۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
هفته داغ خودرویی بورس کالا

امروز ۱۱۰۰ دستگاه خودرو تارا و ۲۰۷ در بورس کالا عرضه می‌شود. دیروز هم ۹۰۰ دستگاه هایما در بورس کالا عرضه شد که ۱۲ درصد کمتر از قیمت بازار معامله شد. 

🔹بورس تهران روز دوشنبه متعادل و مثبت دنبال شد.  شاخص کل با رشد  ۲،۱۴۶ واحدی (معادل ۰.۱۵ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۲۵ درصدی همراه شد. 

🔹ارزش معاملات خرد  به ۳،۶۰۴ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و غذایی‌ها و در بین نمادها پالایش، خگستر و خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

🔹در روز گذشته حدود ۴۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای آسیاتک و غنوش بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خودرو و خساپا داشتند.

🔹دیروز در حالی که قیمت نفت در پی اعتراضات در چین بیش از ۳ درصد افت کرده بود، خبر احتمال کاهش بیشتر عرضه از سوی اوپک پلاس در نشست هفته آینده این سازمان قیمت‌ها را بار دیگر در مسیر صعودی قرار داد. به طوریکه نفت برنت که تا ۸۰.۸ دلار بر بشکه کاهش یافته بود به بیش از ۸۴.۶ دلار بر بشکه رسید. 

🔹وزارت اقتصاد:‌ بر اساس آخرین اعلام، وزارت رفاه اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک را در یکی از استان‌های جنوبی کشور کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که اجرای آزمایشی بیش از یک ماه طول نکشد و پس از آن آماده اجرا در کشور خواهد بود. 

🔹هایما s۵ سفید دیروز در میان خودروهای عرضه شده ایران‌خودرو در بورس‌کالا بود و در نهایت این خودرو با ۲۷۴ متقاضی ۲.۲۱ درصد بالاتر از قیمت پایه و با قیمت ۷۲۱ میلیون و ۷۲ هزار تومان معامله شد. قیمت پایه این خودرو ۷۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده بود. در این رابطه در فردا اقتصاد بخوانید.

🔹بورس کالای ایران امروز میزبان ۱۱۰۰ دستگاه تارا و پژو ۲۰۷ می‌شود. خودروی تارا در دو مدل دستی و اتوماتیک در ۳ رنگ عرضه می‌شود. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز در دو مدل روی تابلو معاملات می‌رود. زمان تحویل این خودروها ششم اسفند و پیش پرداخت آنها ۱۰۰ درصد است.

🔹نخستین مجوز موافقت اصولی «صندوق بخشی» در حوزه صنعت محصولات شیمیایی صادر شد./ با مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر ساختاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم و با تصویب اساسنامه و امیدنامه جدید آنها، این صندوق‌ها تبدیل به صندوق بخشی خواهد شد.

🔹رئیس سازمان غذا و دارو: علیرغم پیگیری‌های مستمر با بانک مرکزی، تامین ارز و تسهیلات مدنظر سازمان غذا و دارو توسط بانک‌های عامل انجام نشده است و مشکل تامین ۴۰ قلم دارویی به دلیل عدم رفع مشکل نقدینگی شرکت‌هاست.

🔹معاونت عملیات و نظارت بورس کالا در برنامه میز اقتصاد: سهامداران بازار سرمایه مشکلات امروز بازار را می توانند در عملکرد وزارت صمت ببینند. وقتی سخنگوی وزارت صمت اینگونه مخالف تولید صحبت می کند، وضعیت شرکت ها مشخص است و مدیریت شرکت ها در اختیار وزارت صمت است.

🔹با تصمیم بانک مرکزی و به منظور تامین ارز (اسکناس) موردنیاز تولیدکنندگان و تجار برای تامین هزینه‌های مرتبط با امور تجاری، سقف فروش ارز به‌صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از ۲۰۰۰ یورو به ۶۰۰۰ یورو افزایش یافت.

🔹احمد لواسانی؛ رئیس سابق کانون صرافان : میزان دریافت اسکناس ارزی که صرافی‌ها از بانک می‌گرفتند تاکنون ۱۰۰ هزار یورو بود و در تازه‌ترین تصمیم به ۱۵۰ هزار یورو افزایش یافته است و  این اقدام با هدف تامین بیشتر تقاضاها در بازار رسمی و دسترسی بیشتر صرافی‌هاست.

🔹رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور: تاکنون هزار خودروی تولید داخل به ونزوئلا صادر شده و روند صادرات خودرو به این کشور ادامه دارد. روسیه نیز یکی دیگر از مشتریان خودروی‌های ایرانی است و یک تفاهمنامه ۳۰۰ میلیون دلاری برای صادرات خودرو به این کشور امضا شده است. 

🔹«محمد شیاع السودانی» روز سه‌شنبه ۸ آذرماه به دعوت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران برای سفری دو روزه راهی تهران خواهد شد. سفری که به نظر می‌رسد حل پرونده‌های امنیتی دو کشور در راس محورها و رایزنی‌های آن خواهد بود.

🔹نمایندگان پارلمان فرانسه یک قطعنامه در حمایت از اعتراضات اخیر ایران به تصویب رساندند و از دولت‌های اروپایی خواستند فشار بیشتری بر ایران وارد کنند.

🔹سخنگوی وزارت خارجه: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه همکاری با کمیته سیاسی تحت عنوان «کمیته حقیقت‌یاب» نخواهد داشت.

🔹کنعانی: اروپایی‌ها دچار نوعی بی‌عملی در انجام تعهدات خود در ارتباط با موضوع برجام هستند. در مذاکرات دوره‌های اخیر نیز اروپا نشان داد در سایه رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته است.  آمریکایی‌ها در مواضع سیاسی اعلامی خود نکاتی را مبنی بر بی‌میلی نسبت به ادامه مذاکرات مطرح می‌کنند  اما در حوزه عمل همچنان در حال ارسال پیام‌ها هستند. 

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار