۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
سفیر آذربایجان: به اسرائیل اجازه نمی دهیم از خاک ما به ایران حمله کند

سفیر آذربایجان با رد گزارش‌هایی درباره احتمال استفاده اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان برای حمله به ایران گفت:به هیچ وجه از خاک جمهوری آذربایجان چنین استفاده‌ای نخواهد شد. به نظر می‌رسد برخی‌ها وجود دارند که می‌خواهند روابط آذربایجان با دوستانش را خراب کنند.

فردای اقتصاد: سایت عصر ایران درخبری به نقل از مصاحبه خزار ابراهیم سفیر آذربایجان در امریکا با روزنامه اسرائیلی  هاآرتس نوشت: "مانور ایران در مرزهای ما، در ۳۰ سال اخیر، بی سابقه بود". سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا گفت به رغم تقویت روابط با اسرائیل، باکو به اسرائیل اجازه نمی‌دهد از خاکش به ایران حمله کند.

وی افزود: یکی از مبانی سیاست ما این است که ما در برابر همه، باز هستیم. در مقابل همه تاکید کردیم تصمیماتمان ، مستقل است و به روابط استراتژیک‌ خود با اسرائیل ادامه و آن را گسترش نیز می‌دهیم".

 سفیر آذربایجان با رد گزارش‌هایی درباره احتمال استفاده اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان برای حمله به ایران هم گفت: به هیچ وجه از خاک جمهوری آذربایجان چنین استفاده‌ای نخواهد شد. به نظر می‌رسد برخی‌ها وجود دارند که می‌خواهند روابط آذربایجان با دوستانش را خراب کنند.

  مرز مشترک ۱۰۰۰ کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان

  ایران در چند ماه اخیر مانورهای نظامی در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان برگزار کرده است. بارها رسانه‌ها از نگرانی مقامات تهران از حضور و فعالیت‌های ضدایرانی اسرائیل در خاک جمهوری آذربایجان خبر داده اند.

به گفته سفیر آذربایجان در آمریکا، اخیرا، گام‌ها و موضع‌گیری‌ها و فعالیت‌هایی از طرف ایران وجود داشت. معتقدم این اقدامات در حسن‌ همجواری میان دو کشور، سهیم نیستند. در ۳۰ سال اخیر چنین مانور نظامی در مرزهای ما برگزار نشده بود.

 سفیر آذربایجان ادامه داد: روابط و همکاری استراتژیک ما با اسرائیل، به کشورهای دیگر از جمله ایران، ارتباطی ندارد. به پیشرفت در روابطمان با اسرائیل ادامه می‌دهیم  بدون اینکه آن را با موضع کشورهای دیگر، مرتبط کنیم. هیچ‌کس در رابطه ما با اسرائیل، رای وتو یا تاثیرگذاری ندارد. این رابطه استراتژیک و عمیقی است و با گسترش، ادامه می‌یابد.

  او درباره تصمیم آذربایجان برای افتتاح سفارت در تل‌آویو در آستانه تشکیل کابینه راست افراطی در اسرائیل هم گفت: روابط اسرائیل – آذربایجان از تغییر کابینه‌ها و دولت‌ها، متاثر نمی‌شود. این رابطه کشور – کشور است. شاهد تغییرات زیادی در اسرائیل بودیم اما به هیچ وجه تاثیری بر روابط میان ما نداشت.

 براساس گزارش سال ۲۰۲۱ مرکز تحقیقات صلح در استکلهم سوئد، ۶۹ درصد از واردات سلاح آذربایجان در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، تسلیحات اسرائیلی بود. همچنین ۴۰ درصد  نفت وارداتی اسرائیل از جمهوری اذربایجان تامین می‌شود.

دو ماه قبل هم وزیر دفاع اسرائیل (بنی گانتس) سفر رسمی به جمهوری آذربایجان داشت. سفیر آذربایجان در امریکا درباره روابط امنیتی – نظامی باکو – تل آویو هم گفت: "دلیلی برای منع گسترش روابط امنیتی با اسرائیل وجود ندارد. واردات سلاح با هدف دفاعی است".در جنگ اخیر میان آذربایجان  و ارمنستان بر سر قره باغ، ارتش اذری از پهپادهای اسرائیلی استفاده کرد.

به گفته  خزار ابراهیم تقویت روابط میان اسرائیل و آذربایجان به این معنی نیست که در رای‌گیری‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی، باکو در کنار اسرائیل خواهد بود. او افزود: ما به معاملات پشت درهای بسته، معتقد نیستیم. اسرائیل موضع ما را می‌داند و ما هم موضع آنها را می‌دانیم. ما به عنوان دوست، باهم مشورت می کنیم.

 بنا به اطلاعات موجود اسرائیل و آذربایجان ۳۰ سال قبل روابط دیپلماتیک را آغاز کردند. اسرائیل یک سال بعد در باکو سفارت افتتاح کرد اما در طول همه این سال‌ها آذربایجان در اسرائیل سفارت نداشت تا اینکه یک ماه قبل هم پارلمان آذربایجان با افتتاح سفارت در تل آویو موافقت کرد.

 "یائیر لاپید" نخست وزیر اسرائیل این تصمیم را "تاریخی" توصیف کرد و گفت: آذربایجان نخستین کشور شیعه جهان است که از افتتاح سفارت در اسرائیل خبر می دهد".

  سفیر آذربایجان در این باره هم گفت: "ما دارای اکثریت شیعه مسلمان هستیم اما به شدت سکولاریم و در واقع هیچ‌کس، به گرایش دینی افراد اهمیتی نمی دهد".

 خزار ابراهیم درباره انتقادات برخی کشورها به ویژه ایران و ارمنستان از روابط باکو – تل‌آویو هم گفت "انتقاداتی درباره روابط مان با اسرائیل، می‌شنویم. نمی‌توان این موضوع را پنهان کرد. این یک واقعیت است".

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار