۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
عقب‌نشینی آمریکا از مخالفت با احیای برجام؟

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که دیپلماسی همچنان بهترین گزینه در برابر برنامه هسته‌ای ایران است. / رابرت مالی: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم.

🔹بورس تهران روز دوشنبه را منفی و متعادل به پایان رساند و شاهد ریزش نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم. شاخص کل با افت ۲،۵۰۵ واحدی (معادل ۰.۱۶ درصد) عدد یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، نیز شرایط به مراتب بدتری داشت و با افت ۱.۰۳ درصدی همراه شد.

🔹ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته در کانال ۷ هزار میلیارد تومانی قرار داشت و در نهایت عدد ۷،۰۸۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، فلزات اساسی و غذایی و در بین نمادها پالایش، خودرو و خاور بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

🔹در روز گذشته، شاهد ادامه خروج پول  اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم و حدود ۶۹۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد و یکی از سنگین‌ترین خروج پول‌ها را شاهد بودیم. که بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای غدانه و فزر بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خاور و خودرو داشتند.

🔹یکی از مهم‌ترین موانع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ وزارت راه و شهرسازی با ۵ بانک دولتی بخشی از این موانع برداشته خواهد شد.

🔹نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی مواد ۹، ۱۰ و ۱۱ این طرح را به تصویب رساندند و ماده دوازدهم را به‌منظور رفع ابهام به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند. بند ۱۲ درباره اخذ مالیات از افراد غیرتجاری برای نقل و انتقال ملک، خودرو، طلا و دلار بود.

🔹رئیس سازمان بورس اعلام کرد: جلسه شورای رقابت و وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس به دلیل عدم حضور و به حد نصاب نرسیدن برگزار نشد.

🔹 ۱۱۸ فعال بازار سرمایه با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا و افت ۱۰۰ هزار میلیاردی ارزش بورس، خواستار حمایت عملی رئیس‌جمهور شدند.

🔹گمرک در بخشنامه جدیدی، تعرفه‌ ۶ تا ۳۱ درصدی واردات خودروهای مختلف با حجم موتور ۱۲۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی را ابلاغ کرد.

🔹بانک مرکزی: تا اطلاع ثانوی بازار متشکل معاملات ارزی هر ۷ روز هفته از ساعت ۹ الی ۱۹ فعال است. 

🔹 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که دیپلماسی همچنان بهترین گزینه در برابر برنامه هسته‌ای ایران است. 

🔹رابرت مالی: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم.

🔹معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان: دیپلمات‌های ما از ایران خارج شده‌اند و فعالیت‌های سفارت به تعلیق درآمده، اما این مساله خللی در فعالیت‌های کنسولگری ما در تبریز ایجاد نخواهد کرد و آنجا به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

🔹قالیباف: ما هیچ نشانه ای از تروریستی بودن حمله به سفارت آذربایجان به دست نیاورده ایم. با این حال، لازم می دانم تاکید کنم تصمیم‌های احساسی درباره روابط دو کشور خواسته دشمنان مشترک است و باید درباره هرگونه تصمیم که می تواند تبعات بلند مدت نیز داشته باشد هشیار و دقیق بود.

🔹نورنیوز: در حمله به حرم شاهچراغ چند نفر از تروریست‌ها و عوامل حامی آنها دارای گذرنامه آذربایجانی بودند، اما ‎ایران هیچگاه سعی نکرد این موضوع را به وجود هماهنگی میان تروریست‌ها و دولت ‎آذربایجان تفسیر کند، لذا انتظار بود که واکنش باکو به حادثه سفارت ناظر بر حل مسئله باشد نه تنش‌افزایی.

🔹سخنگوی وزارت امور خارجه با «محکوم کردن موضع خصمانه و تحریک آمیز مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، اظهارات وی در خصوص اقدام مخرب اخیر علیه یک مرکز نظامی در اصفهان را مشکوک توصیف کرد.» 

🔹وزارت امور خارجه روسیه: حمایت غرب از اعتراض‌های ایران برای انحراف توجهات از توافق هسته‌ای است.

🔹محمد حسن آصفری، نماینده مجلس:  اختیاراتی که سران قوا برای خود لحاظ کرده‌اند و در حوزه‌های مختلف ورود می‌کنند، اعتراض نمایندگان را به همراه دارد؛ زیرا حق قانونی آنان را سلب کرده است. شنیده‌ایم در مولدسازی حدود ۹۹ هزار میلیارد تومان قرار است توسط چند نفر به فروش برسد! این موضوع، شفافیت نیست، بلکه کاپیتولاسیون از نوع ایرانی است.

🔹یک رسانه لبنانی خبر داد که شامگاه یکشنبه سه کامیون حامل مواد غذایی ایران در مرز سوریه هدف پهپاد قرار گرفته است.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار