۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
خلاهای برنامه هفتم در حوزه بهداشت

فاطمه محمدبیگی: متاسفانه هیچ بندی در سند سلامت لایحه برنامه‌هفتم در حوزه جمعیت دیده نمی‌شود.

فردای اقتصاد: فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و تحکیم خانواده مجلس با بیان اینکه تاخیر دولت در ارائه لایحه، به مجلس آسیب زد و عملا فرصت کمی برای بررسی لایحه داریم از درمان‌محور بودن این لایحه خبرداد و از بی‌توجهی سند سلامت برنامه‌هفتم، نسبت به موضوع جمعیت انتقاد کرد.
او با بیان اینکه متاسفانه هیچ بندی در سند سلامت لایحه برنامه‌هفتم در حوزه جمعیت دیده نمی‌شود گفت: مگر می‌شود از فاکتورهای قانون جمعیت که ۶۰ درصد موارد ۷۳گانه آن در بند سلامت می‌گنجد؛ چیزی در لایحه برنامه‌هفتم نباشد. دقیقا سال‌های برنامه هفتم منطبق بر سال‌های پایانی پنجره جمعیتی کشور است؛ نمی‌شود که شاخص‌های افزایش جمعیت مانند افزایش میزان زایمان طبیعی، کاهش میزان سزارین سالانه، برنامه‌هایی برای نرخ باروری بالاتر از۵/۲ فرزند، برنامه‌هایی برای اصلاح ساختار قامتی کودکان و نوجوانان و مباحث بهداشت‌محور جلوگیری از بار مالی بیماری‌ها در برنامه هفتم توسعه وجود نداشته باشد.

به گفته وی، موضوع سلامت روان در لایحه برنامه هفتم لحاظ نشده بود که درکمیسیون بهداشت درمان مجلس به لایحه الحاق شد. همچنین طب سنتی در برنامه هفتم مغفول است و فقط یک بند در خصوص طب سنتی بود که در کارگروه سلامت مجلس به آن پرداخته شد. محمدبیگی تصریح کرد: با آنکه تا سال ۲۰۵۰ خدمات بهداشت و درمان در دنیا به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد اما در لایحه برنامه‌هفتم به پرونده بهداشت الکترونیک و تنظیم‌گری اپراتورها توجه نشده بود که در کمیسیون‌ اصلاح شد. در حوزه مسائل پزشکان و توریسم سلامت مسائل اندکی ارائه شده بود که در کمیسیون بند توریسم سلامت را ارتقاء دادیم. با اصلاحات انجام شده درکمیسیون لایحه قابل قبول شده است ولی انتظار داشتیم دولت لایحه قابل قبول ارائه می‌کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار