۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
بازگشت بورس به ارتفاع تاریخی ۹۹

شاخص کل سهام پس از ۳۱ ماه توانست بار دیگر به محدوده تاریخی ثبت شده در ۱۹ مرداد سال ۹۹ باز گردد.

فردای اقتصاد: بورس تهران که از ۱۹ مرداد سال ۹۹ محدوده دو میلیون واحدی را از دست داده بود و حتی در خرداد ۱۴۰۰ تا سطوح کمتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز عقب‌نشینی کرده بود تا زیان سنگینی به سهامداران وارد شود، بالاخره دقایقی پیش پس از دوری ۳۱ ماهه این ارتفاع تاریخی دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی (سطح بسته شده در ۱۹ مرداد ۹۹) را باز پس گرفت. البته هنوز هستند سهامدارانی که از زیانی که در دو سال و نیم گذشته متحمل شده‌اند، خلاصی نیافته‌اند. با این حال خوش‌بینی به جبران جاماندگی بورس نسیت به بازارهای سفته‌بازی رقیب که دقیقا در همین برش زمانی، حباب بزرگی تشکیل داده‌اند، افزایش یافته است. 

احتمالی که کارشناسان در آخرین نظرسنجی «فردای اقتصاد» نیز بر آن صحه گذاشتند. «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.
در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «پربازده‌ترین بازار در ۱۴۰۱ کدام است؟» حدود ۷۷ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «فردای اقتصاد» معتقدند که بورس، بازار برنده ۱۴۰۲ خواهد بود. پس از آن بازار ارز رتبه دوم را در اختیار گرفت اما تنها توانست رای ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داد. سکه هم که سال گذشته با رشد بیش از ۱۴۰ درصدی صدرنشین شده بود و بر اساس آمارها بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد (بسته به قطعات آن) نسبت به ارزش ذاتی، گران‌تر دادوستد می‌شود، در نظرسنجی «فردای اقتصاد» به صورت مشترک با بازار مسکن، ۶ درصد آرا را در اختیار گرفته است.
به این ترتیب کارشناسان و تحلیلگران بورسی، بیشترین شانس برد در سال جدید را به بازار سهامی می‌دهند که در پایان ۱۴۰۱ با نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر ۸ واحدی و سطح یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد به کار خود پایان داد.

همچنین  ۴۶ درصد از مشارکت‌کنندگان انتظار دارند بورس ۱۴۰۲ بازده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد را تجربه کند؛ یعنی روندی مشابه سال جاری را از دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای انتظار دارند. با کنار هم قرار دادن این نظر در کنار پاسخ‌هایی که به سوال نخست نظرسنجی فردای اقتصاد (پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ کدام است؟) می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بورسی‌ها سالی آرام را برای بازارهای سفته‌بازی همچون ارز، سکه و طلا و مسکن انتظار دارند و برای بورس رشدی متوسط را پیش‌بینی می‌کنند اما در مجموع احتمال می‌دهند بورس صدرنشین بازارهای ۱۴۰۲ در کسب بازدهی باشد. همچنبن ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان رشد بیش از ۵۰ درصدی را برای این نماگر در سال جدید پیش‌بینی می‌کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار