۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
پایان بحران در روسیه؟

رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند با پایان پیشروی گروه واگنر به سوی مسکو و توافق میان رهبر آنها با الکساندر لوکاشنکو، اکنون یوگنی پریگوژین راهی بلاروس خواهد شد و نیروهای واگنر که روز گذشته از سوی کرملین به خیانت و سرکشی متهم شده بودند، مصون خواهند ماند.

فردای اقتصاد: یوگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای «واگنر»، شامگاه شنبه اعلام کرد که پیشروی نیروهای تحت فرمان خود به سوی مسکو را «متوقف کرده است».

او در یک پیام صوتی اظهار داشت که «برای جلوگیری از خونریزی در روسیه» این تصمیم را گرفته است. رئیس گروه شبه نظامی واگنر، اما در این پیام به مذاکرۀ با رییس‌جمهوری بلاروس اشاره نکرده است.

رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند با پایان پیشروی گروه واگنر به سوی مسکو و توافق میان رهبر آنها با الکساندر لوکاشنکو، اکنون یوگنی پریگوژین راهی بلاروس خواهد شد و نیروهای واگنر که روز گذشته از سوی کرملین به خیانت و سرکشی متهم شده بودند، مصون خواهند ماند.

پیشتر، دفتر ریاست‌جمهوری بلاروس مدعی شده بود که یوگنی پریگوژین، پیشنهاد «توقف حرکت افراد خود در خاک روسیه» و همچنین «برداشتن گام‌های بیشتر در راستای تنش‌زدایی» را «پذیرفته است».

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه دفتر الکساندر لوکاشنکو، افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی بامداد شنبه با لوکاشنکو موافقت کرده بود که رئیس‌جمهور بلاروس با یوگنی پریگوژین وارد مذاکره شود.

براساس بیانیه دفتر لوکاشنکو، مذاکرات میان وی با فرمانده «واگنر» در طول روز شنبه در جریان بود و طرفین در این باره اتفاق نظر داشتند که «خون و خونریزی در خاک روسیه امری «غیرقابل قبول است». کرملین هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

الکساندر لوکاشنکو از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در کنار ولادیمیر پوتین و کرملین ایستاده و کشورش نیز براساس توافقی که در مسکو امضا شد، به انبار زرادخانه بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه تبدیل شده است.

نقل و انتقال محموله‌های اولیه از این نوع سلاح از هفته گذشته از خاک روسیه به سوی بلاروس آغاز شده و قرار است تا چند ماه دیگر تکمیل شود.

فرانک گاردنر، گزارشگر سیاسی-امنیتی در همین باره گفت که تصمیم پریگوژین برای متوقف کردن حرکت نیروهایش به سمت مسکو می‌تواند نشان از این باشد که فعلا بازی یک بر صفر به نفع پوتین شده است.

گاردنر اضافه کرد که به نظر می‌رسد یوگنی پریگوژین انتظار داشت طی ۲۴ ساعت گذشته مردم روسیه مخالف کرملین به او بیپوندند اما چنین نشد و این می‌تواند او را ناچار به پذیرفتن پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس شود.

با این حال گزارشگر امنیتی بی‌بی‌سی معتقد است آنچه روی داده چیزی نیست که «ولادیمیر پوتین از آن بگذرد».

بنابراین تصور این که این اختلاف برطرف شده و همه چیز میان واگنر و کرملین به حالت عادی باز خواهد گشت، غیرقابل تصور است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
حرکت گروه واگنر به سمت مسکو
شبه کودتا در روسیه؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار