۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
افت ماهانه قیمت نفت در اوج التهاب بازارها

نفت برای دومین ماه متوالی کاهش یافت؛ با این حال خبری از کاهش التهاب بازار طلای سیاه نیست.

فردای اقتصاد: قیمت نفت در ماه گذشته میلادی برای دومین ماه متوالی با افت همراه شد؛ با این حال این افت قیمت نمی‌تواند چندان از نگرانی جهان درباره تاثیر قیمت بالای انرژی بکاهد چراکه به نظر روند قیمت این کالای اساسی همچنان افزایشی و بازار نفت با التهاب همراه است.

به گزارش فردای اقتصاد، نفت برنت حدود 4 درصد و WTI حدود 7 درصد از ارزش خود را در ماه جولای از دست داده‌ است. این دومین ریزش ماهانه قیمت طلای سیاه است. با این حال در آخرین روزهای ماه جولای بازار نفت در التهاب قرار داشت و قیمت‌ها رشد کردند. به طوریکه قیمت نفت برنت روز جمعه و آخرین روز معالاتی جولای با افزایش 2.87 دلاری یا 2.7 درصدی به حدود ۱۰۴ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با رشد بیش از ۲ دلاری در محدوده ۹۸ دلار معامله شد.  

دست رد اوپک بر سینه مکرون و بایدن

یکی از مهمترین عوامل رشد قیمت نفت در هفته گذشته ناامیدی از افزایش تولید اوپک پلاس در نشست این گروه در هفته جاری بود. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که اوپک پلاس در نظر دارد تولید نفت خود را برای ماه سپتامبر بدون تغییر نگه دارد یا حداکثر افزایش اندکی را لحاظ کند.

این تصمیم در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چند هفته پیش به عربستان سفر کرد و از شاهزاده سعودی خواست که به تعادل بازار نفت کمک کند. هفته پیش هم بن‌سلمان مهمان امانوئل مکرون در فرانسه بود و تلاش برای متعادل کردن بازار یکی از محورهای گفت‌وگوی شاهزاده سعودی و مکرون بود.

تحلیلگران بر این باورند که دلیل عدم افزایش تولید نفت اوپک پلاس سیاسی نیست بلکه ریشه در مسائل فنی و عدم توانایی کشورهای این گروه برای رشد تولید دارد. خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از منابع آگاه خبرداده که نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید از ۲۵۶ درصد در مه و ۲۲۰ درصد در آوریل، به ۳۲۰ درصد در ژوئن افزایش پیدا کرده که به معنای تولید بسیار کمتر از سطح توافق است در واقع این گروه ۲.۸۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح هدف‌گذاری شده، نفت تولید کرده‌اند.

کاهش دلار و افزایش سهام

به غیر از تغییر انتظارات از نشست اوپک پلاس، کاهش ارزش دلار و همچنین رشد سهام در بازار آمریکا از قیمت نفت در بازار جهانی حمایت کرد. روز جمعه شاخص سهام داوجونز نزدیک به یک درصد، اس‌اندپی ۵۰۰ حدود ۱.۵ درصد و نزدک نزدیک به ۱.۹ درصد افزایش یافت. رشد بازارها در پی آن انجام شد که در فدرال رزرو اعلام کرد که هرچند این بار هم میزان نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش خواهد داد اما در جلسات بعدی میزان افزایش نرخ بهره کمتر از این مقدار خواهد بود. بازارها که نگران افزایش هرچه بیشتر نرخ بهره و ایجاد رکود در اقتصاد بودند با این خبر در مسیر افزایشی قرار گرفتند.

از سوی دیگر شاخص دلار آمریکا نیز حدود نیم درصد کاهش یافت. تقاضا در بازار نفت و دیگر بازارهایی که با ارز دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند با کاهش شاخص دلار تقویت می‌شود. از این رو کاهش شاخص دلار از قیمت نفت حمایت می‌کند.

افزایش دکل‌های نفتی

در این میان آمار تعداد دکل‌ها تنها خبر امیدوارکننده بازار نفت بود. آنطور که آمار شرکت بیکر هیوز نشان می‌دهد تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا در ماه جولای برای ۲۳امین ماه متوالی افزایش یافته است. بر اساس این گزارش حفاران آمریکایی در ماه جولای 11 دکل به دکل‌های فعال اضافه کرده‌اند. با این حال تعداد دکل‌های فعال گازی نیز پس از 10 ماه متوالی افزایشی، در ماه جولای بدون تغییر مانده است. افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا می‌تواند به معنای افزایش عرضه نفت این کشور در آینده باشد و مقداری از فشار بر قیمت‌ها در بازار نفت بکاهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار