۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
میانگین سن اعتیاد در ایران چند سال است؟

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از عملکرد این ستاد در مقابله با مواد مخدر در سطح بین‌الملل خبر داد.

ایسنا: دکتر اسکندر مؤمنی با اشاره به لزوم تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در کشور همسایه ما افغانستان تولید می‌شود و این کشور رتبه اول در تولید تریاک و شیشه (متامفتامین) و رتبه دوم تولید کانابیس و خانواده حشیش را در دنیا دارد که در ۲۰ سال اخیر با حضور ناتو و نیروهای آمریکایی این میزان افزایش بیشتری داشته است.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس نیاز به یک سازمان واحد و از آنجائی که این موضوع به یک معضل ملی و جهانی تبدیل شده است، جمهوری اسلامی با توجه به اعتقادات خود ستادی متشکل از ۲۰ عضو مستقیم و غیرمستقیم از جمله دستگاه‌های مقابله‌ای، فرهنگی، درمانی و دستگاه‌هایی که در کار توانمندسازی کمک می‌کنند، تشکیل داده است.

مومنی افزود: در برخی کشورها از جمله پاکستان وزارت مبارزه با مواد مخدر و در افغانستان چند سالی است که سازمان مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است. برخی دیگر از کشورها یک سازمان مستقل دارند که زیرمجموعه دولت است و در ایران نیز ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهوری است. سایر کشورها به ویژه کشورهای غربی، اروپایی و کشورهایی که در مسیر ترانزیت هستند نیز اگر، همانند ایران عمل می‌کردند و همه ظرفیتشان را پای کار می‌آوردند، شرایط مواد مخدر در دنیا به گونه دیگری رقم می‌خورد.

علی‌رغم اعلام ممنوعیت کشت موادمخدر در افغانستان، تولید و کشت مواد مخدر در این کشور حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است!

وی با اشاره به طرح ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان که مورد استقبال بسیاری از کشورها از جمله ایران قرار گرفت، ادامه داد: سازمان ملل در گزارش امسال (۲۰۲۲) اعلام کرده است که تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان حدود ۱۶ درصد هم افزایش پیدا کرده است، بنابراین، نه تنها کاهشی در تولید مواد مخدر در این کشور وجود نداشته بلکه اندکی افزایش هم پیدا کرده است.

وضعیت شیوع و سن مصرف مواد مخدر در ایران

مومنی ادامه داد: میانگین سن اعتیاد در کشور ما ۲۴ سال است که در مقایسه با میانگین دنیا، شرایطمان بهتر است و این نتیجه اقدامات پیشگیرانه است. میانگین پایین‌ترین سن اعتیاد نیز مربوط به کشور آمریکا و ۱۹ سال ست که بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل صرفاً در سال، ۱۰۷ هزار نفر در اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند. در مقایسه با جهان شرایط ما از نظر شیوع مصرف بهتر است، شیوع مصرف در میانگین دنیا هفت و در ایران حدود پنج است؛ (پنج درصد جامعه فعال)، بنابراین شرایط ما، نسبت به شرایط دنیا بهتر است، اما معتقدیم با پیشبرد چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بازگشت معتادین به جامعه می‌توانیم شرایط امیدوارکننده تری داشته باشیم.

استان‌های با بیشترین کشفیات موادمخدر

وی با اشاره به اینکه بیشترین کشف مواد مخدر در سیستان و بلوچستان است گفت: حدود ۷۴ درصد کشفیات در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان و یزد است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در بحث پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری خوبی با آموزش و پرورش و دیگر نهادهای فرهنگی از جمله مثل وزارت ورزش، صدا و سیما، وزارت علوم شروع کرده است. آموزش و پرورش هم روی جامعه هدف خودشان به عنوان یک خانواده خیلی بزرگ یعنی حدود ۱۴ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و اولیاء… می‌تواند هم به جامعه آماری دانش آموزان و هم جامعه، اثرگذار باشد.

وی افزود: با روی کار آمدن خیرین و در کنار آنان مردم، گروه‌های مرجع و خانواده‌ها، در حوزه نگهداری، توانمندسازی و حوزه درمان می‌توانند تا حد زیادی تاثیرگذار باشند.

کمبود ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر نداریم

مؤمنی گفت: برای حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور، حدود هشت هزار مرکز درمان سرپایی وجود دارد که برای درمان‌های سرپایی کفایت لازم را دارد، ولی برای اقامتی چه آن‌هایی که داوطلبانه می‌آیند، چه آن‌هایی که معتادین متجاهر هستند با کمبود مواجه هستیم، ولی در حوزه معتادین متجاهر در تهران ظرفیت مان کامل است و کمبود ظرفیت نداریم، برای مثال در سال ۹۷، ظرفیت مراکز درمانی برای معتادین متجاهر چهار هزار نفر بود و هم اکنون ظرفیت به حدود ۲۶ هزار نفر در تهران رسیده است.

لزوم به روز شدن شیوه درمان معتادان

وی افزود: در بقیه شهرستان‌ها هم افزایش ظرفیت برای معتادین متجاهر ایجاد شده است، زیرا دستگاه‌های دیگر مثل نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، سازمان زندان‌ها و سازمان بهزیستی در یک کار جهادی وارد شدند و در حوزه نگهداری معتادین متجاهر کمک کردند، اما در شیوه‌های درمانی باید به روز شویم و رئیس‌جمهوری هم در جلسه قبلی ستاد تأکید کردند که وزارت بهداشت و ستاد با کمک هم شیوه‌های نوین درمانی، داروهای جدید، شیوه نامه‌های جدید را به کار بگیرند که اثربخشی بسیار بالایی دارد.

مؤمنی گفت: ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که معتادان متجاهر حداکثر تا ۶ ماه می‌توانند در مراکز ترک اعتیاد حضور داشته باشند و متأسفانه بزرگترین چالش ما قانون است، چون اصلاح قانون یک فرآیند طولانی‌ای دارد، معتادی که به چندین سال مواد مصرف کرده است و دیگر نمی‌تواند خودش را اداره کند، کارتن خواب و خیابان خواب شده است آیا می‌تواند با یک تا سه ماه درمان شود؟‌ای کاش قانون قید نمی‌گذاشت، مثلاً شما نمی‌توانید بگویید دیابت را ظرف سه ماه درمان کنید، ‌ای کاش قانون این مانع را نمی‌گذاشت و ما اعتقاد داریم که این موانع باید برطرف شود.

توزیع داروهای ترک اعتیاد در قانون جدید باید تعیین تکلیف شود

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در مورد توزیع داروهای ترک اعتیاد هم در قانون جدید باید تعیین تکلیف شود، ولی فعلاً داروهای ترک اعتیاد توسط وزارت بهداشت به مراکز درمانی و ترک اعتیاد داده می‌شود و بنا هست که وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را انجام دهد و تعیین تکلیف کند که آیا همین روند ادامه پیدا کند یا توأماً باشد یا نه جدا باشد؟ هر کدام محاسن و معایبی دارد که باید آسیب شناسی شود و تصمیم درستی گرفته شود.

وی گفت: در حوزه مقابله‌ای با مواد مخدر در داخل کشور، طی ۶ تا هفت سال گذشته مراکز تولید مواد مخدر صنعتی با یک اقدام همه جانبه پلیس زده شدند و در داخل کشور می‌توانیم بگوییم مراکز تولید مواد مخدر صنعتی نداریم، اما در حوزه پیشگیرانه و اقدامات پیشگیری و فرهنگی غفلت کردیم و باید تلاش مان را بیشتر کنیم، وظیفه حاکمیت و وظیفه ما هست و حق مردم است که موادی در دسترس نباشد، یعنی باید اقدامات پیشگیرانه، کارهای فرهنگی، ایجاد تنفر، آموزش لازم که با یکی دو بار مصرف کردن چه بلایی بر سر جوانان می‌آید و در این بخش به نظرم غفلت کردیم و همه نهادهای فرهنگی در این زمینه باید تلاش بیشتری کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بازگشت افراد به جامعه اگر دچار اعتیاد شدند نیز گفت: مراکز درمان سرپایی، کمپ ها، مراکز درمان سرپایی که وزارت بهداشت نظارت دارد یا مراکز اقامتی که عموماً توسط سازمان بهزیستی و یک مرکز مشاوره‌ای نظارت و اداره می‌شود و مربوط به سازمان بهزیستی است آن جا می‌توانند تماس بگیرند، مرکز ملی مشاوره است و آن جا راهنمایی لازم را در آن زمینه می‌توانند دریافت کنند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها