۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
پیش‌بینی مدیران بورسی از آینده سهام

ریزش چندروزه قیمت‌ سهام در اواسط اردیبهشت‌ماه هر چند متوقف شد اما حالا خیلی‌ها نگران روند آتی بورس بوده و با احتیاط به دادوستد می‌پردازند. سهامداران حرفه‌ای چقدر نگرانند؟ احتمال تکرار ریزش‌های شدید وجود دارد؟ چه میزان بازدهی در انتظار بورس ۱۴۰۲ است؟ فاطمه اسماعیلی پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: نتایج جدیدترین نظرسـنجی «شـاخص اطمینان بورسان» با مشارکت ۴۲ مدیر دارایی و متوسط سهام تحت مدیریت ۲.۱ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد این شاخص هر چند مجددا به زیر ۶۰ نزول کرده اما قرار گرفتن آن در سطح ۵۹.۵ حاکی از آن است که حدود بیش از نیمی از مشارکت‌کنندگان هنوز انتظار دارند بازده یک ساله بورس بیشتر از تورم باشد. همچنین اکثر مدیران دارایی شرکت‌کننده در این نظرسنجی بر این باورند که قیمت سـهام نزدیک یا کمتر از ارزش ذاتی خود است. از این رو شـاخص ارزندگـی در نظرسنجی اردیبهشت‌ماه در محدوده ۹۰.۲ قرار گرفته است. 

روش محاسبه شاخص‌ها

شاخص اطمینان (Confidence Index): برای محاسبه این شاخص، پیش‌بینی بازده یک‌ساله بورس با پیش‌بینی مدیران از تورم مقایسه می‌شود. این شاخص نسبت افرادی است که انتظار بازدهی بیش از تورم دارند به کل افراد مشارکت‌کننده. عدد ۱۰۰ به معنای آن است که همه مدیران دارایی انتظار سودآوری یک‌ساله بیش از تورم دارند و با «اطمینان» در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شاخص ارزندگی (Valuation Index): مدیران دارایی قیمت روز سهام را خیلی بالاتر یا خیلی پایین‌تر یا نزدیک به ارزش ذاتی ارزیابی می‌کنند. این شاخص، نسبت مدیرانی است که قیمت روز سهام را خیلی پایین‌تر یا نزدیک به ارزش ذاتی پیش‌بینی کرده‌اند به کل مشارکت‌کنندگان.

شاخص فرصت خرید (Buy-On-Dips Index): از مدیران پرسیده شده اگر بورس فردا ۳ درصد بریزد، پس‌فردا چه وضعی خواهد داشت؟ (بالا می‌رود؛ پایین می‌آید؛ همان‌جا می‌ماند). این شاخص نسبت افرادی که انتظار دارند بعد از ریزش، قیمت‌ها بالا رود را به مجموع سه گزینه یادشده محاسبه می‌کند. طبعا افردای که انتظار رشد پس از ریزش ناگهانی دارند، اصلاح قیمتی را «فرصت خرید» برای خود می‌دانند و عدد شاخص بیانگر درصد این گروه از کل مشارکت‌کنندگان است.

شاخص احتمال سقوط آزاد (Crash Index): مدیران احتمال آنکه در ۶ ماه آینده ریزشی مشابه دی ۱۳۹۲ یا مرداد ۱۳۹۹ را برآورد کرده‌اند. این شاخص، نسبت مدیرانی است که احتمال این ریزش را بیش از ۱۰ درصد ارزیابی کرده‌اند به کل مشارکت‌کنندگان.

گزارش کامل از جزئیات نتایج هشتمن نظرسنجی شاخص اطمینان بورسان:

پیش بینی ۴۲ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    جالبه،نظر کسایی ملاک شده که خودشون از این بازار نفع میبرن و یک دیدگاه بی طرف نیست.من سوالم اینکه p/e کل بازار در شاخص ۳ میلیون واحد رو چه عددی خواهد بود؟
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      بستگی به گژارش شرکتها و عملکرد انها داره

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار