۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نظرسنجی/ بهار؛ سبزترین فصل بورس ۱۴۰۲؟

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: شاید در نگاه اول تفاوتی میان فصل‌ها برای بازار سهام و شرکت‌های بورسی نباشد اما تجربیات چندساله نشان می‌دهد در برخی فصول ریسک برخی از صنایع و شرکت‌های بورسی افزایش پیدا می‌کند و در برخی از فصول نیز بنگاه‌ها با کمترین ریسک ممکن به فعالیت می‌پردازند. به عنوان نمونه در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف برق در بخش خانگی، عموما شاهد قطع برق صنایع با تصمیم دولت هستیم. در این زمان است که سامانه کدال پر می‌شود از اطلاعیه‌هایی در خصوص توقف کامل فعالیت شرکت‌های فولادی، سیمان و بعضا برخی از پتروشیمی‌ها.  در فصل زمستان نیز شرایط تقریبا مشابهی بر بازار سهام حاکم است. مشکل تامین گاز صنایع سال‌هاست که در زمستان به یک بحران تمام‌عیار تبدیل می‌شود و طی پنج سال اخیر موضوعی جدی‌تر شده است. در این میان صنایع پتروشیمی با توجه به اینکه ماده اولیه آنها گاز است و امکان جایگزین کردن سوخت دیگری را ندارند بیش از صنایع سیمانی و فولادی ضربه می‌خورند. البته سایر صنایع هم با توجه به سوزاندن مازوت برای جبران قطع گاز به محیط زیست و هوا نیز آسیب می‌زنند اما آسیب قطع گاز برای صنایع پتروشیمی فراتر از این حرف‌هاست و چرخ این صنایع را به کلی خاموش می‌کند. البته عملکرد شرکت‌ها در فصل قبل با اثرگذاری عوامل مختلف و انتشار داده‌های آن در فصل مورد نظر خود عامل مهمی در میزان بازده شرکت‌ها و در نتیجه شاخص‌های بورسی خواهد بود. در این میان باید به اثر تصمیمات بودجه‌ای بر رفتار معامله‌گران در فصل زمستان و البته گرمای معاملاتی فصل پر جنب و جوش مجامع را نیز نباید از خاطر برد.

 برخی اوقات نیز بازده نماگرهای بورسی بدون توجه به ریسک‌های پیرامونی رقم می‌خورد. به هر حال نگاهی به عملکرد فصلی بورس تهران در سال ۱۴۰۱ نشان از ثبت بیشترین بازدهی در فصل زمستان به میزان ۳۱ درصد دارد. بیشترین میزان عقب‌نشینی شاخص کل نیز در تابستان رقم خورد. دو فصل تابستان و زمستان اما همواره پرریسک‌ترین فصول برای شرکت‌های بورسی به واسطه محدودیت‌های انرژی است. حالا به نظر می‌رسد رشد خوب قیمت‌ها در ماه پایانی سال در پیش‌بینی بورسی‌ها اثرگذار بوده است.

اما در سال جدید وضعیت چگونه خواهد بود؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «بیشترین بازدهی بورس ۱۴۰۲ در کدام فصل رقم خواهد خورد؟»؛ ۶۰ درصد از مشارکت‌کنندگان انتظار دارند فصل بهار، سبزترین فصل سال بورس ۱۴۰۲ با بیشترین میزان بازدهی باشد و پس از آن تابستان در رتبه دوم فصول سبز بورس جای گیرد. این تحلیلگران فصل زمستان را دارای کمترین شانس برای پربازده‌ شدنمی‌دانند.

نظرسنجی/ بهار؛ سبزترین فصل بورس ۱۴۰۲؟
 بیشترین بازدهی بورس ۱۴۰۲ در کدام فصل رقم خواهد خورد؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

سینا رهبرشهلان، کارشناس بازار سرمایه: روند کلی بازار سهام در سال آینده صعودی خواهد بود اما فصل بهار برای بورس تهران متفاوت است چراکه با انتشار صورت‌های مالی ۳ ماهه فصل زمستان ۱۴۰۱ که افزایش نرخ دلار در آمار فروش و سود شرکت‌ها اعمال خواهد شد، صورت‌های مالی بهبود پیدا کرده و این موضوع می‌تواند تحرک نسبی را در بازار ایجاد کند از طرف دیگر به صورت سنتی فصل مجامع نیز یکی از بهترین فصل‌ها در عملکرد بورس تهران بوده است.

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازار سرمایه: بورس تهران همواره به صورت سنتی در فصل بهار مورد توجه بوده است که دلایل مختلفی مانند فصل مجامع و انگیزه دریافت سود نقدی برای آن مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد بورس تهران در بهار  ۱۴۰۲ نیز به دلیل ورود پول و نقدینگی جدیدی که در روزهای پایانی زمستان شاهد آن بودیم و همچنین ثبات در مسائل سیاسی و نرخ دلار می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به فصول دیگر ثبت کند.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    تا این سیاست باشد کالا نیاز مردم ازجمله خودرو وارد بورس شده واین قیمت ها معلوم وضعیت خوب خواهد شد ومردم بیچاره دنبال وسیله

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار