۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
سیاه و سفید آینده بورس تهران

مبین ناظمی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان دوشنبه به بررسی رخدادهای بورس امروز و چشم‌انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز درگیر تلاطم خبرهای ضد و نقیضی قرار گرفت و نتوانست مسیر صعودی خود را ادامه دهد. شاخص کل بورس با وجود اینکه بازدهی مثبت متعادلی را ثبت کرده بود، در انتها به یک بازدهی مثبت ۰.۰۴ درصدی بسنده کرد و شاخص هم وزن نیز با از دست دادن محدوده مثبت، افت ۰.۱۵ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات توانست بار دیگر به بالای کانال ۶هزار میلیارد تومانی نفوذ کند اما شاهد خروج ۱۸۰ میلیارد تومانی پول از سمت کدهای حقیقی بودیم.
نرخ دلار در بازار آزاد در حالی که روزهای گذشته با سرعت بالایی در حال حرکت به سمت کانال‌های بالاتر بود، به دلیل خبرهای مثبت از مذاکرات هسته‌ای، روند صعودی را متوقف کرده و در کانال ۳۹ هزار تومانی نوسانات جزئی دارد. یکی از دلایل توقف روند صعودی بورس امروز، صحبت‌های متناقض نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واکنش مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا بود که نمادهای اصلی این گروه را حتی تا صف فروش نیز عقب راند.
در زنگ پایان امروز همراه با مبین ناظمی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی رخدادهای بورس امروز و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. او در ابتدای سخنان خود شرایط بورس امروز را اتفاقی عجیب قلمداد کرد و اعتقاد داشت تا زمانی که صحبت‌های ضد و نقیض و قوانین خلق الساعه در بازار سهام حاکم باشد، اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری دوباره در بورس رخ نخواهد داد. ناظمی یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای بورس را اختلاف قیمت فاحش بین دلار نیما و فردوسی دانست و عنوان کرد که طی ماه گذشته شاهد افزایش ۱۱ درصدی دلار در بازار آزاد هستیم در حالی که دلار نیمایی تنها ۳.۵ درصد رشد کرده است که این موضوع اثرات مثبت تورمی بر بورس را نیز خنثی می‌کند و خود دولت به دلیل جبران کسری از این طریق، برنده چنین اتفاقی است.

وی در رابطه با چشم‌انداز قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال معتقد بود که خبرهای مثبت مختلفی که در روزهای گذشته با رسیدن قیمت دلار به کانال جدید منتشر شد و حرف درمانی، سیاستی است که در گذشته بارها با آن مواجه بوده‌ایم و هیچگاه نتوانسته تاثیرگذار باشد و به جز تاثیرات کوتاه‌مدت، کارایی خود را از دست داده است.

ناظمی ادامه داد به دلیل وجود ابهامات مختلفی همچون دلار نیمایی، بودجه سال آینده، نبود چشم‌انداز مثبت در وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، بورس تهران نمی‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت گزینه مناسبی برای پوشش تورم باشد و بازارهای دیگر با قدرت بهتری به سمت بازدهی تورمی حرکت می‌کنند اما در بلندمدت به دلیل احتمال تورم بالا و مشکلات مالی دولت که آن را بار دیگر به سمت تامین مالی از سمت بازار سرمایه سوق می‌دهد، می‌توان بازدهی مناسبی را برای سهام متصور بود.

وی در نهایت درباره احتمال افزایش سود بانکی توسط بانک مرکزی عنوان کرد با شرایط کنونی به نظر می‌رسد که ابزار دیگری برای کنترل تورم در دسترس نباشد اما مشخص نیست که آیا بانک مرکزی خود را برای عواقب رکودی افزایش نرخ بهره آماده کرده است با نه، زیرا این موضوع در وهله اول به شرکت‌ها و صنایع ضربه می‌زند که می‌تواند بر بورس تهران نیز تاثیر زیادی بگذارد. او در میان سخنان خود به مشکلات بورس کالا نیز اشاره کرد و معتقد بود که بورس کالا با وجود تبعات خوبی که داشته است، هنوز نتوانسته از روند لاتاری‌طور بازارها بکاهد زیرا هنوز شاهد افزایش عرضه محصولات نیستیم و به نوعی تقاضا در حال کنترل شدن است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار