۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
بهانه دلاری بازگشت رونق به بورس

حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس یکشنبه به بررسی چشم‌انداز بورس تهران در رالی جدید دلار پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران روز گذشته بار دیگر با واگرایی شاخص کل و هم‌وزن همراه بود و گروه‌های بزرگ با وجود افزایش نرخ دلار، نتوانستند به خوبی کوچک‌ها عمل کنند. این روند اما از اواسط معاملات و با بازگشایی بازار ارز، شرایط بهتری به خود گرفت. در نهایت شاخص کل بورس با یک بازدهی منفی ۰.۱۹ درصدی مواجه شد و این درحالی است که شاخص هم‌وزن توانست بازدهی مثبت ۰.۶۳ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام در بازار دیروز عدد ۴۴۰۵ را به ثبت رساند و شاهد ورود ۵۴ میلیارد تومانی سرمایه از سمت کدهای حقیقی بودیم. دلار در بازار آزاد روز گذشته بار دیگر به مسیر صعودی خود ادامه داد و به ۳۹۵۰۰ تومان رسید و اکنون فاصله چندانی با کانال ۴۰ هزار تومانی ندارد. امروز اما معاملات بازار سهام با رشد هر دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای آغاز شد و شاخص کل در آستانه ورود به کانال یک میلوین و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. ضمن آنکه شاهد ورود سرمایه‌های حقیقی به جریان دادوستد سهام و رشد ارزش معاملات خرد هستیم.

در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه، به بررسی چشم‌انداز بورس تهران در رالی جدید دلار پرداختیم. او در وهله اول اعتقاد داشت که بورس تهران به طور قطع به رشد قیمت دلار واکنش مثبت خواهد اما این موضوع با کمی تاخیر رخ می‌دهد که این تاخیر با توجه به بیشتر آشنا شدن عموم مردم با سرمایه‌گذاری در سهام و کاهش قیمت‌هایی که طی دو سال گذشته رخ داده است، نسبت به تجربه‌های تاریخی کوتاه‌تر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که بورس تهران «تورم دوست» است یا «تورم گریز»، عنوان کرد که بازار سرمایه اکنون به دنبال رشد است و هر بهانه‌ای می‌تواند این موضوع را تسریع کند. در حال حاضر نیز چشم‌انداز تورمی ایجاد شده با توجه به تداوم رشد قیمت دلار می‌تواند این بهانه باشد. او همچنین بورس تهران را در مقایسه با بورس‌های خارجی، بازاری نسبتا ایزوله در مواجهه با شرایط خارجی معرفی کرد و معتقد بود بورس‌ کشورهای توسعه یافته به دلایل متعددی همچون تحولات اخیر، سیاست‌های پولی و... با وجود تورم جهانی، روندی نزولی به خود گرفته‌اند اما بورس تهران چندان توجهی به این شرایط ندارد.

ستاک در رابطه با افزایش نرخ بهره بدون ریسک در کشور عنوان کرد که سیاستگذاران پولی و در صدر آن بانک مرکزی، در تلاش‌اند با توجه به ابزارهای موجود، قدمی در جهت کنترل تورم بردارد اما به دلیل متنوع نبودن این ابزارها و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، موفق نبوده است و بازار سرمایه از این موضوع بیشترین آسیب را دید.

وی همچنین فاصله ایجاد شده بین نرخ دلار فردوسی و نیما را ریسکی برای فاصله بیشتر بین رشد هزینه‌ها و درآمدها می‌دانست اما اعتقاد دارد که افزایش دلار نیما در جهت دلار فردوسی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بهبود صورت‌های مالی شرکت‌ها داشته باشد که به نفع بورس تمام خواهد شد. وی در نهایت برای پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف عنوان کرد که برای افرادی که دانش مالی و بازار سرمایه دارند، بورس تهران می‌تواند بهترین گزینه حتی در کوتاه‌مدت باشد اما اگر این دانش وجود نداشته باشد، شاید بازارهای دیگر انتخاب بهتری باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار