۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
نظرسنجی/ نرخ بهره در ۱۴۰۲ به چه سطحی می‌رسد؟

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: در سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ سود بانکی از جمله خبرهای پرتکرار بود. در بهار با سیاست انقباضی بانک مرکزی و افزایش نرخ سود ریپو و در پی آن نرخ سود بین بانکی، به تدریج و به صورت غیررسمی نرخ سود سپرده‌ها در برخی بانک‌ها بیشتر شد. در مرحله بعد نرخ سود اوراق گواهی سپرده رسماً به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد. نهایتاً در بهمن‌ماه، شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی مجوز افزایش نرخ سود سپرده‌ها را تا ۲۲.۵ درصد (برای سررسید سه‌ساله) صادر کرد. طی ماه‌های گذشته نرخ بهره اوراق خزانه دولت (اخزا) هم تا ۲۸ درصد افزایش یافت. با توجه به حفظ انتظارات تورمی بالا انتظار می‌رود در سال آتی نرخ سود بدون ریسک در سطوح فعلی بماند یا حتی مقداری افزایش بیشتر را تجربه کند.

در واقع افزایش انتظارات تورمی، نرخ بهره را نیز مصون نگذاشت. به طوری که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ نرخ بهره ابتدا در نظام بانکی برای جذب سپرده بیشتر و سپس در صندوق‌های درآمد ثابت اتفاق افتاد. رویدادی که بسیاری آن را بازی پانزی ارزیابی می‌کردند. علت امر ساده بود؛ تورم بالا، نگهداری پول با سود اندک بانکی را غیرجذاب کرده بود، بنابراین، بانک‌ها برای جلوگیری از خروج پول‌ها نرخ‌های بهره را دائما بالا می‌بردند. سال آینده نیز اگر انتظارات تورمی کنترل نشود، احتمالا روند مشابهی را شاهد خواهیم بود. البته بعید است بالا بردن نرخ بهره برای مهار تورم در دستور کار بانک مرکزی باشد؛ بنابراین، احتمالا از این سمت فشاری بر بازارهای دارایی وارد نشود.

اما نرخ بهره در سال جدید به چه سطحی خواهد رسید؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲ در چه بازه‌ای خواهد بود؟» حدود ۵۴ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «فردای اقتصاد» انتظار دارند نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲ بین ۲۲ تا ۲۶ درصد باشد و ۲۸ درصد نیز نرخ بهره بین ۲۶ تا ۳۰ درصد را پیش‌بینی می‌کنند.

نظرسنجی/ نرخ بهره در ۱۴۰۲ به چه سطحی می‌رسد؟
نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲ در چه بازه‌ای خواهد بود؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

نیما نائینیان، کارشناس بازار سرمایه: نرخ بهره در سال ۱۴۰۱ بدون ریسک به صورت چراغ خاموش به اعداد حدود ۳۰ درصد رسید و حتی در اوراق گام شاهد اعداد بالاتر از این سطح نیز بودیم. پس به نظر می‌رسد روند افزایشی نرخ بهره ادامه خواهد داشت و نرخ ‌های بین ۲۶ تا ۳۰  درصد به صورت میانگین برای اوراق و سپرده بانکی دور از انتظار نیست.

مصطفی مصری‌پور، کارشناس بازارسرمایه: برای پیش‌بینی نرخ سود بدون ریسک در سال آینده باید به این نکته توجه کنیم که با روی کارآمدن رئیس جدید بانک مرکزی که در ماه‌های اخیر با تزریق‌های متوالی بازار بین‌بانکی را کنترل کرده است، به نظر می‌رسد نرخ بهره در سال ۱۴۰۲ روند صعودی نخواهد داشت و کاهش التهابات ارزی نیز دست سیاست‌گذار را برای کنترل این بازار باز خواهد گذاشت. بنابراین اعداد کمتر از ۲۶ درصد را می‌توان برای نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲ متصور  شد.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار