۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
چگونه از سامانه یکپارچه خودرو بخریم؟

عرضه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی و مونتاژی در سامانه یکپارچه خودرو آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد. چگونه در این طرح شرکت کنیم؟

فردای اقتصاد: طرح یکپارچه عرضه بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از روز گذشته آغاز شد و تا ۲۸ اسفندماه ادامه دارد. متقاضیان خرید خودرو از این سامانه باید تا پایان وقت اداری سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های عامل، اقدام کنند و سپس صرفاً متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانک ارسال شده است، از تاریخ ۲۶ اسفندماه تا آخرین روز کاری سال فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام اولیه به منظور تشکیل لیست نوبت‌دهی (لیست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند.

در این مطلب می‌خوانید:

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

نحوه عرضه خودرو چگونه است؟

مراحل ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

نحوه پیش ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

نحوه نوبت‌دهی در سامانه ثبت نام خودرو

نحوه قطعی کردن ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه

چه خودروهایی در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود؟

چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟

کدام بانک‌ها حساب وکالتی دارند؟

سهم مادران از طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

  1. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت های خودروسازی است.
  2. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه، ۱۸ سال است.
  3. دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
  4. متقاضیانی که طی ۴۸ ماهه گذشته در شرکت ایران خودرو و سایپا و همچنین طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی، نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و ...) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را ندارند.
  5. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
  6. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.
  7. امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.
  8. شرکت خودروساز موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند (حداقل به مدت یک سال)، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.
  9. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

نحوه عرضه خودرو چگونه است؟

سخنگوی وزارت صمت، درباره نحوه قرعه کشی خودروها نیز می‌گوید در صورتی که تقاضا برابر عرضه خودرو باشد، خودروها بدون قرعه‌کشی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد اما در صورتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، متقاضیان در لیست انتظار قرار می‌گیرند.

مراحل ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

  1. متقاضیان خرید خودروهای داخلی، از روز شنبه ۲۰ اسفندماه تا روز سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه، فرصت دارند تا برای افتتاح حساب وکالتی خودرو نزد بانک‌های عامل، اقدام کرده و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را در این حساب واریز کنند.
  2. سپس از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه نیز ثبت نام از متقاضیان از طریق سامانه یکپارچه خرید خودرو داخلی، به نشانی اینترنتی esalecar.ir صورت می‌گیرد. متقاضیان ثبت‌نام خودرو داخلی، نباید پلاک فعال داشته باشند و همچنین در ۴۸ ماه اخیز نباید از ایران خودرو و سایپا، خودرویی خریداری کرده باشند.
  3. پس از پایان ثبت‌نام خودرو، اولویت بندی متقاضیان انجام شده و زمان بندی خودروی درخواستی به متقاضی اعلام می‌شود. این مرحله، حداکثر تا پایان فروردین ۱۴۰۲ طول خواهد کشید و در تمام این مدت، مبلغ مسدود شده باید در حساب وکالتی خریدار باقی بماند.
  4. چنانچه زمان تحویل خودروها، بیشتر از سه ماه باشد، خریدار می‌تواند نسبت به رفع انسداد (با حفظ نوبت خرید خودرو) اقدام کند و سپس بر اساس فراخوان خودروساز (منطبق با لیست انتظار هر محصول) در خصوص قطعی کردن ثبت‌نام اقدام کند.
  5. آخرین مرحله طرح یکپارچه عرضه خودرو داخلی، تکمیل یا واریز وجه و سپس دریافت خودرو است. البته خریداران توجه داشته باشند که قیمت روز خودرو در زمان تحویل، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود.

نحوه پیش ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

در این مرحله متقاضیان واجد شرایط، که وجه لازم را در حساب وکالتی خودرو مسدود نموده‌اند، امکان ثبت نام اولیه برای قرارگرفتن در لیست نوبت دهی و (حق تقدم خرید خودروهای داخلی) برمبنای لیست انتظار را خواهند داشت بنابراین پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی، وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی (به نفع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) و مسدود نمودن وجه اعتبار است.

  1. موجودی لازم برای انجام ثبت نام در لیست نوبت‌دهی کلیه خودروهای داخلی "۱۰۰ میلیون تومان" بوده و این وجه، صرفا لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت‌دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان وجود داشته باشد. وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی درنظر گرفته شده است و برای کلیه متقاضیان خرید خودرو (شامل طرح‌های فروش عادی و طرح جوانی جمعیت) الزامی است.
  2. وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص، مسدود شده و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت، به منزله انصراف از خرید خودرو تلقی می‌شود و متقاضی، از لیست انتظار حذف خواهد شد.
  3. امکان ثبت‌نام صرفا برای یک خودرو وجود دارد و ثبت نام از کسانی که پیش از این در لیست نوبت‌دهی ثبت ‌نام خودرو وارداتی نام‌نویسی کرده‌اند، وجود نداشته و در صورت ثبت نام مجدد، فرد متقاضی از لیست افراد واجد شرایط، حذف می‌شود.
  4. ثبت‌نام مرحله اول در لیست نوبت‌دهی، هیچگونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌کند. بنابراین تعهد خودروساز، صرفا براساس قطعی کردن ثبت‌نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.
  5. ضروری است علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت شده و چنانچه در هر مرحله تا قطعی کردن ثبت‌نام توسط خودروساز، مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت‌نام وی ملغی می‌شود.

نحوه نوبت‌دهی در سامانه ثبت‌نام خودرو

پس از نوبتدهی لیست متقاضیان واجد شرایط در ثبت نام اولیه، براساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان برنامه ریزی شده برای تحویل خودروی مدنظر به متقاضی، در سامانه یکپارچه فروش خودرو، اعلام می‌شود.

  1. قرارگرفتن متقاضی در لیست انتظار براساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌کند و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز، شکل می‌گیرد.
  2. در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمان‌بندی، متقاضی می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام کنند. همچنین وی می‌تواند برای قطعی نمودن ثبت نام براساس فراخوان خودروساز (با تکمیل وجه درحساب خودروساز و براساس قیمت روز) اقدام کند.
  3. متقاضی در صورت تمایل، می‌تواند با اعلام انصراف از خرید خودرو پس از اعلام نتایج زمانبندی، از لیست انتظار خودروی مدنظر خارج شود.

نحوه قطعی کردن ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه

در این مرحله و پس از اعلام زمانبندی وعده فروش به متقاضیان و شکل گیری لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را بر اساس نوبت‌دهی انجام شده، اعلام کند. بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفا برمبنای لیست اولویت‌بندی مذکور برای هرمحصول، نسبت به فراخوان و قطعی کردن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو اقدام خواهند کرد.

  1. قطعی کردن ثبت‌نام توسط خودروسازان در این طرح، بر اساس لیست نوبت‌دهی شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستور العمل شورای رقابت است.
  2. در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل و یا انجام ثبت‌نام قطعی مشخص شود که مشتری از خودروسازان داخلی خودرو خریداری کرده است، ثبت‌نام متقاضی لغو می‌شود.

کدام بانک‌ها حساب وکالتی دارند؟

بانک‌هایی که امکان افتتاح حساب وکالتی را دارند، عبارتند از: رسالت، آینده، اقتصادنوین، ایران زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهر ایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت، ملت، ملی، رفاه، صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، پارسیان، توسعه تعاون، موسسه اعتباری ملل، مسکنو  موسسه اعتباری نور

نحوه افتتاح حساب وکالتی

حساب وکالتی به این معنی است که شما به طرف مقابل‌تان (که می‌تواند بورس کالا یا خودروساز و ... باشد) این اجازه را می‌دهید که از حساب‌ بانکی‌تان، پول برداشت کند.

به عنوان مثال، وقتی به بورس کالا، حساب وکالتی‌تان را تحویل می‌دهید، به این معنی است که بورس کالا، می‌تواند هزینه معاملات شما را از موجودی حساب وکالتی‌تان برداشت کند. یا اگر به ایران خودرو و سایپا، حساب وکالتی‌تان را بدهید، یعنی به آنها اجازه می‌دهید که موجودی حساب وکالتی شما را چک کنند و در صورت خرید خودرو از این شرکت‌ها، آنها می‌توانند مبلغ لازم جهت ثبت نام خودرو را از حساب وکالتی‌تان برداشت کنند.

متقاضیان نخست باید به یکی از بانک‌هایی که معرفی شده مراجعه کنید. اگر در یکی از بانک‌های معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشید، می‌توانید همان حساب را تبدیل به وکالتی کنید. دقت کنید حساب وکالتی همان حساب کوتاه‌مدت است. همان سودی که به سپرده کوتاه‌مدت تعلق می‌گیرد برای این حساب نیز واریز می‌شود.

شما محدودیتی برای افتتاح حساب وکالتی نداشته و می‌توانید اقدام به افتتاح حساب وکالتی به تعداد تمام کارگزاری‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات کنید. اما در نظر داشته باشید که برای هر شرکت یا سامانه تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی دارید. بهتر است این نکته را نیز اشاره کنیم که افرادی که دارای چک برگشتی هستند امکان افتتاح حساب وکالتی نداشته و همچنین افتتاح حساب وکالتی مشترک هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

متقاضی محترم باید در زمان ثبت‌نام حساب وکالتی، شرکت خودروساز، بورس کالا یا هر سامانه دیگری که مد نظر دارد را در بخش کارگزاری انتخاب کند. پس از تعریف حساب وکالتی نسبت به واریز وجه خودروی مورد درخواست براساس مبالغ درج شده در مفاد بخشنامه در حساب وکالتی اقدام کند. بعد از افتتاح حساب وکالتی یا وکالتی کردن حساب‌های قدیمی و واریز وجه لازم، بانک استعلام حساب را به شرکت خودروساز، بورس کالا یا هر طرف حساب دیگری ارسال کرده و پس از آن امکان ثبت نام وجود دارد. این کار معمولا چندساعتی زمان می‌برد.

چه خودروهایی در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود؟

اینگونه که سخنگوی وزارت صمت گفته همه خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی (به‌جز گروه بهمن) در طرح فروش ۵۰۰ هزار خودرو از طریق سامانه یکپارچه، حضور خواهند داشت. عرضه خودروها با قیمت‌هایی است که از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. لیست محصولات عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو به قرار زیر است:

شرکت ایران خودرو:

وانت آریسان

پژو ۲۰۷ اتومات

پژو ۲۰۷ دستی

پژو ۲۰۷ Tu۳

دناپلاس دستی

تارا دستی

تارا اتوماتیک

سورن پلاس دوگانه

سورن پلاس بنزینی

دناپلاس اتومات

پارس ساده

پارس  ELX XUP

پارس سفارشی XUP

شرکت سایپا:

شاهین جی

کوییک آر اتومات

کوییک آر دستی

کوییک اتومات

کوییک اس

شرکت آرین پارس موتور:

لاماری

شرکت فردا موتور:

Fmc-sx۵

Fmc-t۵

Suma m۴

شرکت مکث موتور:

تیارا

گروه خودرو سازی ایلیا:

دایونY۵

سهم مادران از طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه

سخنگوی وزارت صمت گفته: طبق قانون، وزارت صمت ۵۰ درصد از خودروهای عرضه شده در طرح فروش یکپارچه را به مادران مشمول و ۵۰ درصد را به متقاضیان عادی اختصاص داده است. در این طرح، نوبت دهی هم به دو شکل است یعنی گروه مادرانی که مشمول طرح جوانی جمعیت هستند جدا نوبت‌دهی می‌شوند و متقاضیان عادی هم جداگانه نوبت‌دهی خواهند شد.

ثبت‌نام همزمان در ایران‌خودرو و سامانه یکپارچه

به گفته سخنگوی وزارت صمت، برای ثبت‌نام همزمان در طرح فروش یکپارچه و فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو داشتن یک حساب وکالتی کافی است اما متقاضی باید به اندازه پیش‌پرداخت دو خودرو موجودی داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    آخه این چه وضعیه چرا باید برا خرید یه ماشین دو تا سپرده جدا گانه داشته باشیم تکلیف کسایی که پولشون مسدوده برا فوق العاده وبرنده نشن ونمی تونن پول جداگانه برا هر ثبت نام واریز کنن چی میشه تورو خدا پیگیری کنید ماشین لازمیم حداقل قبلش اعلام میکردن شرایط رو فوق العاده ثبت نام نمیکردیم
    • ساید IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      سایت ایران خودرو مراجعه کنید می تونید فروش فوق العاده انصراف بدین
  • علیرضا مقدم IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    بانک ملی تو لیست اعلامی اولیه بانکها نبود الان هست؟دوم این که کسایی که تو طرح فروش فوقالعاده ی ایران خودرو شرکت کردن ولی برنده نشدن میتونن تو این طرح شرکت کنن؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار