۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
رشد انفجاری بعدی را هند رقم می‌زند؟

با کاهش سرعت رشد اقتصادی و پیری جمعیت چین، نگاه‌ها به پتانسیل هند برای رشد انفجاری جلب شده است.

فردای اقتصاد: با کاهش نسبی سرعت رشد چین و روند رو به پیری جمعیت این کشور، نگاه‌ها به پتانسیل کشور هند برای رشد اقتصادی سریع جلب شده است. این کشور پس از جدا شدن از مدل سوسیالیستی خود در سال ۱۹۹۱، برای تقویت رشد اقتصادی تلاش کرده اما چندان موفق نبوده است؛ در حالی که هم‌زمان چهار دهه «اصلاحات و گشایش» در چین صدها میلیون نفر را از فقر خارج کرده و چین را ثروتمند کرده است. اما حالا زمان شکوفایی هند ممکن است بالاخره فرا رسیده باشد.

کارل بیلت که سابقه وزارت خارجه سوئد را دارد، در یادداشتی به پتانسیل رشد چین در سال‌های آینده و لزوم ارتباط تجاری اتحادیه اروپا با این کشور پرداخته است. 

چرا چین از هند جلو زد؟

چین در دهه‌های اخیر از هند پیشی گرفت زیرا در باز کردن اقتصاد خود و ورود به تجارت جهانی بسیار سریع‌تر و قاطع‌تر عمل کرد. در حالی که چین خود را به عنوان "کارخانه جهان" تثبیت می کرد، هند هنوز در مورد تجارت آزاد سوء ظن داشت و به تمایلات حمایت‌گرایانه اجازه می داد تا اصلاحات سریع را متوقف کنند. توانایی آن برای غلبه بر عادات قدیمی در سال‌های آینده احتمالاً تعیین می‌کند که آیا می‌تواند جاه‌طلبی خود را برای دستیابی به رشد سریع پایدار و شکوفایی گسترده برآورده کند یا خیر.

هند از چه نظر وضع بهتری از چین دارد؟

در سال ۲۰۲۳، هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان از چین پیشی خواهد گرفت. و در حالی که چین اوج جمعیتی خود را پشت سر گذاشته و پیرشدن را آغاز کرده است، صعود هند برای دهه‌ها ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر، شرایط جهانی برای هند مساعد است. موفقیت خود چین در پیشروی در امتداد زنجیره ارزش جهانی به این معنی است که این کشور دیگر تولیدکننده ارزان‌قیمت سابق نیست. با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و بازنگری بسیاری از شرکت‌های چندملیتی در زنجیره تامین خود، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای چشمان خود را به هند معطوف می‌کنند.

کارل بلیت که طرفدار توافق‌های بیشتر میان اتحادیه اروپا و هند است، به هر دو طرف مزایای چنین توافقاتی را گوشزد می‌کند. او می‌گوید رهبران هند، به ویژه، باید به خاطر داشته باشند که سیاست های چند دهه گذشته چه کرده است. رویکردهای ملی متفاوت به اقتصاد جهانی توضیح می‌دهد که چرا چین اکنون تشکیل‌دهنده ۱۶ درصد از تجارت خارجی اتحادیه اروپا است، در حالی که هند تنها ۲ درصد از تجارت خارجی اتحادیه اروپا را نمایندگی می‌کند. بدیهی است که رقم دوم باید در دهه آینده افزایش یابد، اما میزان افزایش آن به شدت به نتیجه مذاکرات جدید بستگی دارد. بقیه جهان از یک هند مرفه‌تر، با اعتماد به نفس و قدرتمندتر سود زیادی می‌برند. هند علاوه بر اینکه به زودی پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد، بزرگ‌ترین دموکراسی آن نیز خواهد بود و صدای آن تنها با توسعه اقتصادش بلندتر خواهد بود. اما، در نهایت، قدرت نرمی که در آینده به کار می‌گیرد، منعکس‌کننده انتخاب‌های سیاست تجاری و اقتصادی است که امروز انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    کاهش رشد اقتصادی چین بخاطر درگیری با امریکا و تحریم خیلی از شرکت های چینی از طرف امریکاست نه پیری جمعیت. چین بیشترین نیروی کار فعال در جهان را دارد و هیچ مشکلی از نظر نیروی کار ندارد
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    جمعیت بی برنامه به چه دردی میخوره ؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار