۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
مسابقه قیمت مسکن در کلانشهرها
نمودار رشد قیمت مسکن

متوسط قیمت مسکن در تهران از سال ۸۹ تا تابستان ۱۴۰۰ بیش از ۲۱ برابر شده است؛ بیش از هر کلانشهر دیگری و حدود ۲ برابر تورم.

فردای اقتصاد: مسکن در کلان شهر تهران طی دهه اخیر با اختلاف زیادی نسبت به دیگر کلان شهرها بیشترین رشد قیمت را داشته است.

به گزارش فردای اقتصاد، بررسی داده‌های وزارت راه و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که طی حدود ۱۱ سال قیمت مسکن در تهران بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش داشته و ۲۱ برابر شده است. این در حالی است که تبریز به عنوان دومین شهری که بعد از پایتخت بیشترین رشد قیمت مسکن را داشته میزان تورم ملک ۱۶۶۰ درصد بوده است.  کرج، به عنوان نزدیک‌ترین کلانشهر به تهران طی ۱۱ سال اخیر رشد قیمت حدود ۱۶۲۰ درصدی را به ثبت رسانده است. 

سه شهری هم که کمترین رشد قیمت مسکن را تجربه کرده‌اند، مشهد، رشت و اهواز هستند. قیمت مسکن در مشهد و قیمت مسکن رشت بین سال‌های ۸۹ تا تابستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۴ برابر شده است. این رشد قیمت مسکن در اهواز نزدیک به ۱۶ برابر بوده است.

مسکن چند برابر تورم رشد کرد؟

نکته جالب توجه این است که طی این مدت تورم ۸۸۰ درصد بوده و قیمت مسکن در تمام کلانشهرهای مورد بررسی بیش از تورم رشد کرده است. در تهران با بیش از ۲۰۰۰ درصد رشد قیمت مسکن، هزینه واقعی خرید خانه(قیمت مسکن منهای تورم کل) حدودا ۲.۲ برابر شده است. این رشد چشم‌گیر قیمت نتیجه هجوم پول‌ها از ترس تورم به سمت دارایی‌هایی مثل مسکن بوده است. (بخوانید: تورم خوارها چرا نگرانند؟

به این ترتیب در حالی متوسط تورم (یا همان رشد درآمدها) سالانه حدود ۲۳ درصد بوده که در تمام کلانشهرها سالانه قیمت مسکن بیش از این میزان رشد کرده است. به عبارتی دیگر طی دهه گذشته خرید مسکن در مشهد سالانه ۴ درصد سود واقعی (میزان رشد سالانه قیمت مسکن منهای تورم کل) و در تهران ۹ درصد سود واقعی یعنی بیش از دو برابر مشهد داشته است.

اختلاف رشد قیمت مسکن بین تهران و مشهد قابل توجه است و به این معنا است که مثلا اگر سال ۸۹ فردی خانه‌ای ۱۰۰ میلیون تومانی در مشهد می‌خرید ارزش آن در تابستان پارسال احتمالا حدود یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان بود. اما اگر همین سرمایه‌گذاری را در بازار مسکن تهران انجام می‌داد احتمالا ارزش آن خانه در تابستان سال گذشته بیش از ۲.۱ میلیارد تومان بوده است. 

بازدهی قیمت مسکن
بازدهی قیمت مسکن

پیش‌تر فردای اقتصاد به بررسی روند قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران در بازه زمانی زمستان ۸۹ تا بهار ۱۴۰۱ پرداخته بود. برای خواندن این گزارش کلیک کنید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار