۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نظرسنجی/ گروه‌های کامودیتی‌محور؛ برندگان بورس ۱۴۰۲؟

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: بورس ۱۴۰۱ با تمام نوسان‌هایی که پشت سر گذاشت، شاهد رشد شاخص‌ها در اغلب صنایع بود. در این میان گروه‌های داخلی بیشترین سود را از آن سهامداران خود کردند. رتبه نخست پرسودترین صنایع بورس ۱۴۰۱ از آن زیرمجموعه‌های گروه حمل و نقل با رشد بیش از ۱۳۰ درصدی شد. پس از آن گروه سایر معادن با تک نماد «کماسه» با افزایش قیمت سالانه حدود ۱۳۰ درصدی شد. سیمانی‌ها نیز سال را با رشد میانگین قیمت ۱۱۵ درصدی زیرمجموعه‌ها به پایان رساند. در آنسوی بازار اما دو گروه وسایل ارتباطی و کانه‌های فلزی با افت شاخص صنعت خود مواجه شدند.

اما در سال جدید کدام صنایع بورسی پیشتاز خواهند بود؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده « صنایع پیشتاز بورس در سال ۱۴۰۲ کدامند؟»؛ حدود نیمی از مشارکت‌کنندگان انتظار دارند صنایع بزرگ دلاری با بیشترین بازدهی همراه شوند. در این میان ۱۸ درصد  پیشتازی گروه «فلزات‌اساسی» را پیش‌بینی می‌کنند. رتبه دوم نیز از آن «پالایشی»‌ها با رای ۱۴ درصدی تحلیلگران شده و ۱۳ درصد نیز «پتروشیمی‌»ها را در زمره صنایع برتر بورس ۱۴۰۲ می‌دانند.

نظرسنجی/ گروه‌های کامودیتی‌محور؛ برندگان بورس ۱۴۰۲؟
 صنایع پیشتاز بورس در سال ۱۴۰۲ کدامند؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه: در شروع حرکت بازار سهام از سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی، بازدهی خوبی در دارویی و دامپروری داشتیم. در گام اول شاخص هموزن حرکت بهتری داشت اما بعد از آن با رشد دلار، نمادهای بزرگ به حرکت درآمدند و بازار به تعادل رسید. حالا با فرض نرخ دلار حدودا ۳۳ هزار تومان برای شرکت‌ها، به نظر می‌رسد پرتفوی دلاری صرف یا کوچک نمی‌تواند سود چندانی داشته باشد و باید یک پرتفوی  از صنایع متنوع دارویی، زراعتی، سیمان، فلزی و پتروشیمی را داشت که بین شاخص کل و هم وزن بازدهی بیشتری داشته باشد. به عبارت دیگر به دلیل عدم قطعیت‌های قابل توجه با این پرتفوی متنوع می‌توان خطای تحلیل را کاهش داد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه: با وجود زمزمه‌هایی که مبنی بر بهبود روابط بین‌الملل شنیده می‌شود اما همچنان ابهامات سیاسی پابرجاست و دلار در سال آینده نیز در مسیر صعودی قرار داشته و اعداد حدود ۵۰ هزار تومان را می‌توان برای آن در نظر گرفت به واسطه همین موضوع صنعت فلزات اساسی که محرک افزایش قیمت کامودیتی‌ها را نیز همراه خود دارد یکی از صنایع پیشتاز در ۱۴۰۲ خواهد بود در کنار این صنعت می‌توان به چشم‌انداز صنعت سیمان و نیروگاه نیز امیدوار بود.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار