۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نظرسنجی/ برنده رقابت بازارها در ۱۴۰۲؟

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: پرونده بورس تهران در سال ۱۴۰۱ در حالی بسته شد که به یمن رشد خوب قیمت سهام در ماه پایانی سال، شاخص کل در مجموع سال به رشد بیش از ۴۰ درصدی دست یافت و توانست پس از ۳۱ ماه مجددا به ابرکانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی باز گردد. حالا تنها ۱۱۸ هزار واحد و به عبارتی کمی بیشتر از ۶ درصد باقیمانده تا این نماگر به ارتفاع تاریخی ثبت شده در ۳۲ ماه پیش یعنی درست ۱۹ مرداد ۹۹ دوباره دست پیدا کند. نماگر هم‌وزن در سال گذشته شرایط مناسب‌تری داشت و ضمن ثبت ارتفاعی جدید در کارنامه تاریخی بازار سهام، سال را با رشد بیش از ۶۵ درصدی به پایان رساند. به این ترتیب ششمین سبز پیاپی بورس تهران در مقیاس سالانه رقم خورد. اما ثبت این ارقام سبز نتوانست سهامداران را خشنود و راضی کند.

در سالی که گذشت بازارهای رقیب بورس در جایگاهی مناسب‌تر نسبت به این بازار مولد ایستادند. رتبه نخست از آن بازار طلا با رشد بیش از ۱۳۰ درصدی قیمت سکه امامی شد و پس از آن نیز خودروهای داخلی، رشدی ۸۴ درصدی را نشان داد. در بازار ارز، قیمت دلار نسبت به پایان سال گذشته ۸۳ درصد افزایش یافت و مسکن نیز تا پایان بهمن‌ماه، رشدی ۶۵ درصدی را نشان داد. بورس حتی از تورم (۵۳.۷ درصد در ۱۱ ماه نخست سال) نیز در این سال جاماند تا در واقع سود واقعی در کارنامه ۱۴۰۱ این بازار جایی نداشته باشد.
اما سال جدید چگونه خواهد بود؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.
در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «پربازده‌ترین بازار در ۱۴۰۱ کدام است؟» حدود ۷۷ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «فردای اقتصاد» معتقدند که بورس، بازار برنده ۱۴۰۲ خواهد بود. پس از آن بازار ارز رتبه دوم را در اختیار گرفت اما تنها توانست رای ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داد. سکه هم که سال گذشته با رشد بیش از ۱۴۰ درصدی صدرنشین شده بود و بر اساس آمارها بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد (بسته به قطعات آن) نسبت به ارزش ذاتی، گران‌تر دادوستد می‌شود، در نظرسنجی «فردای اقتصاد» به صورت مشترک با بازار مسکن، ۶ درصد آرا را در اختیار گرفته است.
به این ترتیب کارشناسان و تحلیلگران بورسی، بیشترین شانس برد در سال جدید را به بازار سهامی می‌دهند که در پایان ۱۴۰۱ با نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر ۸ واحدی و سطح یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد به کار خود پایان داد.

پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ کدام است؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه: با توجه به سقف‌شکنی بازارهای موازی در سال ۱۴۰۱، ارزندگی بورس تهران با قیمت‌های فعلی بر کسی پوشیده نیست؛ موضوعی که می‌تواند برتری بازدهی این بازار نسبت سایر دارایی‌ها را به همراه داشته باشد؛ به ویژه اینکه در ماه‌های پایانی سال قدم‌های مثبتی جهت کاهش ریسک‌های مربوط به نرخ دلار نیما و بودجه برای بورس برداشته شد.

علی آهو، کارشناس بازار سرمایه: بورس تهران می‌تواند بازار برنده سال آینده از لحاظ بازدهی باشد زیرا هم‌اکنون سهام از جذابیت بالایی برخوردار است و در کنار این موضوع انتظار می‌رود که در ادامه شاهد بهبود برخی مشکلات اخیر رخ داده در شرکت‌ها و صنایع از جمله نرخ خوراک، قیمت‌گذاری دستوری و امثال آن باشیم.
 

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • Shams DE ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    فعلآ که نظر این دوکارشناس تفاوتی با نظرات کارشناسان که بعضن امیدوار وبعضن منتظر رشدبازار ازهمان روزهای اول سال گذشته بودند ندارد که رشدی هم درقیاس با تورم نداشت ، بنابراین بازار بورس همانند سال گذشته ،سال جدید رابا امید وانتظار به پایان خواهندبرد ورشدی مناسب سهامدار خرد پسند نخواهد کرد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار