۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
نظرسنجی/ عامل کلیدی نوسان بورس در ۱۴۰۲؟

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: بازار سهام همواره تحت تاثیر متغیرهای مختلف اقتصادی و سیاسی نوسان می‌کند. در برشی از زمان، تغییرات قیمت ارز دمای این بازار را تغییر می‌دهد و در برشی نیز اخبار و تحولات غیراقتصادی همچون خبرهای مربوط به مذاکرات برای احیای برجام. در برخی سال‌ها نیز تورم به عاملی کلیدی برای نوسان شاخص‌های بورسی منجر می‌شود. اقتصاد دستوری نیز به جزو جدانشدنی این بازار تبدیل شده است.

در سالی که گذشت نیز متغیرهای مختلفی بر روند قیمت سهام اثر گذاشت و شاهد فراز و فرود متوالی شاخص‌ها به دلایل مختلف بودیم. اما سال جدید چگونه خواهد بود؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «کدام متغیر بیشترین اثر را بر بورس ۱۴۰۲ خواهد داشت؟» حدود ۳۹ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «فردای اقتصاد» معتقدند نرخ ارز اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲ خواهد بود. پس از آن ۲۳ درصد مشارکت‌کنندگان، قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات بودجه‌ای را اصلی‌ترین متغیر اثرگذار بر بورس در سال جدید عنوان کرده‌اند. دو متغیری که همواره دغدغه اصلی فعالان بازار سهام بوده و بر برهه‌های مختلف زمانی اثر آن بر نوسان شاخص‌های بورسی و قیمت سهام مشاهده شده است. نرخ تورم دیگر گزینه انتخاب شده از سوی تحلیلکران بورسی است که ۱۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

عامل کلیدی نوسان بورس در ۱۴۰۲؟
کدام متغیر بیشترین اثر را بر بورس ۱۴۰۲ خواهد داشت؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

حمید مرتضی کوشکی، کارشناس بازار سرمایه: متغیرهای زیادی در روند حرکتی بورس در ۱۴۰۲ موثر خواهند بود اما به صورت کلی و به تفکیک اهمیت می‌توان به مسئله قیمت‌گذاری دستوری و مسائل بودجه‌ای در ابتدا اشاره کرد که در سال ۱۴۰۱ نیز یکی از دلایل عقب‌ماندگی بورس از بازارها بود و با توجه به ناترازی قابل‌پیش‌بینی بودجه همچنان این موضوع موثرترین متغیر برای بازار سرمایه در سال آینده است.

آرمین عبدی، کارشناس بازار سرمایه: مهم‌ترین متغیر موثر بر بورس ۱۴۰۲ را می‌توان نرخ ارز معرفی کرد.اگر سیاستگذار به سمت آزادسازی نرخ دلار حرکت کند می‌تواند مهم‌ترین محرک صعود بورس شود و در سمت مقابل اگر در کنترل آن پافشاری کند، می‌تواند بازار سهام را نیز با چالش مواجه کند.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار