۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
تورم مسکن ادامه‌دار خواهد بود؟

شمارش معکوس امروز به بررسی حال و هوای بازار مسکن و نحوه تاثیر تورم قیمت ملک و اجاره‌بها بر روند بازار سهام اختصاص داشت.

فردای اقتصاد: برنامه شمارش معکوس ۱۵ مرداد با همراهی مهدی بهداد، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی تورم بازار مسکن در تیر ماه ۱۴۰۱ پرداخت. در ابتدای برنامه مهم‌ترین نکات گزارش تورم مسکن در چهارمین ماه سال مورد بررسی قرار گرفت. این کارشناس مسائل اقتصادی افزایش ۸.۳ درصدی قیمت مسکن در اولین ماه تابستان را نشان‌دهنده انتظارات تورمی در رفتار فعالان این بازار دانسته و خاطر نشان کرد هرچند که تعداد معاملات نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش ۱۰۳ درصدی داشته و به نظر می‌رسد در این ماه این کاهش نسبی حجم معاملات ناشی از کمبود عرضه‌ها در این بازار بوده است.

از جمله دیگر مواردی که در گفتگو با کارشناس برنامه مورد بحث قرار گرفت نحوه تاثیر تورم مسکن و اجاره‌بها بر بازار سهام بود. بهداد اعتقاد داشت رفتار حقوقی‌ها در بورس ایران نشان‌دهنده تغییر سلیقه سرمایه‌گذاران و همچنین انتقال سرمایه‌ها از بورس جهت مصرف و  پوشش هزینه‌هایی نظیر ودیعه مسکن و سایر ملزومات زندگی است. وی در نهایت به این سوال که آیا طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند سمت عرضه را به صورت معناداری متحول کند و آیا این تحول در روند بازار تاثیر دارد؟ پاسخ داد.

آخرین تحولات آماری بازار مسکن در تیر ۱۴۰۱

مرکز آمار ایران گزارش بازار مسکن شهر تهران را برای تیرماه ۱۴۰۱ منتشر کرد. طبق این گزارش در تیر قیمت مسکن تهران جهش ۸.۳ درصدی را تجربه کرده است. بنا بر این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع خانه‌های معامله‌شده در پایتخت طی ماه گذشته به مرز ۴۵ میلیون تومانی و قیمت دلاری متری ۱۴۰۰ دلار رسیده که بسیار بالاتر از قیمت تاریخی است. نکته مهم دیگر اما افت سنگین تعداد معاملات مسکن در تهران است. به طوری که طبق داده‌های مرکز آمار، بازار مسکن در تیرماه شاهد افت ۴۰ درصدی تعداد معاملات املاک و رسیدن آن به حدود ۸۷۰۰ واحد مسکونی بوده است. به نظر می‌رسد بازار مسکن روند تازه‌ای را متفاوت از روند تاریخی خود در پیش گرفته است و شاهد افزایش قیمت دائمی در این بازار هستیم که بارزترین دلیل آن انتظارات تورمی است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بازار مسکن را سپر امنی برای در امان ماندن از تورم می‌دانند.

مهدی بهداد، کارشناس اقتصادی در این خصوص عنوان کرد:  اگر چه تعداد معاملات نسبت به خرداد کاهش ۲۵ درصدی را ثبت کرده است، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و ۱۰۳ درصد رشد را تجربه کرده است؛ به نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل افت نسبی معاملات کاهش عرضه‌ها در این بازار بوده است.

وی افزود: نکته‌ مهم دیگری که در گزارش تیرماه به چشم می‌خورد رشد بیش‌تر قیمت مسکن در مناطق ارزان قیمت است؛ به عنوان نمونه رشد قیمت در منطقه یک تهران، ۱۸ درصد بوده این در حالی است که در منطقه ۱۸ که نازل‌ترین قیمت‌ها را در بین مناطق مختلف تهران دارد، مسکن جهش قیمت ۵۴ درصدی را به ثبت رسانده است و این روند از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ادامه‌دار بوده است.

رابطه بین خروج نقدینگی از بازار سهام و تحولات بازار مسکن

مهدی بهداد در رابطه با خروج پول‌ها از بورس و رابطه آن با افزایش تحرکات در بازار مسکن بیان کرد: رفتار خانوارها به گونه‌ای است که درآمد ماهیانه خود را صرف تامین نیازهای اولیه می‌کنند. با توجه به تورم فزاینده‌ای که کشور با آن روبرو است، درآمدها به سمت تامین کالاهای اساسی حرکت می‌کند. نکته مهمی که در رفتارهای اخیر حقیقی‌ها در بازار سرمایه به چشم می‌خورد این است که بخشی از فروش‌ سهام برای تامین ودیعه در بازار اجاره اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد تورم از این جهت بر علیه بازار سهام است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به چشم‌انداز مثبت بازار مسکن و ادامه روند صعودی متغیرهای پولی با فرض تورم ۴۰ درصدی برای مسکن در سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد مسکن نیمی از مسیر را طی کرده است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به انتظارات تورمی بالا در جامعه سرمایه‌گذاران همچنان مسکن را به عنوان یک سپر تورمی در نظر می‌گیرند.

تاثیر مذاکرات برجامی بر بازار مسکن

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه اخبار مثبت برجامی در روزهای اخیر و تاثیر آن بر روند معاملاتی بازار مسکن خاطرنشان کرد: هرچند که اخبار  مثبتی در این روزها از احتمال احیای برجام به گوش می‌رسد و به نظر می‌آید بیشتر از هر زمان دیگری به احیای برجام نزدیک شده‌ایم؛ اما با توجه به تجربه تاریخی از اخبار مذاکرات وین نمی‌توان با قطعیت درباره آن اظهار نظر کرد و باید منتظر اخبار قطعی باشیم.

وی ادامه داد: بازار مسکن مانند سایر بازارها نمی‌تواند در یک مقطع مشخص افزایش قیمتی مداوم داشته باشد و با توجه به توضیحات قبلی به نظر می‌رسد با برجام با بدون آن، بازار مسکن نیمی از مسیر تورم مورد انتظار در سال جدید را طی کرده است.

بهداد تاکید کرد: با توجه به افزایش بهای تمام شده مسکن، کاهش قیمت و حتی ثبات آن در واحدهای تازه وارد به این بازار دور از انتظار است، البته لازم به ذکر است که این افزایش‌ قیمت نجومی نخواهد بود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد احیای برجام با توجه به فروکش کردن انتظارات تورمی به دنبال وقوع آن، بر تعداد معاملات در این بازار اثرگذار باشد و شاهد روندی نزولی در تعداد معاملات مسکن باشیم.

تحولات طرف عرضه در بازار مسکن

مهدی بهداد کارشناس مسائل اقتصادی درباره آخرین تحولات طرف عرضه در بازار مسکن بیان کرد: آمار و اطلاعات رسمی در بازار مصالح ساختمانی از افزایش قیمت نسبی در این بازار خبر می‌دهد؛ طبق آمار سازمان نظام مهندسی شهر تهران، افزایش هزینه ساخت مسکن بالغ بر ۵۰ درصد بوده است و افزایش قیمت مصالح در بورس کالا اثرات خود را در هزینه ساخت مسکن منعکس کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن و اثرات آن بر این بازار تاکید کرد: به نظر می‌رسد تامین مالی این پروژه با مشکل روبرو است و مسیر پر پیچ و خمی را برای به ثمر نشستن پیش رو دارد؛ اما قطعا به سرانجام رسیدن آن به خانه‌دار شدن گروه‌های درآمدی پایین و کنترل تورم در این بازار کمک شایانی می‌نماید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار