۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

مهدی رباطی، کارشناس مالی و اقتصادی در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه به بررسی راهکارهای پیشگیری از بحران‌های بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با مهدی رباطی، کارشناس مالی و اقتصادی، به بررسی راهکارهای پیشگیری از بحران‌های بورس پرداختیم. رباطی در ابتدای صحبت‌های خود به دلیل ایجاد چنین واکنش‌هایی از سمت بورس پرداخت و عنوان کرد که از سال ۹۹ تاکنون افراد بسیار زیادی با سرمایه‌گذاری در بورس تهران آشنا شده‌ و حجم بیشتری از عموم مردم از آگاهی بیشتری در حوزه اقتصاد و مباحث مالی برخوردار شده‌اند.

وی افزود در چنین شرایطی که بخش عمده‌ای از مردم سهامدار شرکت‌های مختلف هستند، دولت نمی‌تواند بدون هیچ تبعاتی دست به سیاستگذاری‌های خاص و آنی بزند زیرا با واکنش تند بازارها و فعالان آن مواجه خواهد شد. او همچنین درباره جدال موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا صحبت کرد و معتقد بود که نگاه گران‌فروشی شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا، یک اشتباه شناختی است زیرا قیمت کارخانه خودروهای تولید شده در کشور نسبت هزینه تولید آن‌ها بسیار کمتر است و تنها دلیل آن نیز سیاستگذاری نادرست قیمتگذاری دستوری است و این موضوع طی سالیان گذشته مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و سهامداران آن‌ها ایجاد کرده است بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا صرفا به دلیل شفافیت موجود آن بوده و در حال حاضر نمی‌توان بازار شفاف‌تری از آن پیشنهاد داد.

 رباطی در ادامه به اهمیت چنین شوک‌هایی برای بورس تهران پرداخت و با تاکید بر اینکه بازدهی بورس از دیگر بازارها در بلندمدت قابل قیاس نیست، افزود که شرایط سیاستگذاری در اقتصاد کشور سال‌هاست با مشکلات بسیاری مواجه بوده و کمبودهای بزرگی دارد و سرمایه‌گذاران در بورس تهران یا هر بازار دیگری باید حین سرمایه‌گذاری خود، بپذیرند که چنین شوک‌ها و ریسک‌هایی در ادامه مسیر نیز وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره رفتار دولت‌ها نسبت به بازار سرمایه صحبت کرد و اعتقاد داشت که دولت‌ها در تمام دنیا نقش یک انحصارگر و کنترل‌گر را دارند و این موضوع به خودی خود با ماهیت بازار سرمایه به عنوان یک بازار کاملا آزاد و شفاف در تضاد است و در ایران این موضوع با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد زیرا همواره شاهد کنترل و قیمتگذاری دستوری در کالاهای مختلف بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که عدم دخالت می‌توانپ تنها حمایت دولت از بورس باشد.

مهدی رباطی همچنین به عدم‌ حضور اعضای شورای رقابت در جلسه روز دوشنبه واکنش نشان داد و گفت که اقتصاد کشور در حال حاضر شاهد جنگی کامل مابین جبهه خیر و شر است و زمانی که رانتی با ابعاد بزرگ سال‌ها وجود داشته، طبیعی است که عده‌ای با سنگ‌اندازی‌های فراوان در تلاش برای جلوگیری از اصلاح باشند.

برچسب‌ها