۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
پوتین، رسما چهار استان اوکراین را ضمیمه خاک روسیه کرد
عکس: رویترز

رئیس جمهور روسیه در مراسم الحاق چهار استان شرقی اوکراین به خاک روسیه، آن را نتیجه انتخاب مردم این مناطق دانست.

فردای اقتصاد: رئیس جمهور روسیه در مراسم ویژه الحاق چهار استان شرقی اوکراین به خاک روسیه، ضمن حمایت از این رخداد آن را نتیجه انتخاب مردم این مناطق دانست.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان مراسم ویژه امضای رسمی اسناد پیوستن چهار منطقه "دونتسک"،"لوهانسک"، "زاپوریژیا" و "خرسون" به خاک روسیه در محل تالار سنت «جورج» کاخ کرملین به ایراد سخنرانی پرداخت.
پوتین در این سخنرانی با تاکید بر اینکه این مناطق حالا سرنوشتی مشترک با روسیه دارند، از حکومت اوکراین خواست سریعا آتش‌بس برقرار کرده و به مذاکرات بپیوندد.
رئیس جمهور روسیه در این سخنرانی با تاکید بر اینکه مردم جمهوری خلق دونتسک، جمهوری خلق لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا برای همیشه شهروندان روسیه شده‌اند افزود: «ما با هر ابزاری که در اختیار داریم از سرزمینمان محافظت خواهیم کرد.»
به گفته پوتین غرب صرفا روسیه را به عنوان یک مستعمره و روس‌ها را به عنوان برده می‌بیند و مساله مهم از نظر غربی‌ها این است که استقلال همه کشورها تسلیم آمریکا شود.
رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه غرب همه کار می‌کند تا نظام نواستعماری را حفظ کند، ادامه داد:« وعده غربی‌ها برای عدم گسترش ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) به سمت شرق در نهایت یک فریب کثیف از آب در آمد.
پوتین روسیه را تمدنی بزرگ که به اندازه یک هزاره عمر دارد، توصیف کرد.
رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «این غربی‌ها بودند که اصل تجاوزناپذیری مرزها را زیر پا گذاشتند و حالا می‌خواهند درباره اینکه چه کسی حق تعیین سرنوشت خودش را داشته و چه کسی شایستگی ندارد تصمیم بگیرند.»
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، غرب هیچ گونه حق اخلاقی برای اینکه که درباره دموکراسی صحبت کند، ندارد.
او ادامه داد: «ما اکنون شاهد گسترش روس‌هراسی توسط غرب در سراسر جهان همزمان با تلاش‌های غربی‌ها برای پیشبرد فرهنگ نئولیبرالی به عنوان یک الگو هستیم.»
او اضافه کرد: «روس هراسی غربی، چیزی جز نژادپرستی نیست.»
رئیس جمهور روسیه گفت: «نظم جهانی غربی یک نظم آزاد نیست، بلکه یک نظم ریاکارانه و سرشار از دروغ است.»
او ادامه داد:‌ «آمریکا عملا آلمان، کره جنوبی و ژاپن را در اشغال خود دارد اما با آنها از برابری حرف می‌زند.»
پوتین اضافه کرد: «شیوه "همکاری" رهبران اروپایی و غربی با آمریکا در اصل چیزی جز خیانت به مردم خودشان نیست.»
پوتین درخصوص فریبکاری‌ و تزویر غربی‌ها در خصوص مسأله صادرات مواد غذایی نیز تصریح کرد: «مواد غذایی از اوکراین عمدتاً به اروپا می‌رود و فقط پنج درصد نصیب فقیرترین کشورها می‌شود. این یک فریب است.»
پوتین در خصوص اقدامات خرابکارانه اخیر در خطوط انتقال گاز نورد استریم هم گفت: «آمریکا عملاً شروع به تخریب ساختار انرژی اروپا کرده‌است. تحریم‌ها برای آنگلوساکسون‌ها کافی نبوده، بنابراین آنها رو به کارهای انحرافی آورده‌اند.»
به گفته رئیس جمهور روسیه، دکترین‌های نظامی آمریکا و ناتو صرفاً بر اساس سلطه و فریبکاری در مورد مساله "مهار" است. او به کنایه گفت، در حالی که واشنگتن دارد روسیه، چین و ایران را "مهار" می‌کند، سایر کشورها و متحدان فعلی آمریکا نفرات بعدی این صف هستند.
پوتین با کنایه به وضعیت دلار آمریکا اشاره کرد و گفت:« شما نمی‌توانید مردم را با کاغذ تغذیه کنید، بلکه به غذا نیاز دارید.»
او ادامه داد: «آمریکا اولین کشور جهان بود که از تسلیحات هسته‌ای استفاده و سابقه را در این زمینه ایجاد کرد.»
رئیس جمهور روسیه کسانی را که حاضر به زندگی بر اساس قوانین آمریکا هستند، "مازوخیست‌های سیاسی" و پیروان "روابط سیاسی غیر سنتی" خواند.
او گفت: «ما در آمریکا افرادی که با ما هم‌فکر هستند، داریم.»
رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه جهان در حال ورود به دوران تغییر شکل‌های انقلابی است، ادامه داد: «کسی‌ نمی‌تواند فرهنگ ما را از تاریخ پاک کند. این مبارزه بر سر یک روسیه تاریخی بزرگ است.»
رئیس جمهور روسیه در خاتمه این سخنرانی خود تمامی اسناد برای پیوستن رسمی مناطق "دونتسک"، "لوهانسک"، "زاپوریژیا" و "خرسون"به خاک کشورش را امضا کرد.

واکنش آمریکا

یک روز پیش از الحاق رسمی چهار استان شرقی اوکراین به روسیه، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی گفت که کشورش هرگز نتایج همه ‌پرسی‌ها در مناطق اشغالی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.
رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد که واشینگتن تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در صورت الحاق مناطق شرقی و جنوبی اوکراین به خاک خود اعمال خواهد کرد.
بایدن در گفت‌وگو با سران جزایر اقیانوس آرام، همه پرسی‌هایی را که نیروهای طرفدار روسیه در مناطق اوکراین برگزار کردند، تقلبی خواند و گفت که نتایج این همه‌پرسی ساخته و پرداخته مسکو است.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهار داشت: «من می‌خواهم در این مورد کاملاً واضح بگویم، ایالات متحده هرگز، هرگز، هرگز ادعاهای روسیه در مورد قلمرو حاکمیت اراضی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.»
جو بایدن همچنین گفت که «حمله روسیه به اوکراین در راستای جاه‌طلبی‌های امپریالیستی، نقض آشکار و فاحش منشور سازمان ملل و اصول اساسی حاکمیت و تمامیت ارضی است.»
روسیه و مقامات محلی این چهار استان شرقی که از سوی مسکو منصوب شده‌اند، می‌گویند که نتایج همه‌پرسی اخیر در مناطق اشغالی اوکراین مشروعیت دارد و نشانه حمایت افکار عمومی از الحاق این مناطق به خاک روسیه است.
با الحاق چهار منطقه اوکراین، شامل استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا که حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند، مسکو می‌تواند تلاش‌های نظامی برای بازپس‌گیری این مناطق را حمله به خاک روسیه اعلام کند.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
سکانس جدید تنش روسیه و اروپا
پایان همه‌پرسی الحاق به روسیه در چهار استان شرقی اوکراین

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار