۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز

۲۳۰ تحلیلگر و بیش از ۳۰۰۰ سهامداران در نظرسنجی «فردای اقتصاد» روند بورس و بازارها در سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کردند. این نظرات چقدر به هم نزدیک است؟

فردای اقتصاد: نظرسنجی روند بورس و بازارها در سال ۱۴۰۲ که با شرکت ۲۳۰ تحلیلگر و بیش از ۳هزار سهامداران انجام شد، نتایج جالبی را در پی داشت. خلاصه این نظرسنجی از خوشبینی فعالان تالار شیشه‌ای از کارشناسان گفته تا سهامداران نسبت به برد بورس در سال جدید و پیشی گرفتن آن از بازارهای سفته‌بازی بود. در این میان سهامداران از کارشناسان خوشبین‌تر بوده و در حالی که عمده کارشناسان انتظار دارند بورس ۱۴۰۲ بازدهی بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کند، سهامداران بازدهی بیش از ۵۰ درصدی را برای بازار سهام در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند.

۱- پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ کدام است؟

پرونده بورس تهران در سال ۱۴۰۱ در حالی بسته شد که به یمن رشد خوب قیمت سهام در ماه پایانی سال، شاخص کل در مجموع سال به رشد بیش از ۴۰ درصدی دست یافت و توانست پس از ۳۱ ماه مجددا به ابرکانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی باز گردد. روند صعودی پایان سال این نماگر در هفته نخست سال جدید نیز ادامه یافت و حتی ارتفاع تاریخی ثبت شده در مرداد ۹۹ نیز بازپس گرفته شد. با این حال در سالی که گذشت بازارهای رقیب بورس در جایگاهی مناسب‌تر نسبت به این بازار مولد ایستادند. رتبه نخست از آن بازار طلا با رشد بیش از ۱۳۰ درصدی قیمت سکه امامی شد و پس از آن نیز خودروهای داخلی، رشدی ۸۴ درصدی را نشان داد. در بازار ارز، قیمت دلار نسبت به پایان سال گذشته ۸۳ درصد افزایش یافت و مسکن نیز تا پایان بهمن‌ماه، رشدی ۶۵ درصدی را نشان داد. بورس حتی از تورم (۵۳.۷ درصد در ۱۱ ماه نخست سال) نیز در این سال جاماند تا در واقع سود واقعی در کارنامه ۱۴۰۱ این بازار جایی نداشته باشد.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ کدام است؟

حدود ۷۷ درصد از تحلیلگران مشارکت‌کننده در نظرسنجی «فردای اقتصاد» معتقدند که بورس، بازار برنده ۱۴۰۲ خواهد بود. پس از آن بازار ارز رتبه دوم را در اختیار گرفت اما تنها توانست رای ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داد. سکه هم که سال گذشته با رشد بیش از ۱۴۰ درصدی صدرنشین شده بود و بر اساس آمارها بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد (بسته به قطعات آن) نسبت به ارزش ذاتی، گران‌تر دادوستد می‌شود، در نظرسنجی «فردای اقتصاد» به صورت مشترک با بازار مسکن، ۶ درصد آرا را در اختیار گرفته است.

در میان سهامداران هر چند رای نخست به میزان  درصد از آن بازار سهام شد اما رتبه‌های دیگری پربازده‌ترین بازارها در سال ۱۴۰۲ با رای کارشناسان متفاوت بود. به این ترتیب سهامداران بازار سکه و طلا را بعد از بورس دارای بیشترین شانس برای بازدهی بالا در سال جدید می‌دانند و پس از آن رای ۱۴ درصدی به برد بازار مسکن داده‌اند. به اعتقاد سهامداران، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و وضعیت تورمی آن می‌تواند بار دیگر به سبب رشد دارایی‌های سفته‌بازانه در کشور شود اما جاماندگی بورس نسبت به رقبا طی سال‌های گذشته خود شانس بالایی به رشد بازار سهام در سال جدید خواهد داد.

۲- کدام متغیر بیشترین اثر را بر بورس خواهد داشت؟

بازار سهام همواره تحت تاثیر متغیرهای مختلف اقتصادی و سیاسی نوسان می‌کند. در برشی از زمان، تغییرات قیمت ارز دمای این بازار را تغییر می‌دهد و در برشی نیز اخبار و تحولات غیراقتصادی همچون خبرهای مربوط به مذاکرات برای احیای برجام. در برخی سال‌ها نیز تورم به عاملی کلیدی برای نوسان شاخص‌های بورسی منجر می‌شود. اقتصاد دستوری نیز به جزو جدانشدنی این بازار تبدیل شده است.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
کدام متغیر بیشترین اثر را بر بورس خواهد داشت؟

حدود ۳۹ درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «فردای اقتصاد» معتقدند نرخ ارز اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲ خواهد بود. پس از آن ۲۳ درصد مشارکت‌کنندگان، قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات بودجه‌ای را اصلی‌ترین متغیر اثرگذار بر بورس در سال جدید عنوان کرده‌اند. دو متغیری که همواره دغدغه اصلی فعالان بازار سهام بوده و بر برهه‌های مختلف زمانی اثر آن بر نوسان شاخص‌های بورسی و قیمت سهام مشاهده شده است. نرخ تورم دیگر گزینه انتخاب شده از سوی تحلیلکران بورسی است که ۱۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

در میان سهامداران نیز نرخ ارز به عنوان اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲ شناخته شده است و همانند کارشناسان، قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات بودجه و برجام و ریسک‌های غیراقتصادی در رتبه دوم عوامل اثرگذار بر بازار سهام در سال جاری شناخته می‌شوند. البته شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تمامی این عوامل را در امتداد یکدیگر دانسته و از اثر زنجیره‌ای آن‌ها بر یکدیگر سخن می‌گویند. هر دو قشر کارشناسان و سهامداران تاکید دارند که احیا یا بلاتکلیفی برجام خود عاملی اثرگذار بر روند نرخ ارز بوده و ارز نیز طبیعتا تورم را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به دنبال آن ساهد اثرگذاری بر سیاست‌گذاری‌های دستوری به دلایلی همچون کسری بودجه و امثال آن خواهیم بود و در نهایت تمامی این عوامل بر بازار سهام به عنوان دماسنج اقتصادی کشور اثر می‌گذارند.

۳- نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲ در چه بازه‌ای خواهد بود؟

در سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ سود بانکی از جمله خبرهای پرتکرار بود. در بهار با سیاست انقباضی بانک مرکزی و افزایش نرخ سود ریپو و در پی آن نرخ سود بین بانکی، به تدریج و به صورت غیررسمی نرخ سود سپرده‌ها در برخی بانک‌ها بیشتر شد. در مرحله بعد نرخ سود اوراق گواهی سپرده رسماً به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد. نهایتاً در بهمن‌ماه، شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی مجوز افزایش نرخ سود سپرده‌ها را تا ۲۲.۵ درصد (برای سررسید سه‌ساله) صادر کرد. طی ماه‌های گذشته نرخ بهره اوراق خزانه دولت (اخزا) هم تا ۲۸ درصد افزایش یافت. با توجه به حفظ انتظارات تورمی بالا انتظار می‌رود در سال آتی نرخ سود بدون ریسک در سطوح فعلی بماند یا حتی مقداری افزایش بیشتر را تجربه کند. در واقع افزایش انتظارات تورمی، نرخ بهره را نیز مصون نگذاشت. به طوری که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ نرخ بهره ابتدا در نظام بانکی برای جذب سپرده بیشتر و سپس در صندوق‌های درآمد ثابت اتفاق افتاد. رویدادی که بسیاری آن را بازی پانزی ارزیابی می‌کردند. علت امر ساده بود؛ تورم بالا، نگهداری پول با سود اندک بانکی را غیرجذاب کرده بود، بنابراین، بانک‌ها برای جلوگیری از خروج پول‌ها نرخ‌های بهره را دائما بالا می‌بردند. سال آینده نیز اگر انتظارات تورمی کنترل نشود، احتمالا روند مشابهی را شاهد خواهیم بود. البته بعید است بالا بردن نرخ بهره برای مهار تورم در دستور کار بانک مرکزی باشد؛ بنابراین، احتمالا از این سمت فشاری بر بازارهای دارایی وارد نشود. اما سال ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲ در چه بازه‌ای خواهد بود؟

حدود ۵۴ درصد از کارشناسان مشارکت‌کننده در نظرسنجی «فردای اقتصاد» انتظار دارند نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲ بین ۲۲ تا ۲۶ درصد باشد و ۲۸ درصد نیز نرخ بهره بین ۲۶ تا ۳۰ درصد را پیش‌بینی می‌کنند. سهامداران نیز نظری مشابه کارشناسان دارند. به طوری که ۴۸ درصد از سهامداران شرکت‌کننده در این نظرسنجی نرخ سود سپرده و اوراق در سال جدید را بین ۲۲ تا ۲۶ درصد ارزیابی می‌کنند.

۴- بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

پرونده بورس تهران در سال ۱۴۰۱ در حالی بسته شد که شاخص کل به رشد بیش از ۴۳ درصدی دست یافت و پس از ۳۱ماه مجددا به ابرکانال ۱/۹ میلیون واحدی باز گشت. به این ترتیب ششمین رشد متوالی شاخص کل بورس تهران در مقیاس سالانه رقم خورد. نماگر هم‌وزن شرایط مناسب‌تری داشت و ضمن ثبت ارتفاعی جدید در کارنامه تاریخی این بازار، سال را با رشد ۶۵ درصدی به پایان رساند.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

۴۶ درصد از کارشناسان انتظار دارند بورس ۱۴۰۲ بازده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد را تجربه کند؛ یعنی روندی مشابه سال جاری را از دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای انتظار دارند. با کنار هم قرار دادن این نظر در کنار پاسخ‌هایی که به سوال نخست نظرسنجی فردای اقتصاد (پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ کدام است؟) می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بورسی‌ها سالی آرام را برای بازارهای سفته‌بازی همچون ارز، سکه و طلا و مسکن انتظار دارند و برای بورس رشدی متوسط را پیش‌بینی می‌کنند اما در مجموع احتمال می‌دهند بورس صدرنشین بازارهای ۱۴۰۲ در کسب بازدهی باشد. همچنبن ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان رشد بیش از ۵۰ درصدی را برای این نماگر در سال جدید پیش‌بینی می‌کنند.

سهامداران اما نسبت به کارشناسان خوش‌بین‌تر هستند؛ به طوری که ۴۶ درصد از سهامداران پیش‌بینی می‌کنند بورس در سال جدید بیش از ۵۰ درصد بازدهی نصیب فعالان خود کند و ۳۲ درصد نیز بازدهی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد را از بورس امسال انتظار دارند.

۵- بیشترین بازدهی بورس در کدام فصل رقم خواهد خورد؟

شاید در نگاه اول تفاوتی میان فصل‌ها برای بازار سهام و شرکت‌های بورسی نباشد اما تجربیات چندساله نشان می‌دهد در برخی فصول ریسک برخی از صنایع و شرکت‌های بورسی افزایش پیدا می‌کند و در برخی از فصول نیز بنگاه‌ها با کمترین ریسک ممکن به فعالیت می‌پردازند. به عنوان نمونه در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف برق در بخش خانگی، عموما شاهد قطع برق صنایع با تصمیم دولت هستیم. در این زمان است که سامانه کدال پر می‌شود از اطلاعیه‌هایی در خصوص توقف کامل فعالیت شرکت‌های فولادی، سیمان و بعضا برخی از پتروشیمی‌ها.  در فصل زمستان نیز شرایط تقریبا مشابهی بر بازار سهام حاکم است. مشکل تامین گاز صنایع سال‌هاست که در زمستان به یک بحران تمام‌عیار تبدیل می‌شود و طی پنج سال اخیر موضوعی جدی‌تر شده است. در این میان صنایع پتروشیمی با توجه به اینکه ماده اولیه آنها گاز است و امکان جایگزین کردن سوخت دیگری را ندارند بیش از صنایع سیمانی و فولادی ضربه می‌خورند. البته سایر صنایع هم با توجه به سوزاندن مازوت برای جبران قطع گاز به محیط زیست و هوا نیز آسیب می‌زنند اما آسیب قطع گاز برای صنایع پتروشیمی فراتر از این حرف‌هاست و چرخ این صنایع را به کلی خاموش می‌کند. البته عملکرد شرکت‌ها در فصل قبل با اثرگذاری عوامل مختلف و انتشار داده‌های آن در فصل مورد نظر خود عامل مهمی در میزان بازده شرکت‌ها و در نتیجه شاخص‌های بورسی خواهد بود. در این میان باید به اثر تصمیمات بودجه‌ای بر رفتار معامله‌گران در فصل زمستان و البته گرمای معاملاتی فصل پر جنب و جوش مجامع را نیز نباید از خاطر برد.

برخی اوقات نیز بازده نماگرهای بورسی بدون توجه به ریسک‌های پیرامونی رقم می‌خورد. به هر حال نگاهی به عملکرد فصلی بورس تهران در سال ۱۴۰۱ نشان از ثبت بیشترین بازدهی در فصل زمستان به میزان ۳۱ درصد دارد. بیشترین میزان عقب‌نشینی شاخص کل نیز در تابستان رقم خورد. دو فصل تابستان و زمستان اما همواره پرریسک‌ترین فصول برای شرکت‌های بورسی به واسطه محدودیت‌های انرژی است. حالا به نظر می‌رسد رشد خوب قیمت‌ها در ماه پایانی سال در پیش‌بینی بورسی‌ها اثرگذار بوده است.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
بیشترین بازدهی بورس در کدام فصل رقم خواهد خورد؟

۶۰ درصد از تحلیلگران انتظار دارند فصل بهار، سبزترین فصل سال بورس ۱۴۰۲ با بیشترین میزان بازدهی باشد و پس از آن تابستان در رتبه دوم فصول سبز بورس جای گیرد. این تحلیلگران فصل زمستان را دارای کمترین شانس برای پربازده‌ شدن می‌دانند. ۶۲ درصد از سهامداران نیز فصل بهار را پربازده‌ترین فصل سال جدید پیش‌بینی می‌کنند اما کمترین شانس را به فصل پاییز می‌دهند.

۶- پی بر ای (P/E) آینده‌نگر بازار سهام در چه محدوده‌ای خواهد بود؟

نسبت قیمت به درآمد یا P/E نسبتی است که برای ارزیابی قیمت سهام شرکت‌ها استفاده می‌شود. برای محاسبه P/E قیمت فعلی هر سهم شرکت را بر درآمد هر سهم تقسیم می کنند. به لحاظ نظری P/ E یک سهم به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران چند ریال حاضرند به ازای هر ریال سود یک شرکت پرداخت کنند. به عبارت دیگر اگر P/E یک سهم ۲۰ باشد، به‌این معنی است که سرمایه‌گذاران حاضرند ۲۰ ریال برای هر ریال از سود این سهم بپردازند. در بیانی ساده، P/E یا نسبت قیمت به درآمد یکی از معیارهای تحلیل بنیادی است که برخی از معامله‌گران بر اساس آن اقدام به خرید و فروش سهام می کنند. البته چون معیارهای دیگری برای ارزش‌گذاری و معامله سهام وجود دارد خیلی اوقات معامله‌گران بی‌توجه به این معیار در سمت خرید و فروش سهامی فعال می‌شوند و به همین خاطر این نسبت تنها عامل تعیین‌کننده در قیمت یک سهم نیست.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار سهام به ۸.۴ مرتبه رسیده است و بر اساس بیست و هفتمین گزارش اجماع، تحلیلگران P/E آینده‌نگر بورس را حدود ۶.۷ مرتبه ارزیابی کرده‌اند. این برآورد در نظرسنجی فردای اقتصاد نیز تا حدودی مشاهده می‌شود.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
پی بر ای (P/E) آینده‌نگر بازار سهام در چه محدوده‌ای خواهد بود؟

۳۱ درصد از تحلیلگران مشارکت‌کننده انتظار دارند P/E آینده‌نگر بازار سهام در محدوده ۵ تا ۶ مرتبه قرار گیرد و ۲۹ درصد نیز قیمت به درآمد ۶ تا ۷ مرتبه را محتمل می‌دانند. نظر سهامداران اما تا حدودی بین گزینه‌های مختلف تقسیم شده است. ۲۳ درصد پیش‌بینی می‌کنند نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بورس در سال جدید بین ۶ تا ۷ مرتبه باشد و ۲۲ درصد نیز سطوح بیش از ۸ واحدی را محتمل می‌دانند. دو گزینه سطوح کمتری از ۵ واحدی و بین ۵ تا ۶ واحد نیز هر کدام مشترکا ۲۰ درصد آرای سهامداران را به خود اختصاص داده‌اند.

۷- صنایع پیشتاز بورس در سال ۱۴۰۲ کدامند؟

بورس ۱۴۰۱ با تمام نوسان‌هایی که پشت سر گذاشت، شاهد رشد شاخص‌ها در اغلب صنایع بود. در این میان گروه‌های داخلی بیشترین سود را از آن سهامداران خود کردند. رتبه نخست پرسودترین صنایع بورس ۱۴۰۱ از آن زیرمجموعه‌های گروه حمل و نقل با رشد بیش از ۱۳۰ درصدی شد. پس از آن گروه سایر معادن با تک نماد «کماسه» با افزایش قیمت سالانه حدود ۱۳۰ درصدی شد. سیمانی‌ها نیز سال را با رشد میانگین قیمت ۱۱۵ درصدی زیرمجموعه‌ها به پایان رساند. در آنسوی بازار اما دو گروه وسایل ارتباطی و کانه‌های فلزی با افت شاخص صنعت خود مواجه شدند. اما در سال جدید کدام صنایع بورسی پیشتاز خواهند بود؟

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
صنایع پیشتاز بورس در سال ۱۴۰۲ کدامند؟

حدود نیمی از کارشناسان انتظار دارند صنایع بزرگ دلاری با بیشترین بازدهی همراه شوند. در این میان ۱۸ درصد  پیشتازی گروه «فلزات‌اساسی» را پیش‌بینی می‌کنند. رتبه دوم نیز از آن «پالایشی»‌ها با رای ۱۴ درصدی تحلیلگران شده و ۱۳ درصد نیز «پتروشیمی‌»ها را در زمره صنایع برتر بورس ۱۴۰۲ می‌دانند.

در میان سهامداران نیز بیشترین رأی به صنعت فلزات اساسی با سهم ۲۵ درصدی شده است. از نظر سهامداران اما گروه خودرو پس از پالایشی‌ها بیشترین شانس در کسب بازدهی را دارند و پس از آن نیز پتروشیمی‌ها پربازده خواهند بود.

۸- مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲ کدام است؟

بورس ۱۴۰۱ همزمان با تداوم بی‌اعتمادی سهامداران، با چالش‌های مختلفی از قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا محدودیت‌های مربوط به ناترازی انرژی صنایع دست و پنجه نرم کرد. چالش‌های به وجود آمده در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا را شاید بتوان یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های بورسی‌ها در سال گذشته و مهمترین عامل نوسان‌ساز سهام در ماه‌های پایانی سال دانست. در این میان تصمیمات بودجه‌های که خود ردپایی از دخالت‌های دولتی و اقتصاد دستوری در برخی از صنایع در آن مشاهده می‌شود، از دیگر عواملی بود که مورد توجه سهامداران و کارشناسان بورسی قرار گرفت. آن هم در شرایطی که هنوز ترکش‌های بی‌اعتمادی ناشی از حدود ۳ سال رکود سهام و جبران نشدن زیان سهامداران در تالار شیشه‌ای مشاهده می‍‌شد. بورسی‌ها در این سال نیم‌نگاهی هم به تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها داشتند و نوسان قیمت دلار در بازار آزاد را نیز لحظه به لحظه رصد می‌کردند. ناآرامی‌های داخلی و البته نوسانات ارزی نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر روند بازار سهام در سالی که گذشت، بود. اما سال جدید چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲ کدام است؟

۲۲ درصد از کارشناسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، معتقدند مداخلات دولتی در سودآوری بنگاه‌ها مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲ خواهد بود و بی‌اعتمادی سهامداران نیز همچنان یک مانع مهم است. ۱۴ درصد از سهامداران نیز به تشدید مخاصمات ایران با غرب به عنوان یکی از مهمترین تهدیدهای بورس ۱۴۰۲ اشاره دارند و کمترین نگرانی کارشناسان و تحلیلگران بورسی به کاهش سطح عمومی قیمت‌های جهانی از سطوح اسفندماه بازمی‌گردد.

در میان سهامداران نیز نگرانی از دخالت‌های دولتی کاملا آشکار است؛ به طوری که ۲۷ درصد سهامداران مداخلات دولتی در سودآوری بنگاه‌ها را به عنوان مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲ می‌دانند و ۲۰ درصد نیز بی‌اعتمادی سهامداران را یکی از ریسک‌های بازار سهام در سال جدید قلمداد می‌کنند.

۹- کدام استراتژی در بورس ۱۴۰۲ بازدهی بیشتری می‌دهد؟

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دو بخش سرمایه‌گذاری فعال و سرمایه‌گذاری غیر فعال تقسیم می‌شود. سرمایه‌گذاری فعال یا اکتیو (Active) معمولاً به سطح بالایی دانش برای تجزیه و تحلیل بازار نیاز دارد تا شخص بتواند بهترین زمان برای خرید یا فروش را تعیین کند. باید توجه داشت هدف کلی سرمایه‌گذاری فعال فراتر رفتن از میانگین بازدهی بازار است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری فعال راهی برای سرمایه‌گذاری بر روی نوسانات کوتاه‌مدت قیمت و روندهای نزولی است. از این رو همانطور که اشاره شد برای اینکه این روش سرمایه‌گذاری سودآور باشد، نیاز به دانش، درک و استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود دارد. سرمایه‌گذاری فعال برای افراد باتجربه و متخصص در خرید و تحلیل بازار مطلوب‌تر است.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
کدام استراتژی در بورس ۱۴۰۲ بازدهی بیشتری می‌دهد؟

سرمایه‌گذاری غیرفعال یا پسیو (Passive) اما به‌عنوان روشی کاملا مخالف با سرمایه‌گذاری فعال، مطرح می‌شود. در این روش بدون اینکه سرمایه‌گذاران فعالانه کاری انجام دهند. درآمد کسب می‌کنند. برخلاف معامله‌گران فعال که به طور مکرر سود می‌کنند، سرمایه‌گذاران غیرفعال برنامه‌ریزی می‌کنند و برایشان مهم نیست که در یک دوره قابل توجه سود نبرند. این را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت سرمایه‌گذاری فعال و غیرفعال نامید. به عبارتی در سرمایه‌گذاری پسیو، سرمایه‌گذار میلی به خرید و فروش مکرر سهام ندارد و از این‌رو با انجام بررسی‌های اولیه اقدام به خرید سهامی می‌کند که به زعم او نیاز به پایش چندانی ندارد و در بلندمدت می‌تواند ضمن پایداری در جریان نقد عایدی برای سهام از افزایش قیمت مناسبی هم برخوردار باشد. بر این اساس، سرمایه‌گذاری غیرفعال نیازمند مدیریت حداقلی یک سبد است. بر خلاف سرمایه‌گذاری غیرفعال که به افزایش ارزش خالص بدون هیچ گونه تعامل دلالت می‌کند، سرمایه‌گذاری غیرفعال مستلزم رسیدگی و نظارت بر دارایی‌ها است. با این حال، سرمایه‌گذاری غیرفعال نسبت به سرمایه‌گذاری‌های فعال زمان‌برتر است. سرمایه‌گذاری غیرفعال شامل ذهنیت طولانی‌مدت، تصمیم‌گیری قاطع و دستانی سریع و ذهنیتی قوی برای مقاومت در برابر نوسانات بازار است. در نتیجه، این روش می‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه باشد. اما سهامداران در سال جدید کدام استراتژی معاملاتی را برمی‌گزینند؟

۵۵ درصد از تحلیلگران، استراتژی اکتیو یعنی شناسایی مرتب فرصت‌ها را بهترین و پربازده‌ترین استراتژی در سال آینده می‌دانند. سهامداران نیز نظری مشابه کارشناسان دارند و رای ۵۳ درصدی به استراتژی اکتیو برای کسب بازدهی بیشتر در بورس ۱۴۰۲ داده‌اند.

۱۰- کدام تحلیل در سال ۱۴۰۲ برای کسب سود بهتر است؟

سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش سهام از تاکتیک‌های مختلف معاملاتی استفاده می‌کنند. برخی با تحلیل بنیادی و شناسایی فرصت‌ها و ریسک‌های شرکت در فرآیند تولید و فروش اقدام به خرید سهام می‌کنند و برخی نیز از تحلیل نموداری قیمت سهم یا همان تحلیل تکنیکال، سهم مورد نظر برای ورود را انتخاب می‌کنند. اما هستند سرمایه‌گذارانی که تاکتیک‌های دیگری برای دادوستد سهام دارند. برخی تنها اخبار مربوط به شرکت‌ها را دنبال می‌کنند و هستند سهامدارانی که از کانال‌ها یا دیگران سیگنال گرفته و بعد اقدام به خرید یا فروش سهم می‌کنند. هر یک نیز برای انتخاب روش خود دلایلی دارند و ممکن است در مسیر دادوستدها، سود کنند یا با زیان‌های قابل توجهی مواجه شوند. اما در سال جدید کدام روش تحلیلی در بازار سهام پرسودتر خواهد بود؟

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
کدام تحلیل در سال ۱۴۰۲ برای کسب سود بهتر است؟

۷۳ درصد از کارشناسان، تحلیل بنیادی را مناسب‌ترین روش برای کسب سود در سال ۱۴۰۲ دانسته‌ و ۹ درصد نیز تحلیل تکنیکال را برگزیده‌اند. سهامداران نیز بیشتری رای را به تحلیل بنیادی به میزان ۴۸ درصد داده‌اند و پس از آن ۲۱ درصد از تحلیلگران تحلیل بنیادی و ۱۸ درصد موج‌سواری بر اخبار را بهترین روش برای کسب سود در بورس ۱۴۰۲ می‌دانند.

۱۱- مهمترین وظیفه نهاد ناظر در ۱۴۰۲ کدام است؟

نهاد ناظر در بازار سهام چه وظایفی دارد؟ ماموریت سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان ناظر بازار سرمایه، حفظ، تقویت و توسعه بازار سرمایه باثبات، شفاف، منصفانه و کارآ از طریق نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مرتبط، کنترل و مدیریت ریسک فراگیر، انجام پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی، ایجاد زیرساخت‌های مقرراتی و فناوری اطلاعات، ارتقای جایگاه بین‌المللی، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقای سواد مالی است. ۲۱ درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «فردای اقتصاد»، ایجاد زیرساخت‌های حقوقی و مدنی لازم به منظور جلوگیری از مداخلات دولت در سودآوری شرکت‌ها را مهمترین وظیفه نهاد ناظر در ۱۴۰۲ می‌دانند.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
مهمترین وظیفه نهاد ناظر در ۱۴۰۲ کدام است؟

۲۰ درصد از کارشناسان مشارکت‌کننده در این نظرسنجی نیز تغییر بنیادین وضعیت حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها همچون مقررات‌گذاری در حفظ حقوق سهامداران اقلیت و امثال آن را به ناظر بورسی گوشزد می‌کنند.

۳۰ درصد از سهامداران نیز معتقدند ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور جلوگیری از مداخلات دولتی مهمترین وظیفه نهاد ناظر بورس در سال ۱۴۰۲ خواهد بود و ۱۶ درصد نیز خواستار تغییر بنیادین وضعیت حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها شده‌اند.

۱۲- کدام موارد لازم است در اولویت کار قانون‌گذاری در بازار سرمایه قرار گیرد؟

یکی از مهمترین دغدغه‌های ساکنین تالار شیشه‌ای از سهامداران و کارشناسان گرفته تا فعالان شرکت‌ها، قیمت‌گذاری دستوری و انواع دخالت‌های صورت گرفته در مسیر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی است که طی سال‌های گذشته ضربه سنگینی به بازار سرمایه و اقتصاد کشور زده و بسیاری از صنایع را تا مرز ورشستگی پیش برده است. نمونه روشن آن را می‌توان در عملکرد شرکت‌های خودرویی مشاهده کرد که با انواع دخالت و قیمت گذاری دستوری دست و پنجه نرم کرده و ماحصل آن زیان انباشته ۸۰ همتی سه خودروساز بزرگ کشور در سالیان گذشته بوده است. اما تنها خودروسازان نیستند که با انواع اقدامات دستوری، تا مرز ورشستگی پیش رفته‌اند. اغلب صنایع تولیدی داخلی در کشور، با چنین رویکرد سیاستگذاری مواجه بوده و از این رو موضوع حذف کامل اقتصاد دستوری و عدم دخالت در سازوکار بازار و فعالیت شرکت‌ها به سر خط مطالبات بورسی‌ها تبدیل شده است.

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ از دو لنز
کدام موارد لازم است در اولویت کار قانون‌گذاری در بازار سرمایه قرار گیرد؟

۳۳ درصد از تحلیلگران معتقدند حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری باید در اولویت کار قانون‌گذاری در بازار سرمایه قرار گیرد. ۲۵ درصد نیز خواستار عدم دخالت در سازوکار بازار هستند. سهامداران نیز رای حداکثر به حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری به میزان ۵۲ درصد داده‌اند و ۱۸ درصد نیز خواستار عدم دخالت در سازوکار بازار شده‌اند.  

برای دریافت فایل کامل نتایج این نظرسنجی اینجا کلیک کنید

نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ مهمترین وظیفه نهاد ناظر از نظر ۲۳۰ تحلیلگر بورسی

نظرسنجی/ مهمترین اولویت‌های قانون‌گذاری در بورس ۱۴۰۲ از نظر ۲۳۰ تحلیلگر

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار