۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
توقف رشد قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای ایرانی پس از چهار روز صعود متوالی، امروز کاهش یافت و با ثبات قیمت دلار به آرامش رسید.

فردای اقتصاد: قیمت خودرو که در چهار جلسه معاملاتی پیشین رشدهای تدریجی و اندک را تجربه کرده بود، امروز ثبات قیمتی را تجربه کرد. در تعلیق واردات خودرو و کمای مذاکرات برجام، قیمت خودرو با ثبات دلار آرامش نسبی دارد.

«شاخص قیمت خودروی بورسان» که نوسانات قیمت خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد را دنبال می‌کند یکشنبه بدون تغییر بود. دلار در بازار آزاد امروز به زیر مرز ۳۱۹۰۰ تومان نزول کرد. نرخ ارز این روزها نوسان جدی ندارد و در هفته‌های اخیر عموما بین ۳۱۸۰۰ تا ۳۲۰۰۰ تومان ثابت مانده است که به عقیده برخی کارشناسان، در حالی که انتظارات تورمی کاهش محسوسی نداشته‌ و رشد قیمت در بازارهای مختلف ادامه دارد، ثبات دلار می‌تواند ناشی از مداخله بازارساز باشد. از این رو، کارشناسان بازار خودرو هم چندان به تداوم ثبات قیمت‌ها (بدون برجام و آزادسازی واردات) خوشبین نیستند.

روند قیمت خودرو در یک هفته گذشته

توقف رشد قیمت خودروهای داخلی؟

قیمت خودروهای داخلی از دوشنبه سوم مرداد بر مدار صعودی قرار گرفته بود. امروز اما ورق برگشت و «شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان» افت اندک ۰.۰۴ درصدی را تجربه کرد. البته روند امروز از آن جهت خودنمایی می‌کرد که اولین روز نزولی پس از چهار روز رشد متوالی قیمت خودروهای داخلی بود.

دیروز (شنبه) شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان ۰.۴ درصد رشد کرده بود. در این میان، خودروهای گران‌قیمت‌تر و به نسبت لوکس‌تر داخلی لیدر رشد قیمت‌ها بودند، اما همین خودروها امروز از آن ور بام افتادند و جدی‌ترین افت‌ها را داشتند. برای مثال تارای ایران‌خودرو که دیروز رتبه نخست بیشترین رشد قیمت (به لحاظ درصدی) را داشت و با صعود ۸ میلیون تومانی (۱.۴ درصدی) به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده بود، امروز تا ۵۹۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. تارا با افت ۰.۸ درصدی امروز با بیشترین کاهش قیمت در مقایسه با سایر خودروهای داخلی مواجه شد.

افت ۵ میلیون تومانی قیمت تارا در روز جاری

ثبات شکننده قیمت خودروهای چینی؟

شاخص قیمت خودروهای چینی بورسان که تغییرات قیمت ۱۰ خوردروی چینی پرطرفدار بازار ایران را نشان می‌دهد امروز در محدوده ۱۰۲ بدون تغییر بود.

 KMC T8 که از پیکاپ چینی مونتاژی کرمان موتور است امروز از معدود خودروهای چینی بود که قیمتش تغییر کرد. قیمت کی‌ام‌سی T8 با کاهش ۲۵ میلیون تومانی (۲.۱ درصدی) به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که این خودرو دیروز با افزایش ۵ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان رسیده بود.

روند قیمت‌ها در بازار خودرو به ویژه خودروهای چینی تا حد زیادی وابسته به نوسانات ارز است و ثبات دلار در نزدیکی ۳۲ هزار تومان از هفته آخر تیر، موجب کاهش و حتی افت قیمت خودروهای چینی شده است. یکی از اتفاقاتی که چشم‌انداز قیمتی این خودروها را نزولی کرده، احتمال آزادسازی واردات خودرو است. هر چند که علیرغم تمام وعده‌ها برای ورود نخستین خودروها به کشور از اواخر تابستان یا اوایل پاییز، تا کنون به نظر می‌رسد پیشرفت چندانی در این خصوص صورت نگرفته و ضرب‌الاجل‌هایی که برای تدوین دستورالعمل اجرایی واردات داده شده، مدام پشت سر گذاشته می‌شوند. روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تاریخ ۴ مرداد اظهار کرده بود «در حال حاضر آیین‌نامه اجرایی واردات در هیات دولت در حال نوشته شدن و محرمانه است؛ از وضعیت آیین‌نامه داخلی اطلاعی نداریم که این آیین‌نامه به چه شکلی نوشته شده است».

در تصویر پایین تغییرات قیمت برخی از خودروهای چینی در روز جاری را مشاهده می‌کنید.

قیمت انواع خودرو ایرانی و چینی یکشنبه ۹ مرداد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار