۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نظرسنجی/ قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲؟

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: نسبت قیمت به درآمد یا P/E نسبتی است که برای ارزیابی قیمت سهام شرکت‌ها استفاده می‌شود. برای محاسبه P/E قیمت فعلی هر سهم شرکت را بر درآمد هر سهم تقسیم می کنند. به لحاظ نظری P/ E یک سهم به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران چند ریال حاضرند به ازای هر ریال سود یک شرکت پرداخت کنند. به عبارت دیگر اگر P/E یک سهم ۲۰ باشد، به‌این معنی است که سرمایه‌گذاران حاضرند ۲۰ ریال برای هر ریال از سود این سهم بپردازند. 
در بیانی ساده، P/E یا نسبت قیمت به درآمد یکی از معیارهای تحلیل بنیادی است که برخی از معامله‌گران بر اساس آن اقدام به خرید و فروش سهام می کنند. البته چون معیارهای دیگری برای ارزش‌گذاری و معامله سهام وجود دارد خیلی اوقات معامله‌گران بی‌توجه به این معیار در سمت خرید و فروش سهامی فعال می‌شوند و به همین خاطر این نسبت تنها عامل تعیین‌کننده در قیمت یک سهم نیست.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار سهام به ۸.۴ مرتبه رسیده است و بر اساس بیست و هفتمین گزارش اجماع، تحلیلگران P/E آینده‌نگر بورس را حدود ۶.۷ مرتبه ارزیابی کرده‌اند. این برآورد در نظرسنجی فردای اقتصاد نیز تا حدودی مشاهده می‌شود.

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «P/E  آینده‌نگر بازار سهام در چه محدوده‌ای خواهد بود؟»؛ ۳۱ درصد از مشارکت‌کنندگان انتظار دارند P/E آینده‌نگر بازار سهام در محدوده ۵ تا ۶ مرتبه قرار گیرد و ۲۹ درصد نیز قیمت به درآمد ۶ تا ۷ مرتبه را محتمل می‌دانند.

نظرسنجی/ قیمت به درآمد پیشروی بورس ۱۴۰۲؟
P/E آینده‌نگر بازار سهام در چه محدوده‌ای خواهد بود؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

سینا حمیدی، کارشناس بازار سرمایه: باتوجه به رشد بازار در فصل زمستان ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد نسبت P/E آینده‌نگر بازار سهام در سال آینده در محدوده ۴ تا ۵ واحد قرار  بگیرد چراکه از یک طرف با وجود اینکه نرخ بهره به سطوح بالایی رسیده اما سهامداران در رشد اخیر چندان وزنی به این متغیر نداده‌اند و از سوی دیگر امکان سیو سود با توجه به رشد قیمت سهام وجود دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که نرخ کامودیتی‌ها و دلار می‌تواند بر این نسبت تاثیر گذاشته و آن را دست‌خوش تغییراتی کند.

عطا شاکری، کارشناس بازار سرمایه: در حال حاضر با توجه به ارزیابی‌ها نسبت P/E آینده نگر در محدوده ۶.۵ واحد است که با توجه سطح تعادلی ۸ واحدی نسبت قیمت به درآمد بازار، به نظر می‌رسد این نسبت در سال ۱۴۰۲ به این محدوده خواهد رسید چراکه افزایش نرخ دلار هنوز به صورت کامل به بازار سهام نرسیده است و در کنار آن ریسک‌های سیستماتیک در کشور به صورت نسبی کاهش یافته است که این موضوع بر بازار سرمایه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار