۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نظرسنجی/ مداخلات دولتی؛ مهمترین نگرانی بورسی‌ها

«فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است.

فردای اقتصاد: بورس ۱۴۰۱ همزمان با تداوم بی‌اعتمادی سهامداران، با چالش‌های مختلفی از قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا محدودیت‌های مربوط به ناترازی انرژی صنایع دست و پنجه نرم کرد. چالش‌های به وجود آمده در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا را شاید بتوان یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های بورسی‌ها در سال گذشته و مهمترین عامل نوسان‌ساز سهام در ماه‌های پایانی سال دانست. در این میان تصمیمات بودجه‌های که خود ردپایی از دخالت‌های دولتی و اقتصاد دستوری در برخی از صنایع در آن مشاهده می‌شود، از دیگر عواملی بود که مورد توجه سهامداران و کارشناسان بورسی قرار گرفت. آن هم در شرایطی که هنوز ترکش‌های بی‌اعتمادی ناشی از حدود ۳ سال رکود سهام و جبران نشدن زیان سهامداران در تالار شیشه‌ای مشاهده می‍‌شد. بورسی‌ها در این سال نیم‌نگاهی هم به تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها داشتند و نوسان قیمت دلار در بازار آزاد را نیز لحظه به لحظه رصد می‌کردند. ناآرامی‌های داخلی و البته نوسانات ارزی نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر روند بازار سهام در سالی که گذشت، بود.

اما سال جدید چگونه خواهد بود؟ «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.

در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده « مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲ کدام است؟»؛ ۲۲ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند مداخلات دولتی در سودآوری بنگاه‌ها مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲ خواهد بود و بی‌اعتمادی سهامداران نیز همچنان یک مانع مهم است. ۱۴ درصد از سهامداران نیز به تشدید مخاصمات ایران با غرب به عنوان یکی از مهمترین تهدیدهای بورس ۱۴۰۲ اشاره دارند و کمترین نگرانی کارشناسان و تحلیلگران بورسی به کاهش سطح عمومی قیمت‌های جهانی از سطوح اسفندماه بازمی‌گردد.

نظرسنجی/ مداخلات دولتی؛ مهمترین نگرانی بورسی‌ها
 مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲ کدام است؟

گزیده‌ای از نظرات کارشناسی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه: تصمیمات اقتصادی دولت برای جبران ناترازی کسری بودجه خود یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای بازار سهام در سال جدید است که با افزایش دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی و دست‌اندازی به سودآوری آنها همراه خواهدبود. از همین رو نهاد ناظر با تلاش در جهت حفظ استقلال بورس باید در راستای مقابله با این موضوع قدم بردارد.

محمدعربلو، کارشناس بازار سرمایه: مهم‌ترین تهدیدهای بورس ۱۴۰۲ را به ترتیب مسائلی از جمله روند سیاستگذاری سیاسی و اقتصادی، بودجه ۱۴۰۲، سیاست‌های پولی و ارزی و... می‌توان که می‌تواند بر روند عملیاتی و مالی شرکت‌ها اثرگذار باشد و سودآوری آن‌ها را با تغییراتی همراه کند. البته فرصت‌ها نیز از دل همین ریسک‌ها ایجاد می‌شود و بسیاری از آن‌ها موجب می‌شود تا شرایط اقتصادی ایجاد شده ناشی از آن، به یک رالی صعودی در بورس منجر شود و سودآوری مناسبی را نصیب سهامداران کند.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار