۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
خبرهای نگران‌کننده از تلاش قاچاقچیان افغانستانی برای ورود به ایران

قاضی یساقی: هزاران آزمایشگاه تولید مواد صنعتی در افغانستان در حال کار هستند که تلاش می‌کنند آن‌ها را به ایران منتقل و در ایران تولید کنند.

ایسنا: دادستان مرکز خراسان رضوی با بیان اینکه از زمانی که طالبان روی کار آمد، ادعاهایی در خصوص ممنوعیت کشت و صدور مواد سنتی مطرح کرد که موجب شد قیمت تریاک و فراورده‌های آن افزایش یاید و تجارت‌کنندگان به مواد صنعتی روی بیاورند.

قاضی یساقی امروز، ۱۲ دی ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر حسن‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: سوداگری مواد مخدر یک معضل پیچیده جهانی بوده و سال‌هاست به دلیل درآمد و سود بالای دست‌اندرکاران لاینحل مانده است. حل این معضل به این سادگی‌ها ممکن نیست و شاید در دنیا قابل رفع نباشد. اعتیاد در کشور ما و به خصوص خراسان رضوی به دلیل همجواری با تولیدکنندگان اصلی مواد مخدر، زائرپذیر بودن و متفرق بودن جمعیت یکی از استان‌هایی است که بیشترین درگیری با اعتیاد و مواد مخدر را دارد. وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی نیز به این معضل دامن می‌زند و آن را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اعتیاد به دنبال خود مسائل و مشکلات مختلفی را برای فرد، خانواده و جامعه پدید می‌آورد. برای حل این معضل یک یا ۲ دستگاه نمی‌توانند به تنهایی موفق باشند و نیاز به بسیج همگانی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط دارد. در قوانین دستگاه‌های مختلفی درگیر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد هستند که محوریت اصلی با بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دستگاه قضایی است اما بسیاری از دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های اجتماعی و فرهنگی نیز در این زمینه کمک می‌کنند.

یساقی با بیان اینکه اعتیاد ۲ جنبه دارد، عنوان کرد: اعتیاد در قانون بیماری تلقی می‌شود زیرا تظاهر بیرونی ندارد اما زمانی که اعتیاد تظاهرات بیرونی داشته باشد و منجر به کارتن‌خوابی، سرقت، خیابان‌گردی و موارد دیگر می‌شود، جرم است. راهکار قانون این است که این افراد را به مراکز ترک اعتیاد اجباری معرفی کند. در سه تا ۶ ماهی که معتادان در مراکز می‌مانند، علاوه بر درمان فیزیکی نسبت به درمان روحی، مشاوره و مراقبت‌های بعد از خروج نیز اقدام می‌شود.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موارد در قانون، مراقبت‌های بعد از خروج بوده که متاسفانه هنوز به مرحله و اقدام شایسته نرسیده است. در زمینه مراقبت بعد از خروج کاستی‌هایی وجود دارد. اگر تمام دستگاه‌ها بسیج شوند و پیگیری کنند، شاید این معضل قابل رفع باشد. هنوز حساسیتی که باید در تمام دستگاه‌ها ایحاد شود، به وجود نیامده است. شاید کسی که از کمپ مرخص می‌شود، مکان استقرار شغل نداشته و از خانواده طرد شده باشد؛ بنابراین باید تحت مراقبت قرار گیرد وگرنه هر زحمتی که در کمپ کشیده شده، بی‌نتیجه خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال جاری اقدامات خوبی در زمینه اعتیاد انجام شده و جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تقریبا هر هفته برگزار و مصوبات آن به صورت هفتگی پیگیری می‌شود. با همکاری دستگاه‌های مختلف قرارگاه توانمندسازی و مراقبت بعد از خروج معتادان را تشکیل دادیم که امیدواریم از این طریق بتوانیم قدم‌هایی برای مراقبت‌های بعد از خروج برداریم. قرارگاه توانمندسازی و مراقبت‌های بعد از خروج نیز از ۶ ماه قبل آغاز شده و هر ۲ هفته یک بار برگزار می‌شود اما زودبازده نیست.

یساقی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی وضعیت کشور افغانستان است، عنوان کرد: از زمانی که طالبان روی کار آمد، ادعاهایی در خصوص ممنوعیت کشت و صدور مواد سنتی مطرح کرد که موجب شد قیمت تریاک و فراورده‌های آن افزایش یابد و تجارت‌کنندگان به مواد صنعتی روی بیاورند. هزاران آزمایشگاه تولید مواد صنعتی در افغانستان در حال کار هستند که تلاش می‌کنند آن‌ها را به ایران منتقل و در ایران تولید کنند. آمار اتباع خارجی مقیم مراکز ترک اعتیاد ما کمتر از یک یا ۲ درصد است.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در خصوص تخلفاتی که در زمینه تولید و مصرف متادون انجام می‌شود، تصریح کرد: در این زمینه سوداگری دیگری ایجاد شده است. دستگاه قضایی به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کرده و بر کلینیک‌ها و مراکز ترک اعتیاد نظارت شده تا در مراکزی که نشت این مواد را دارند، جلوگیری کنیم. پرونده‌های قضایی زیادی در این زمینه تشکیل شده و اکنون نیز دستگاه قضایی در هر مرکزی تخلف ببیند آن را پلمب کرده و فرد متخلف را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها