۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
سبقت نفتی در روز سبز بورس

معاملات امروز بورس تهران نیز پرتقاضا آغاز شد و نماگرهای اصلی سهام با اهرم نفت و اوره صعودی شدند.

فردای اقتصاد: بورس تهران نخستین روز کاری هفته را مثبت آغاز کرد و در نهایت شاخص کل با رشد ۰.۵۳ درصدی خود را به محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد رساند. نماگر هم‌وزن نیز که در ۱۱ روز کاری گذشته به واسطه عملکرد مناسب‌تر سهام ریالی و با ارزش بازار پایین‌تر، توانسته بود شاخص کل را پشت سر بگذارد، امروز ۰.۵۱ درصد افزایش ارتفاع داد و از شاخص کل کمی عقب ماند. در این میان ارزش معاملات خرد با صعودی کم مقدار توانست خود را به سقف تجربه شده در دو ماه اخیر برساند.

نگاه بورسی‌ها به قیمت‌های جهانی

امرو شاهد درخشش صبحگاهی نمادهای پالایشی و پتروشیمی‌های اوره‌ساز بودیم. موضوعی که به بهبود نسبی بازار نفت در هفته گذشته و بازگشت شاخص نفت برنت به کانال ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه بازمی‌گشت. این عامل سبب افزایش تقاضا برای سهام پالایشی بورس تهران شد تا این نمادها صبح امروز بیشترین نقش را در پیشتازی شاخص کل این بازار ایفا کنند.

نفت خام در هفته گذشته عملکردی افزایشی داشت و در مجموع هفته به رشد ۴ درصدی قیمت دست یافت. عربستان سعودی دوشنبه گذشته احتمال کاهش تولید اوپک برای جبران بازگشت نفت ایران به بازار در صورت احیا شدن توافق هسته‌ای را مطرح کرد. هر چند منابع آگاه در اوپک به رویترز گفته‌اند کاهش تولید احتمالی اوپک پلاس ممکن است فوری نباشد و احتمالا با بازگشت ایران به بازارهای جهانی مصادف می‌شود. وزارت نفت عمان هم روز جمعه در توییتی اعلام کرد این کشور از تلاشهای اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازارهای جهانی در مواجهه با نوسانات و چالش‌ها، حمایت می‌کند. در این میان شرکت خدمات میدان نفتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ اوت، چهار حلقه افزایش یافت و به ۶۰۵ حلقه رسید. به این ترتیب شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی در نیمه نخست دادوستدها حدود ۲ درصد فزایش ارتفاع داد اما در نیمه دوم معاملات روزانه بورس تهران، شاهد افزایش تعداد فروشندگان در سهام پالایشی و در نتیجه عقب‌گرد نسبی قیمت‌ها در این صنعت و فاصله گرفتن شاخص کل از سقف روزانه باشیم. در نهایت نیز دادوستدهای روزانه این گروه با میانگین رشد ۱.۶۷ درصدی پایان یافت.

رشد اوره‌ای بورس تهران

امروز در صدر نمادهای اثرگذار بر شاخص کل و البته ۵ نماد با بیشترین خالص ورود سرمایه‌های خرد نام سهام شرکت پتروشیمی پردیس خودنمایی می‌کرد. «شپدیس» در دادوستدای روز شنبه عموما در سقف مجاز روزانه ردوبدل شد و شاهد خالص خرید حدود ۱۶ میلیون تومانی سهامداران خرد بود. دلیل تقاضای مناسب برای خرید سهام این پتروشیمی اوره‌ساز اما جهش حدود ۲۰ درصدی قیمت جهانی اوره در دادوستدهای روز جمعه بود. با افزیش قیمت گاز طبیعی اروپا به رکورد ۱۰۰ دلار در هر میلیون بی تی یو، کود نیتروژنه اروپایی برای تولیدکنندگان اروپایی گران تمام شده و تعداد زیادی از این کارخانه‌های در حال تعطیلی هستند. موضوعی که به نفع تولیدکنندگان جهانی اوره تمام می‌شود و خود را در معاملات جمعه این کالا نشان داد. اوره فوب خلیج‌فارس روز گذشته با رشد قیمت حدود ۲۰ درصدی به ۷۶۰ دلار در هر تن رسید. این موضوع سبب شده تا پتروشیمی اوره‌ساز پردیس امروز در کانون توجه سهامداران جای گیرد.

«شپدیس» در چهارمین نظرسجی «فردای اقتصاد» که با مشارکت ۸۵ مدیر دارایی برگزار شد نیز رتبه ششم سهامی که به اعتقاد مدیران بورسی طی ۶ ماه آینده می‌تواند بیشترین بازدهی را از آن سهامداران خود کنند، جای داشت. در این خصوص بخوانید: سهام پیشنهادی مدیران دارایی

ارزش معاملات در قله دو ماهه

ارزش معاملات خرد سهام در مجموع دادوستدهای امروز برای دومین روز متوالی از ۴هزار میلیارد تومان فراتر رفت که بیشترین دادوستد سهام از ۴ تیرماه به شمار می‌رفت. این مهم از آنجا حائز اهمیت است که به طور کلی بورسی‌ها رونق بازار سهام را در افزاش حجم دادوستدها می‌بینند و به سبب افت محسوس این متغیر طی ماه‌های اخیر، حالا مز ۴میلیارد تومان، مرزی روانی و حساس برای بازار و سهامداران تلقی می‌شود که سیگنال روند افزایشی به بورسی‌ها می‌دهد.

دو نیمه متفاوت برای حقیقی‌ها

سهامداران خرد که در نیمه نخست معاملات روز جاری خریدار بودند، در نیمه دوم به زمین فروش رفتند و در نهایت شاهد خروج بیش از ۱۵۰ میلیارد توما سرمایه‌ای حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم. این خروج سرمایه پس از دو روز ورود پول حقیقی به میزان ۱۴۰ میلیارد تومان رقم خورد. در صدر صنایع بورسی، پالایشی‌ها قرار داشتند که با خالص خرید ۳۶.۱ میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شدند و پس از آن فلزی‌ها شاهد ورود پول حدود ۲۱ میلیارد تومانی حقیقی‌ها بودند. در میان شرکت‌ها نیز نام دو نماد «فولاد» و «شپدیس» به چشم می‌خورد. در مجموع امروز ۲۲ صنعت خالص مثبت خرید از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. در آنسوی بازار ۱۷ گروه در لیست خروج این دسته از بازیگران بورسی جای گرفتند که گروه اطلاعات و ارتباطات با محوریت «های وب» و خالص فروش حدود ۴۰ میلیارد تومان در صدر این لیست جای داشت.

فراکاب‌ها همچنان سبزپوش

فراکاب‌ها شامل چهار نماد «بورس»، «فرابورس»، «کالا» و «انرژی» صبح امروز مورد توجه سهامداران قرار داشتند اما در ادامه برخی از این نمادها نیز با فروش فروش مواجه و حتی برخی به محدوده منفی لغزیدند. برداشتی تائید نشده میان برخی از فعالان بازار وجود دارد که هر زمانی فراکاب‌ها مورد توجه بازار می‌گیرند می‌توان انتظار بازگشت و رشد قیمت سهام را داشت.

استقلال صف فروش شد

نماد تازه‌وارد «استقلال» نیز امروز در اولین روز پس از بازگشایی نماد، به صف فروش رفت و در پایان دادوستدها حدود ۱۳ میلیون سهم این باشگاه در کف مجاز قیمتی در انتظار فروش ناکام ماند. روز چهارشنبه پس از گذشته ۵ ماه از پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، نماد باشگاه استقلال در فرابورس بازگشایی شد و با رشد ۳۰۵ درصدی نسبت به قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) و افزایش ۳۹.۲ درصدی نسبت به قیمت پذیره‌نویسی (۲۹۱ تومان)، ۴۰۵ تومان قیمت خورد تا این باشگاه به جمع فرابورسی‌ها اضافه شود.

Etfهای دولتی در کانون توجه

امروز معاملات دو etf دولتی نیز هم از نظر رشد قیمتی و هم ورود پول جالب توجه بود. به این ترتیب ارزش تابلو دو صندوق پالایش و دارا یکم برای چندمین روز متوالی افزایش یافت. در حال حاضر فاصله دارایکم با nav به ۳۳ درصد و برای پالایش به ۳۰ درصد رسیده است.

نمای پایانی بازار سهام (۵ شهریور ۱۴۰۱)

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار