۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نظرسنجی/ صعود ۵۰ درصدی در انتظار بورس ۱۴۰۲؟

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: پرونده بورس تهران در سال ۱۴۰۱ در حالی بسته شد که شاخص کل به رشد بیش از ۴۳ درصدی دست یافت و پس از ۳۱ماه مجددا به ابرکانال ۱/۹ میلیون واحدی باز گشت. به این ترتیب ششمین رشد متوالی شاخص کل بورس تهران در مقیاس سالانه رقم خورد. نماگر هم‌وزن شرایط مناسب‌تری داشت و ضمن ثبت ارتفاعی جدید در کارنامه تاریخی این بازار، سال را با رشد ۶۵ درصدی به پایان رساند.

اما بازده بورس در سال حدید چه میزان خواهد بود؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسیده شده «بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟»، ۴۶ درصد از مشارکت‌کنندگان انتظار دارند بورس ۱۴۰۲ بازده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد را تجربه کند؛ یعنی روندی مشابه سال جاری را از دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای انتظار دارند. با کنار هم قرار دادن این نظر در کنار پاسخ‌هایی که به سوال نخست نظرسنجی فردای اقتصاد (پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ کدام است؟) می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بورسی‌ها سالی آرام را برای بازارهای سفته‌بازی همچون ارز، سکه و طلا و مسکن انتظار دارند و برای بورس رشدی متوسط را پیش‌بینی می‌کنند اما در مجموع احتمال می‌دهند بورس صدرنشین بازارهای ۱۴۰۲ در کسب بازدهی باشد. همچنبن ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان رشد بیش از ۵۰ درصدی را برای این نماگر در سال جدید پیش‌بینی می‌کنند.

نظرسنجی/ صعود ۵۰ درصدی در انتظار بورس ۱۴۰۲؟
بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه: میانگین نرخ دلار در سال آینده حدود ۴۲ هزار تومان خواهد بود. از این رو اگر بخواهیم مسیر بورس را نیز با دلار در نظر بگیریم، در زمان دلار نیما ۲۸۵۰۰ تومان، شاخص کل بورس حوالی ۱.۴ میلیون واحد بود و اگر بخواهیم نرخ دلار را تا ۴۲ هزار تومان افزایشی ببینیم، از آنجا که معمولا انتظار می‌رود بورس با یک ضریب ۱.۵ برابری نسبت به دلار رشد کند، از این رو می‌توان اینگونه برآورد کرد که شاخص بورس در سال جدید در محدوده‌ای حوالی ۲.۴ میلیون واحد قرار بگیرد.

عبدالکریم ملک‌نیا، کارشناس بازار سرمایه: بورس را نباید به صورت کوتاه‌مدت و حتی سالانه بررسی کرد و در بلندمدت قطعا شاهد پوشش تورم توسط بازار سهام خواهیم بود اما به طور کلی انتظار می‌رود که سال آینده تورمی ۳۵ درصدی را شاهد باشیم و بورس تهران نیز در همین مقیاس رشد کند و شاخص کل بورس به حوالی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد برسد.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تکت IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    امسال با نام ضد تورم و مهارش زینت بخش شد...ولی مثل اینکه ...... هی هی هی....
  • آریایی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    ۵۰ درصد که تورم کاور نمیکنه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار