چگونه در محیط کاری بی‌ثبات به ذهنمان کمک کنیم؟

۸ نکته برای مراقبت از شفافیت ذهنی
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
چگونه در محیط کاری بی‌ثبات به ذهنمان کمک کنیم؟

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۲، به پایان سالی پر از بی‌ثباتی و نااطمینانی نزدیک می‌شویم.

فردای اقتصاد: بحث کار از راه دور، روند استعفای بزرگ، پدیده استعفای خاموش، پارانویای بهره‌وری و کارمندان بومرنگ تنها بخشی از تحولات مربوط به محل کار بی‌ثبات بود. علاوه بر تورم و ترس‌های اقتصادی ناشی از رکود، مطمئناً در سال ۲۰۲۳ این نااطمینانی‌ها سرریز خواهند شد. نکته دیگری که به طور قطع می‌دانیم این است که استرس ناشی از افزایش ناامنی‌ها و عدم اطمینان در محل کار، وضوح ذهنی را کاهش می‌دهد و از مشارکت کارکنان، بهره‌وری و سود خالص شرکت می‌کاهد.

نظرسنجی انجام شده توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دلیل گزارش‌هایی از سطوح بالای استرس ناشی از تورم، دوران بهبود بیماری کرونا و جنگ در اوکراین در «حالت بقا» هستند. با توجه به این عوامل استرس‌زا، بسیار مهم است که شرکت‌ها در مورد حمایت کارکنان و مدیریت استرس در محل کار فکری کنند. مدیریت این احساس طاقت‌فرسا عدم اطمینان ناشی از رکود به همراه کارهای روزمره می‌تواند منجر به مشکل در تمرکز و مه آلود شدن ذهن شود – حتی شاید فرسودگی شغلی را در پی داشته باشد.

استرس کار، وضوح ذهنی را کاهش می‌دهد

به گفته برایان آدامز، مدیرعامل و موسس Ph.Creative، "موقعیت‌های بحرانی مقادیر زیادی استرس و سطوح بالایی از فشار ایجاد می‌کنند." این موقعیت‌ها همچنین می‌توانند با اضافه کردن مدیریت بحران در کنار الزامات یک شغل روزانه، حجم کاری طاقت‌فرسا را دو برابر کنند.» تحقیقات نشان می‌دهد که موقعیت‌های کاری بحرانی (مانند رئیس بدسرپرست، آزار و اذیت جنسی، همکار قلدر، ترس از سرزنش مدیریت یا فرهنگ کاری که در بحران، هرج و مرج و فشار رشد می‌کند) می‌تواند باعث تغییرات ساختاری در مدارهای مغزی مانند آتروفی مغز شود. توده مغزی و کاهش وزن مغز که منجر به آسیب طولانی مدت به سیستم عصبی می‌شود.

سطوح طولانی مدت کورتیزول که همراه با استرس مزمن است، به هیپوکامپ مغز نیز آسیب می‌رساند و باعث از دست دادن حافظه بلند مدت می‌شود و به قشر پیشانی مغز که برای تمرکز و عملکرد اجرایی ضروری است آسیب می‌رساند. تغییرات دیگر شامل افزایش اضطراب، اختلالات خلقی و کاهش انعطاف‌پذیری شناختی است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که استرس مزمن حتی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های تحلیل‌برنده مغز مانند زوال عقل و آلزایمر را افزایش دهد. در یک مغز سالم و در کوتاه مدت، این تغییرات برگشت‌پذیر هستند، اما در درازمدت آسیب مغزی ممکن است ادامه یابد.

چگونه شفافیت ذهنی خود را در طول روز کاری حفظ کنیم

دکتر کریستوفر تیلور، نویسنده My Digital Practice و بنیانگذار گروه مشاوره تیلور، هشت نکته را در مورد اینکه چگونه می‌توانید نگرش مثبت و ذهن شفاف‌تری در محل کار ایجاد کنید، ارائه می‌کند:

یک روال ایجاد کنید. هرگز قدرت یک روال خوب را دست کم نگیرید – برنامه‌ای با عادات مثبت کوچک که می‌تواند در طول زمان منجر به تغییرات بزرگ شود و به یک زندگی سالم و شاد کمک کند. به عنوان مثال، ۳۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا کمی زودتر روز خود را شروع کنید و استرس صبحگاهی را از بین ببرید. در طول روز کاری از استراحت استفاده کنید و چند دقیقه در طبیعت بیرون بروید. از کاغذ یادداشت‌های چسبناک در اطراف میز خود برای تأیید یا یادآوری استفاده کنید، مانند «نفس کشیدن را به خاطر بسپارید» یا «به یاد داشته باشید که فک، شانه‌ها و مشت‌های خود را باز کنید».

مرزها را تعیین کنید. یکی از چالش‌برانگیزترین موانعی که روند کار از خانه ایجاد کرده است، مرز مبهم بین کار و زندگی خانگی است. متخصصان شاغل باید مرزهای محکمی را ایجاد کنند که زمان شروع و پایان کار را نشان دهد. به منظور ایجاد یک محیط کاری مولد، یک فضای کاری مشخص در خانه خود ایجاد کنید که بتوانید در آن تمرکز کنید. به محض پایان کار، فضای کاری خود را رها کنید و مکانی برای استراحت یا استراحت پیدا کنید.

مراقبت از خود را تمرین کنید. ما به عنوان انسان، اغلب فراموش می‌کنیم که از سلامت روانی، عاطفی و جسمی خود مراقبت کنیم. مدیتیشن ذهن آگاهی را در روز خود بگنجانید. سعی کنید برنامه خواب سالمی داشته باشید، غذای مغذی و میان‌وعده‌های سالم در طول روز کاری بخورید، آب بدن خود را تامین کنید، در یک مجله بنویسید و یک شبکه پشتیبانی خوب داشته باشید. فراموش نکنید که برای سرگرمی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه خود وقت بگذارید که باعث شادی شما می‌شود.

ورزش. ارتباط غیرقابل‌انکاری بین فعالیت بدنی و سلامت عاطفی وجود دارد. حتی اگر یک برنامه ورزشی منظم ندارید، می‌توانید سطحی از آمادگی جسمانی مانند حرکات کششی پشت میز را در زندگی خود بگنجانید. ورزش یک داروی ضد افسردگی است و انگیزه و انرژی شما را بهبود می‌بخشد. ممکن است پیاده‌روی روزانه، پیاده‌روی در پارک محلی یا قدم زدن در باغ گیاه شناسی را انتخاب کنید.

از تمرینات تنفس عمیق استفاده کنید. تنفس عمیق می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. هنگامی که مضطرب می‌شوید، بدن شما پاسخ استرسی می‌دهد که منجر به علائمی مانند نفس‌های کوتاه و کم عمق، تنش عضلانی و افزایش ضربان قلب می‌شود. با کشیدن نفس‌های آهسته و عمیق، می‌توانید اکسیژن رسانی به مغزتان را افزایش دهید، که به سیستم عصبی شما اجازه می‌دهد سیگنال‌های آرامش بخش بیشتری را به سراسر بدن ارسال کند. اگر بدن شما در حالت استرس گیر کرده باشد، اگر نگوییم غیرممکن است، احساس آرامش عاطفی دشوار است، بنابراین تنفس عمیق نقطه بسیار خوبی برای شروع زمانی است که مضطرب می‌شوید.

قدردانی را تمرین کنید. وقتی توجه بر قدردانی متمرکز می‌شود، متوجه می‌شوید که آنچه برای آن سپاسگزار هستید رشد خواهد کرد. هر شب یک پد کاغذ و خودکار کنار تخت خود قرار دهید. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، قبل از شروع روز، سه چیز را یادداشت کنید که بابت آنها سپاسگزار هستید.

انرژی خود را به سمت چیزهای مثبت معطوف کنید. به یک هدف کمک کنید، برای یک سازمان راهپیمایی کنید یا با دوستان خود برای تبلیغ چیزی که به آن اهمیت می‌دهید جمع شوید.

یک درمانگر عالی پیدا کنید. به دنبال درمانگری باشید که مراقبت شخصی ارائه می‌کند. به دنبال کسی باشید که با او در یک محیط بدون قضاوت، احساس راحتی، امنیت و حمایت کنید.

کلام پایانی

علاوه بر هشت نکته، مهم است که مراقب چارچوب ذهنی خود باشید چون می‌تواند وضوح کار ذهنی را از بین ببرد. استرس کاری اغلب ما را در دام دیدگاه‌های افراطی می‌اندازد و ما متوجه آن نیستیم. وقتی از کلماتی مانند همیشه، همه، هیچ‌کس، هرگز، هیچ‌کدام استفاده می‌کنیم، نشانه‌ای از این است که اعلان‌های استرس «همه یا هیچ» ما را ربوده‌اند و ما را نسبت به امکانات نامحدود کور کرده‌اند. فکر شفاف با کاغذ کادوی سیاه و سفید بسته بندی نمی‌شود بلکه در سایه‌های خاکستری تو در تو قرار گرفته است - این نقطه در جایی ما بین تفکرات افراطی است که به عنوان راه میانی نیز شناخته می‌شود. «من باید در کارم کامل باشم (همه) وگرنه اصلاً آن را انجام نخواهم داد» (هیچکدام) باید تبدیل شود به: «من می‌توانم در کارم خوب باشم و همچنان ریسک کنم و از اشتباهات درس بگیرم». هشیار ماندن به شما کمک می‌کند تشخیص دهید چه زمانی به دام افتاده‌اید و به شما این آگاهی را می‌دهد که با خودتان بهترتان در نقطه‌ای میانه ملاقات کنید و تعامل، عملکرد و بهره وری خود را افزایش دهید.

منبع: فوربس

نویسنده: دکتر برایان رابینسون

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار