشد هستند. زندگی با چنین مجموعه‌ای از برنامه‌ها و فناوری‌ها حتی برای کاربران پیشرفته نیز ناخوشایند است. اگر دیفای در نظر داشته باشد که مورد پذیرش انبوه مردم قرار گیرد، با شرایطی سخت و تقریبا غیر ممکن رو به رو خواهد بود. پیچیدگی زیادی که در شرایط کنونی در این حوزه وجود دارد، چشم‌انداز پذیرش دیفای را غیر قابل قبول‌تر کرده است. شرایط ایده‌آل برای یک کاربر معمولی در واقع زمانی مهیا خواهد شد که حداکثر تعداد خدمات از طریق تعداد محدودی از برنامه‌های کاربردی جهانی قابل دسترس باشد.

در واقع زمانی خدمات دیفای به کاراترین شکل ممکن اجرا خواهد شد که این خدمات در کیف پول‌های افراد قابل استفاده باشد.

ذخیره، مبادله، انتقال به شبکه‌های دیگر، سهام‌داری و بسیاری از خدمات دیگر اگر تنها در یک پلتفرم انجام شوند، بسیار ساده‌تر از سرچ کردن در ده‌ها سایت مختلف برای دسترسی به چنین خدماتی است.

اغلب کاربران اهمیتی نمی‌دهند که در حال استفاده از کدام صرافی هستند. آنها فقط نگران امنیت، سرعت و هزینه‌های معامله هستند. تعداد قابل توجهی از پروتکل‌های DeFi در نهایت به back-end هایی تبدیل می‌شوند که کیف پول‌ها و رابط‌هایی با بیشترین محبوبیت را ایجاد و تامین می‌کنند.

از دست رفتن جایگاه ۵۰ رمزارز برتر

احتمالا در ۵ سال آینده حداقل نیمی از ۵۰ ارز دیجیتال برتر شاهد کاهش جایگاه خود خواهند بود.

احتمال زیادی وجود دارد که لیست ارزهای دیجیتال برتر به طور اساسی تغییر کند. زامبی‌هایی مانند Ethereum Classic (ETC) از لیست حذف خواهند شد و پروژه‌هایی که اکنون به نظر می‌رسد موقعیت‌های تزلزل‌ناپذیری دارند نه تنها از تاج و تخت خارج می‌شوند، بلکه ممکن است به کلی ناپدید شوند.

برخی از استیبل کوین‌ها مطمئناً غرق خواهند شد و کوین‌های جدیدی جای آنها را خواهند گرفت. رمزارز آدا کاردانو (ADA) از جایگاه کنونی تنزل یافته و رسماً به جسد زنده تبدیل خواهد شد.

برخی از پروژه به آرامی و آهسته پیش می‌روند. توسعه دهندگان نه تنها این را مشکل ساز نمی‌دانند، بلکه حتی به نظر می‌رسد که آن را به عنوان یک مزیت در نظر می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال دولتی

ارزهای دیجیتال مختص به یک ناحیه و یا یک جغرافیا نیستند بلکه ارزهای جهانی محسوب می‌شوند. در واقع یکی از اهداف خلق رمزارزها ایجاد نظام پولی فرامرزی و خارج از کنترل دولت‌ها بود. اما در حال حاضر مشخصا ارزهای دیجیتال در برابر نفوذ دولت‌ها و تهدیدات آنها آسیب‌پذیر هستند

دولت‌ها همیشه یک ترفند در آستین خود دارند. تعدادی از مناطق که شامل ایالات متحده، اتحادیه اروپا، چین، هند، روسیه می‌شود، قبلاً مقررات سختگیرانه‌ای برای رمزارزها مطرح کرده‌اند.

بعد از جنگ اکراین و روسیه و همچنین تحریم روسیه، بسیاری از پلتفرم‌ها از ارائه خدمات به کارابران روسی امتناع کردند. این سناریو ممکن است در آینده در رابطه با چین دوباره اجرا شود.

به نظر می‌رسد در آینده بخش‌هایی از بازار کریپتوکارنسی به نفع برخی از کشورها کار کند و یا سعی در نزدیک شدن به برخی دیگر از کشورها داشته باشد. با توجه به آنچه امروزه در سطح دنیا در حال رخ دادن است، به نظر می‌رسد این آینده پیش بینی شده از هم اکنون در حال وقوع است.

 منبع: کوین تلگراف

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار