۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
 افزایش قاچاق مواد مخدر افغانستان از این مسیر جدید

هرمزگان معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: قاچاق مواد مخدر از خاک کشور ایران به واسطه تولید در افغانستان و مصرف آن در کشورهای اروپایی افزایش یافته است و علت آن هم فعال شدن مسیر جنوبی از کشور افغانستان است.

ایسنا:هرمزگان معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: قاچاق مواد مخدر از خاک کشور ایران به واسطه تولید در افغانستان و مصرف آن در کشورهای اروپایی افزایش یافته است و علت آن هم فعال شدن مسیر جنوبی از کشور افغانستان است که از این طریق مواد مخدر از دریای عمان به خلیج فارس منتقل و وارد مرزهای خاکی کشور از جمله استان هرمزگان می‌شود.

سردار محمد مسعود زاهدیان دوم آذرماه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان در بندرعباس، مواد مخدر را عامل بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله طلاق، افزایش گودکان کار و … دانست و افزود: استان هرمزگان در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و یکی از سه استان اصلی کاشف مواد مخدر در کشور است.

وی گفت: قاچاق مواد مخدر از خاک کشور ایران به واسطه تولید در افغانستان و مصرف آن در کشورهای اروپایی افزایش یافته است و علت آن هم فعال شدن مسیر جنوبی از کشور افغانستان است که از این طریق مواد مخدر از دریای عمان به خلیج فارس منتقل و وارد مرزهای خاکی از جمله استان هرمزگان می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل، کشاورزان افغانستان کشت خشخاش و تولید مواد مخدر را به عنوان پایه اقتصادی خود می‌دانند و با توجه به مشکلات اقتصادی مردم این کشور و ناتوانی جامعه جهانی در برطرف کردن این مشکلات، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان بدون وقفه ادامه دارد.

سردار زاهدیان افزود: در سال ۲۰۲۲، ۲۲۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی افغانستان زیر کشت خشخاش بوده است و ۷۶ درصد این کشت نیز در استان‌هایی است که نزدیک مرزهای کشور ما قرار دارند.

وی افزایش قیمت مواد مخدر و حاشیه سود بالای آن را عامل ایجاد انگیزه در کشور افغانستان دانست و عنوان کرد: تغییر در نوع بذر، آبیاری، نوع کود دهی و برداشت دو و سه فصله نیز باعث افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان شده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: تولید ماده مخدر شیشه در افغانستان مشکل دیگری است که به مرزهای کشور ما قاچاق می‌شود و همین موضوع باعث افزایش ۱۷ درصدی کشفیات شیشه در کشور شده است.

سردار زاهدیان بیان کرد: برای تقویت استان هرمزگان در مقابله با قاچاق مواد مخدر، در نشست امروز طرح‌ها و برنامه‌های استان مورد بررسی قرار گرفت تا این طرح‌ها در بودجه‌ها مد نظر قرار بگیرد و نسبت به تامین نیازهای دریابانی، نیروی انتظامی، سیستم اطلاعاتی و سپاه پاسداران اقدام و خلاء‌های موجود را تکمیل کنیم.

وی از مسئولان مقابله با مواد مخدر هرمزگان خواست در قالب یک طرح برنامه‌ای سه ساله در حوزه مقابله با مود مخدر تدوین کنند.

تلاش برای شناسایی و توقیف اموال قاچاقچیان مواد مخدر، پاکسازی اطراف مدارس از معتادان متجاهر، تهیه یک طرح در خصوص مقابله با خرده فروشان و مجازات‌های جایگزین و تربیت سگ‌های موادیاب ویژه شرایط آب و هوایی هرمزگان از دیگر موارد مطرح شده توسط معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم در این جلسه گفت: بعد مسافت ۷۵۰ کیلومتری شمال تا جنوب هرمزگان و خورها و مرز گسترده دریایی برای انتقال مواد مخدر از خلاء‌هایی است که باید مد نظر گرفته شود.

احسان کامرانی افزود: برخی مشکلات از جمله مجوزها و تامین اعتبارات برای مقابله با مواد مخدر نیازمند همکاری مسئولان در تهران است و با توجه به فصل گردشگری هرمزگان و افزایش شمار معتادان متجاهر در استان در صورت تامین نشدن اعتبارات دچار مشکل می‌شویم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیف الله ریحانیان IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    صدام اجازه می‌داد به اروپا مواد مخدر برود ولی در عراق حکم اعدام داشت استدلال این بود اروپایی نابود شود افغانستان درآمد طالبان از مواد مخدر است باید بزرگان بيانديشند از گذشته و امروز راه مناسب پیدا کنند نه اینکه تهدید کنند چون فروشنده و مصرف کننده جان بر کف ایستاده چون مرگ و زندگی برایشان فرقی نداره

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها