۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دو بخش سرمایه‌گذاری فعال و سرمایه‌گذاری غیر فعال تقسیم می‌شود. سرمایه‌گذاری فعال یا اکتیو (Active) معمولاً به سطح بالایی دانش برای تجزیه و تحلیل بازار نیاز دارد تا شخص بتواند بهترین زمان برای خرید یا فروش را تعیین کند. باید توجه داشت هدف کلی سرمایه‌گذاری فعال فراتر رفتن از میانگین بازدهی بازار است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری فعال راهی برای سرمایه‌گذاری بر روی نوسانات کوتاه‌مدت قیمت و روندهای نزولی است. از این رو همانطور که اشاره شد برای اینکه این روش سرمایه‌گذاری سودآور باشد، نیاز به دانش، درک و استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود دارد. سرمایه‌گذاری فعال برای افراد باتجربه و متخصص در خرید و تحلیل بازار مطلوب‌تر است.

سرمایه‌گذاری غیرفعال یا پسیو (Passive) اما به‌عنوان روشی کاملا مخالف با سرمایه‌گذاری فعال، مطرح می‌شود. در این روش بدون اینکه سرمایه‌گذاران فعالانه کاری انجام دهند. درآمد کسب می‌کنند. برخلاف معامله‌گران فعال که به طور مکرر سود می‌کنند، سرمایه‌گذاران غیرفعال برنامه‌ریزی می‌کنند و برایشان مهم نیست که در یک دوره قابل توجه سود نبرند. این را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت سرمایه‌گذاری فعال و غیرفعال نامید. به عبارتی در سرمایه‌گذاری پسیو، سرمایه‌گذار میلی به خرید و فروش مکرر سهام ندارد و از این‌رو با انجام بررسی‌های اولیه اقدام به خرید سهامی می‌کند که به زعم او نیاز به پایش چندانی ندارد و در بلندمدت می‌تواند ضمن پایداری در جریان نقد عایدی برای سهام از افزایش قیمت مناسبی هم برخوردار باشد. بر این اساس، سرمایه‌گذاری غیرفعال نیازمند مدیریت حداقلی یک سبد است. بر خلاف سرمایه‌گذاری غیرفعال که به افزایش ارزش خالص بدون هیچ گونه تعامل دلالت می‌کند، سرمایه‌گذاری غیرفعال مستلزم رسیدگی و نظارت بر دارایی‌ها است. با این حال، سرمایه‌گذاری غیرفعال نسبت به سرمایه‌گذاری‌های فعال زمان‌برتر است. سرمایه‌گذاری غیرفعال شامل ذهنیت طولانی‌مدت، تصمیم‌گیری قاطع و دستانی سریع و ذهنیتی قوی برای مقاومت در برابر نوسانات بازار است. در نتیجه، این روش می‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه باشد.

اما سهامداران در سال جدید کدام استراتژی معاملاتی را برمی‌گزینند؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «کدام استراتژی در بورس ۱۴۰۲ بازدهی بیشتری می‌دهد؟»؛ ۵۵ درصد از مشارکت‌کنندگان استراتژی اکتیو یعنی شناسایی مرتب فرصت‌ها را بهترین و پربازده‌ترین استراتژی در سال آینده می‌دانند.

نظرسنجی/ سهامداران ۱۴۰۲ کوتاه‌مدت نگر خواهند بود؟
کدام استراتژی در بورس ۱۴۰۲ بازدهی بیشتری می‌دهد؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

مهدی جمشیدیان، کارشناس بازار سرمایه: به دلیل احتمال بالای بیش جهش (Overshoot) در بورس ۱۴۰۲، نه تحلیل تکنیکال و نه تحلیل بنیادی چندان کارساز نخواهد بود. باتوجه به تجربه تلخ سال ۹۹ پول زیادی به بازار وارد نخواهد شد؛ به همین دلیل استراتژی فعال (اکتیو) بازدهی بالاتری خواهد داشت به عبارت دیگر یعنی بازار صنعت به صنعت رشد می‌کند.

پیام سفیدرو، کارشناس بازار سرمایه: انتخاب استراتژی مناسب با توجه به ریسک‌پذیری و تخصص افراد در بازار سرمایه متفاوت خواهد بود و افرادی که توانایی در پیش‌گرفتن استراتژی فعال (اکتیو) را دارند، می‌توانند قابلیت به دست آوردن سودهای قابل توجه را در سال ۱۴۰۲ داشته باشند اما در مجموع سال ۱۴۰۲ سال گاوی (صعودی) است و انتظار یک بازدهی مثبت برای تمام صنایع وجود دارد که باعث می‌شود استراتژی خرید و نگه‌داری سهام (سرمایه‌گذاری پسیو)، موفق عمل کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار